حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اولین نگاه به اپلیکیشن Bluesky را ببینید: شبکه اجتماعی جایگزین توییتر از جک دورسی

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپلیکیشن، شبکه‌های اجتماعی

اپلیکیشن جدید Bluesky که بخشی از آن توسط جک دورسی، مؤسس توییر، پشتیبانی می‌شود، چند هفته پیش به‌عنوان «بتای خصوصی» در اپ استور منتشر شد. اگرچه اعضای جدید برای پیوستن به Bluesky نیاز به دعوت‌نامه دارند، درحال‌حاضر چندین هزار نفر عضو این شبکه اجتماعی هستند. در ادامه، نحوه کارکرد این برنامه، محیط رابط کاربری و شباهت بسیار آن با توییتر را بررسی می‌کنیم.

اپلیکیشن Bluesky

جک دورسی در ماه می 2022 در میان مذاکرات با ایلان ماسک که اکنون مالک توییتر است، هیئت‌مدیره این پلتفرم را ترک کرد. بااین‌حال، پروژه پشت Bluesky مدت‌ها قبل از آن متولد شده بود. در سال 2019، دورسی پروژه جدیدی در توییتر ایجاد کرد تا یک شبکه اجتماعی جدید را تحت یک ساختار غیرمتمرکز تصور کند.

این ابتکار که با عنوان “Bluesky” نامیده می‌شد، علی‌رغم تأمین مالی توسط توییتر، مستقل از این اپلیکیشن عمل کرد. Bluesky بر اساس پروتکل AT (که در اصل ADX یا پروتکل انتقال تأییدشده نامیده می‌شود) ساخته شده است. AT مشابه ActivityPub است، پروتکل غیرمتمرکز که Mastodon را نیز تأمین می‌کند.

به‌عنوان یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز، توسعه‌دهندگان کنترل کاملی بر کارهایی که کاربران و سایر توسعه‌دهندگان می‌توانند با شبکه اجتماعی انجام دهند، ندارند. دورسی زمانی گفت که پلتفرم‌هایی مانند توییتر نباید «ازنظر تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام کاربران و جوامع می‌توانند در سخنرانی شرکت کنند و چه کسی مسئول تعدیل آن محتوا است» قدرت زیادی داشته باشند. او اکنون در هیئت‌مدیره Bluesky خدمت می‌کند.

نحوه عملکرد اپلیکیشن Bluesky

توسعه‌دهندگان Bluesky ایجاد یک حساب کاربری جدید را برای کاربران بسیار ساده کرده‌اند. شما فقط باید یک نام کاربری و رمز عبور انتخاب کنید و تمام. به‌طور پیش‌فرض، برنامه از قبل سرور رسمی Bluesky Social را برای کاربران جدید انتخاب می‌کند، بنابراین بیشتر مردم نگران این موضوع نخواهند بود.

هنگامی‌که به Bluesky وارد شدید، برنامه برای کاربران توییتر بسیار آشنا به‌نظر می‌رسد، اما به‌عنوان یک نسخه واقعاً آلفا. سه تب مختلف در پایین صفحه برای تایم‌لاین، جستجو و اعلان‌ها وجود دارد. درعین‌حال، یک منوی جانبی با دسترسی سریع به پروفایل کاربر و تنظیمات برنامه نیز وجود دارد.

نحوه عملکرد اپلیکیشن Bluesky

نحوه عملکرد اپلیکیشن Bluesky

این تعاملات نیز بسیار شبیه به توییتر است که جای تعجب ندارد زیرا Bluesky به‌عنوان پروژه جانبی توییتر ایجاد شده است. تایم‌لاین به‌ترتیب زمانی نمایش داده می‌شود و می‌توانید به پست‌های دیگر کاربران پاسخ داده، بازنشر دهید، نقل‌قول کنید یا پست‌های دیگر را لایک کنید.

یکی از مواردی که باعث ناراحتی کاربران توییتر از این شبکه اجتماعی شده است این است که چگونه الگوریتم‌هایی را برای نمایش توییت‌های پیشنهادی، حتی از حساب‌هایی که شما دنبال نمی‌کنید، تحت‌فشار قرار داده است. حداقل درحال‌حاضر، توسعه‌دهندگان Bluesky بر این تمرکز دارند که به کاربران اجازه دهند تنها محتوای افرادی را که دنبال می‌کنند، ببینند و «نه هیچ چیز بیشتر».

Bluesky نیز در این مرحله هیچ تبلیغاتی ندارد. به‌گفته‌ی یکی از توسعه‌دهندگانی که با این پلتفرم کار می‌کند، کاربران همیشه این گزینه را خواهند داشت که «هرگز تبلیغات نداشته باشند». بااین‌حال، این بدان معنا نیست که Bluesky در برخی مواقع تبلیغات یا حتی اشتراک پولی مانند Twitter Blue را در آینده اضافه نخواهد کرد. توسعه‌دهنده بیان می‌کند: «برخی از تجربیات Bluesky دارای تبلیغات هستند، برخی دیگر ندارند.»

چیزهایی که کار نمی‌کنند

ازآنجایی‌که Bluesky به‌عنوان یک نسخه بتا خصوصی منتشر شده، چیزهای زیادی وجود دارد که درحال‌حاضر به‌طور طبیعی کار نمی‌کنند. هیچ GIF، هشتگ یا نظرسنجی در این برنامه وجود ندارد، رابط کاربری بسیار ابتدایی به‌نظر می‌رسد، حالت تاریک به‌طور خودکار کار نمی‌کند و اعلان‌ها خراب به‌نظر می‌رسند. همچنین، Bluesky هیچ نسخه وب یا برنامه‌ای برای iPad ،Mac ،Android و Windows ندارد.

البته بیشتر این موارد باید در آینده موردتوجه قرار گیرد. یکی از توسعه‌دهندگان فاش کرد که به‌روزرسانی بعدی Bluesky یک جریان داخلی بهتر، بهبود رابط کاربری و موارد دیگر را اضافه می‌کند. افرادی که با این پلتفرم کار می‌کنند نیز تأیید کرده‌اند که پشتیبانی از GIF در آینده اضافه خواهد شد و همچنین بحث‌هایی در مورد پشتیبانی از هشتگ‌ها وجود دارد. جالب اینجاست که به‌نظر می‌رسد اپل انتشار آخرین به‌روزرسانی Bluesky در اپ استور را رد کرده است.

آیا می‌تواند جایگزین توییتر شود؟

به‌سختی می‌توان گفت که Bluesky می‌تواند به‌طور واقعی جایگزین توییتر در مورد جذب کاربران قدیمی به شبکه اجتماعی جدید شود.

به‌عنوان‌مثال، Mastodon اخیراً درمیان تغییرات اعمال‌شده در توییتر توسط ایلان ماسک توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما به‌نظر می‌رسد که اکثر کاربرانی که به Mastodon می‌پیوندند، متخصصان فناوری هستند.

اما Bluesky درحال‌حاضر یک مزیت آشکار نسبت به Mastodon دارد و آن اشتیاق مردم به یک شبکه اجتماعی جدید منحصراً برای اعضای دعوت‌شده است. این موضوع بیش از همه ما را به یاد Clubhouse در روزهای اولیه انتشار آن می‌اندازد، جایی که همه می‌خواستند به این پلتفرم بپیوندند فقط به این دلیل که شما باید دعوت‌نامه‌ای داشته باشید و کسانی که دعوت‌نامه داشتند احساس خوبی نسبت‌به آن داشتند.

البته، این باعث موفقیت Bluesky نمی‌شود، اما به این پلتفرم کمک می‌کند تا توجه افراد جریان اصلی را جلب کند. به‌طور غیرقابل انکاری، Bluesky برای کاربرانی که اهل فناوری نیستند، پیچیده‌تر از Mastodon به‌نظر می‌رسد. اکثر افرادی که در آنجا دیده‌ می‌شوند، افراد تصادفی هستند که فقط کنجکاو بودند که دعوت‌نامه دریافت کنند و این پلتفرم را امتحان کنند.

به‌زودی، کاربران Bluesky می‌توانند کاربران جدید را به این اپلیکیشن دعوت کنند. بااین‌حال، مشخص نیست چه زمانی Bluesky به‌طور رسمی برای همه منتشر می‌شود و اینکه آیا این شبکه اجتماعی هنوز جذابیتی تا آن زمان خواهد داشت یا خیر.

نظر شما درباره اپلیکیشن Bluesky چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی