حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جریمه ۳۹۲ میلیون دلاری گوگل به خاطر فریب کاربران و دسترسی به اطلاعات آن‌ها

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، گوگل

گوگل همواره بر مسئله حریم خصوصی تاکید زیادی داشته است. اما گویا این حرف‌ها شعاری بیش نیست و الگوهای نرم‌افزاری ناشناخته گوگل، کاربران را فریب می‌دهد تا اطلاعات شخصی آن‌ها را به دست آورد. بر اساس اخبار منتشر شده، گویا شاهد جریمه ۳۹۲ میلیون دلاری گوگل به خاطر فریب کاربران و دسترسی به اطلاعات شخصی آن‌ها هستیم. با ترنجی همراه شوید.

جریمه ۳۹۲ میلیون دلاری گوگل به خاطر فریب کاربران و دسترسی به اطلاعات شخصی آن‌ها

دفتر دادستان کل میشیگان روز دوشنبه اعلام کرد که گوگل توافق نامه‌ای را امضا کرده است که برای آلفابت ۳۹۱.۵ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. ۴۰ ایالت آمریکا، گوگل را به ردیابی مکان کاربران، آن‌ هم به صورت غیرقانونی متهم کرده‌اند. ایالت‌های اورگان و نبراسکا دو ایالت در خط مقدم ایالت‌هایی بودند که گوگل را به این اقدام غیرقانونی متهم نمودند. ایالت آریزونا نیز پرونده مشابهی را علیه گوگل تشکیل داده و ماه گذشته با جریمه ۸۵ میلیون دلاری این شرکت موافقت کرده است.

جریمه ۳۹۲ میلیون دلاری گوگل

از سوی دیگر، گویا گوگل دعوای حقوقی بر سر ردیابی موقعیت مکانی را با ۴۰ ایالت به مبلغ ۳۹۱.۵ میلیون دلار حل و فصل کرده است. تگزاس، ایندیانا، واشنگتن و واشنگتن دی سی در ماه ژانویه پس از متهم کردن این شرکت به اقدامات فریبنده جهت ردیابی موقعیت مکانی کاربران که می‌تواند تنظیمات حریم خصوصی را پشت سر بگذارد، از گوگل شکایت کرده‌اند. گوگل در نیمه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱۱ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی کسب کرده که پیشتاز تمام شرکت‌های تبلیغات آنلاین بوده است. در حالی که جریمه‌ها بزرگ به نظر می‌رسند، از نظر گوگل ممکن است صرفا هزینه‌های انجام تجارت در نظر گرفته شوند.

اما در اینجا چیزی فراتر از پول وجود دارد. گوگل باید تغییراتی در وضعیت ردیابی موقعیت مکانی خود ایجاد کند تا کاربران بدانند چه زمانی گوگل در حال ردیابی آن‌هاست. دفتر دادستان کل آیووا گفته است که از گوگل می‌خواهد یک صفحه وب ویژه ایجاد کند که به کاربران امکان دهد داده‌های دقیق ردیابی موقعیت مکانی را که گوگل از آن‌ها جمع آوری کرده است مشاهده کنند.

شکایت کاربران آیفون از اپل به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران با وجود اعمال تنظیمات امنیتی

تام میلر، دادستان کل آیووا، بیانیه‌ای را اعلام کرده که توسط رویترز منتشر شده است و در آن آمده است که وقتی مصرف کنندگان تصمیم می‌گیرند که داده‌های مکانی را در دستگاه‌های خود به اشتراک نگذارند، باید بتوانند اعتماد کنند که یک شرکت دیگری، هر حرکت آن‌ها را ردیابی نخواهد کرد. حل و فصل این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که شرکت‌ها باید در نحوه ردیابی مشتریان شفاف باشند و قوانین حریم خصوصی ایالتی و فدرال را رعایت کنند.

