حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاهش ۱ تریلیون دلاری ارزش بازار اپل به چه دلایلی رخ داده است؟

اپل در زمینه فروش محصولات مختلفی که تولید می‌کند، همواره توانایی خاص خود را نشان داده است. این شرکت در چندین سال اخیر روندی غیر قابل توقف در زمینه فروش داشت، اما اکنون شاهد کاهش ۱ تریلیون دلاری ارزش بازار اپل هستیم که بر وضعیت این شرکت سایه افکنده است. در ادامه با ترنجی همراه شوید.

دلایل کاهش ۱ تریلیون دلاری ارزش بازار اپل چیست؟!

از ابتدا تا انتهای سال قبل، ارزش بازار اپل یک تریلیون دلار کاهش یافته است. برخی از تحلیلگران حتی دیدگاهی کاملا نزولی در مورد قیمت آتی سهام این شرکت ارائه کرده‌اند. کارشناسان بر این باورند که کاهش شدید قیمت سهام اپل با فروش ضعیف سری آیفون ۱۴ این شرکت ارتباط دارد. یکی این که نسخه اصلی آیفون ۱۴ در پارامترهایی مانند تراشه، دوربین و صفحه نمایش بهبود خاصی نیافته است. این موضوع باعث می‌شود خریداران به طور کامل این مدل‌ها را نادیده بگیرند. دلیل دیگر این است که بازار جهانی تلفن همراه در سال جاری کساد بوده است.

کاهش ۱ تریلیون دلاری ارزش بازار اپل

در عین حال، اپل نیز با مشکلات تولید ناشی از شیوع بیماری در کارخانه فاکسکان چین مواجه است. گزارش‌هایی وجود دارد که اپل در نظر دارد پیکربندی مدل و قیمت سری آیفون ۱۵ در سال آینده را برای جذاب‌تر کردن نسخه اصلی تغییر دهد. بدیهی است که این شرکت از فروش آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس راضی نیست. اپل در بازار محصولات رده بالا، به خصوص در بازار گوشی‌های موبایل با صفحه نمایش تاشو نیز با هجمه برندهای تولید کننده اندرویدی مواجه است. کارشناسان بر این باورند که اگر در این زمینه محصول مرتبطی برای طولانی مدت وجود نداشته باشد، اپل از سهم بازار معینی در زمینه محصولات گران قیمت عقب خواهد افتاد.

آیا اشتباهات اپل در ترسیم استراتژی، منجر به افت شدید فروش می‌شود؟
سری آیفون ۱۴ در سپتامبر سال قبل میلادی عرضه شد و شامل چهار مدل است. این مدل‌ها آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پلاس، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس هستند. با این حال، به نظر می‌رسد حجم فروش این دستگاه‌ها از زمان عرضه آن ضعیف است و حداقل در حد هدف اپل نیست. لیانگ ژنپنگ، ناظر ارشد اقتصادی صنعت موبایل، به Sina Technology گفته است که افت شدید قیمت سهام اپل همچنان به فروش ضعیف سری آیفون ۱۴ مرتبط است.

کاهش ۱ تریلیون دلاری ارزش بازار اپل

به گفته GizChina، دلیل فروش ضعیف سری آیفون ۱۴ این است که پردازنده اصلی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس تغییر نکرده است و همه آن‌ها از تراشه‌های قدیمی A15 برخوردار هستند که باعث می‌شود بسیاری از مصرف کنندگان آن‌ها را نخرند. علاوه بر قدیمی بودن تراشه، آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس از نظر دوربین، صفحه نمایش و موارد دیگر نیز پیشرفت قابل توجهی ندارند.

آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس اپل نه تنها گران هستند، بلکه نوآوری خاصی نیز ندارند. در نوامبر سال جاری، بلومبرگ گزارش داد که به دلیل تقاضای ضعیف، اپل تولید سری آیفون ۱۴ را حداقل ۳ میلیون دستگاه (یا کمتر) کاهش داده است. دلیل اصلی کاهش تولید، تقاضای ضعیف برای مدل‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس است. این‌ مدل‌ها جایگزین‌های ارزان‌ قیمتی برای سری پیشرفته‌تر Pro آیفون ۱۴ هستند، اما اکثر کاربران تمایلی به خرید آن‌ها ندارند. راس یانگ، تحلیلگر مشهور حوزه نمایشگرها نیز گفته بود که فروش پنل‌های آیفون ۱۴ پلاس در ماه دسامبر نزدیک به صفر بوده است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان