حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

افزایش هزینه تولید تراشه اپل A17 به افزایش قیمت آیفون ۱۵ پرو منجر خواهد شد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، پردازشگرها

چند سالی هست که همیشه درباره احتمال افزایش قیمت آیفون‌های اپل اخباری منتشر شده اما در نهایت می‌بینیم که همان قیمت مورد انتظار اعلام می‌شود. حداقل برای بازار امریکا افزایش قیمتی وجود نداشته، هر چند که در بازارهای دیگر کمی افزایش قیمت اعمال شد. این بار می‌شنویم که افزایش هزینه تولید تراشه اپل A17 به افزایش قیمت آیفون ۱۵ پرو منجر خواهد شد.

افزایش هزینه تولید تراشه اپل A17

تراشه موبایلی نسل بعدی اپل احتمالا با نام Apple A17 Bionic معرفی شود. اگر تصمیم اپل برای خانواده آیفون ۱۴ در خانواده آیفون ۱۵ هم تکرار شود، تراشه جدید فقط در اعضای Pro این خانواده استفاده خواهد شد.

گزارش شده که اپل با افزایش قیمت 6 درصدی TSMC مخالفت کرده اما حقیقت این است که این شرکت در زمینه انتخاب تامین کننده، گزینه دیگری ندارد. با شروع افزایش قیمت ویفر 3 نانومتری، تولید انبوه A17 Bionic پرهزینه تر می شود و اپل مجبور می شود هزینه بیشتری را بپردازد، که آن هم در نهایت این افزایش قیمت را به مشتریان منتقل می‌کند.

در حقیقت گفته می شود ممکن است از فرآیند جدید N3E برای تولید انبوه A17 Bionic استفاده شود و احتمالا این فرآیند بیشتر از N3 شرکت TSMC هزینه داشته باشد.

اپل

اپل

در حالی که هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت TSMC برای یک ویفر 4 نانومتری وجود ندارد، DigiTimes گزارش می دهد که به تدریج، قیمت های این شرکت در هر سال متوالی افزایش دارد.

در سال 2020 قیمت هر ویفر برای تراشه‌های دارای فرآیند 5 نانومتری 16 هزار دلار بوده و با آماده شدن فرآیند 3 نانومتری پیشرفته تر، قیمت هر ویفر 20 هزار دلار خواهد بود. این یک افزایش ۲۵ درصدی را به همراه خواهد داشت. حتی اگر سودآورترین مشتری TSMC (یعنی اپل) برای کاهش قیمت ها مذاکره کند، عوامل خارجی وجود دارد که می تواند قیمت آیفون 15 را تعیین کند، مانند تورم جهانی.

گزارش شده است که A17 Bionic اپل با فرآیند N3E شرکت TSMC تولید خواهد شد و این یک پله بالاتر از معماری N3 است. چنین انتخابی منجر به عملکرد بهتر و بهره‌وری انرژی بهتر می‌شود. با این حال و متأسفانه هزینه ساخت آن گران‌تر است، به این معنی که تراشه جدید می‌تواند گران‌تر از A16 Bionic باشد.

هزینه ساخت آیفون ۱۴ پرو مکس ۲۰ درصد بیشتر از آیفون ۱۳ پرو مکس است

در واقع، طبق گزارش‌ها، هزینه تراشه A16 Bionic در مقایسه با A15 Bionic تا ۲.۴ برابر بیشتر شد که احتمالاً به دلیل تغییر از فرآیند 5 نانومتری به 4 نانومتری است.

یک گزارش ادعا کرد ساخت A16 Bionic برای اپل حدود 110 دلار هزینه دارد که بیش از 10 درصد از قیمت فروش آیفون 14 پرو در ایالات متحده است. افزایش قیمت A17 Bionic شاید به 150 دلار برسد و این ممکن است در نهایت آیفون 15 پرو را مجبور کند از سد 999 دلار عبور کرده و دستیابی به مدل‌های پریمیوم‌تر را برای مشتریان دشوارتر کند.

رندرهای اولیه آیفون ۱۵ اولترا طراحی احتمالی آن را مشخص می‌کند

با این حال، اپل برنامه هایی برای ارائه ویژگی های انحصاری بیشتری به سری گران قیمت تر آیفون‌های پرو در سال آینده دارد، بنابراین ممکن است هنوز انگیزه کافی برای مصرف کنندگان و در جهت انتخاب iPhone 15 Pro یا Pro Max وجود داشته باشد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید قیمت سری آیفون ۱۵ افزایش خواهد یافت؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)