گوگل توسط ایالت‌های مختلفی متهم شده است که از طرح‌های آنلاین فریبنده‌ای به نام “الگوهای تاریک” استفاده می‌کند که می‌تواند کاربران را فریب دهد تا اطلاعات شخصی را به این شرکت منتقل کنند. در یکی از مثال‌هایی که نشان می‌دهد این نوع فریب چگونه کار می‌کند، گوگل به کاربران گفته است که باید تاریخچه موقعیت مکانی خود را با شرکت به اشتراک بگذارند تا بهترین استفاده ممکن را از سرویس گوگل مپ ببرند. اما واقعیت این است که داده‌های درخواستی برای درست کار کردن نقشه‌های گوگل مورد نیاز نیست.

جریمه ۳۹۲ میلیون دلاری گوگل

کسانی که تصمیم گرفته‌اند تاریخچه موقعیت مکانی خود را با گوگل به اشتراک نگذارند، توسط گوگل به طور مداوم به اشتراک گذاری داده‌ها دعوت شده یا به آن‌ها یادآوری می‌شود. وکلای دادگستری دخیل در این دعوی خاطر نشان کردند که با درخواست مکرر از کاربران برای فعال کردن تنظیمات حساب خود، گوگل این احتمال را افزایش می‌دهد که کاربر به طور سهوی یا از روی ناامیدی این تنظیمات را فعال کند.

به گفته PhoneArena، در این دادخواست همچنین گفته شده است که گوگل به کاربران توضیحاتی گمراه کننده، مبهم و ناقص برای سایر تنظیمات مکانی و حریم خصوصی داده است. این مسئله منجر به گمراه کردن برخی از کاربران شده تا تصور کنند با وجود اینکه این کار را می‌کردند، داده‌ها را با شرکت به اشتراک نمی‌گذارند. گوگل اقدامات خود را به دلیل خط مشی‌های محصول منسوخ شده‌ای که سال‌ها پیش تغییر داده است، مقصر می‌داند.

شکایتی که در ماه ژانویه ارائه شد شامل این اظهار نظر از سوی دادستان کل واشنگتن دی سی، تگزاس، ایالت واشنگتن و ایندیانا بود که گوگل حجم عظیمی از داده‌های موقعیت مکانی را از کاربران نا آگاه جمع‌ آوری کرده و بدون اطلاع و رضایت کاربران از آن داده‌ها در خدمات پیشنهادات تبلیغاتی خود کسب درآمد کرده است. سخنگوی گوگل، خوزه کاستاندا، گفته است که بر اساس پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر انجام داده‌ایم، این تحقیق را که بر اساس سیاست‌های محصولی قدیمی است که سال‌ها پیش تغییر کرده بود، حل و فصل کردیم. اما این آسیب همچنان ادامه دارد.

جریمه ۳۹۲ میلیون دلاری گوگل

از ابتدای سال ۲۰۲۲، آلفابت (شرکت مادر گوگل) شاهد کاهش بیش از ۳۲ درصدی سهام خود بوده و به دسته برندهای فناوری دیگر مانند متا (با افت ۶۵ درصدی نسبت به امروز) و آمازون (افت ۴۰.۹۶ درصدی برای سال ۲۰۲۲) پیوسته است. گوگل تنها شرکت فعال در حوزهه فناوری‌های سطح بالا نیست که برای ردیابی کاربران متهم شده است. همین چند روز پیش پس از اینکه بسیاری متوجه شدند غیرفعال کردن تنظیمات حریم خصوصی روی دستگاه‌های اپل نتوانسته از ردیابی کاربران جلوگیری کند، توسط دارندگان آیفون مورد شکایت و انتقاد قرار گرفت.

اپل در طول سال‌ها حریم خصوصی آیفون را به شدت تبلیغ کرده است و در سال ۲۰۱۸، تیم کوک، مدیر عامل این شرکت، گفته بود که اپل هرگز از اطلاعات مشتریان خود کسب درآمد نخواهد کرد. اظهار نظر کوک پس از آن مطرح شد که مشخص شد فیس بوک بدون اجازه کاربران خود، اطلاعات میلیون‌ها نفر از کاربران خود را جمع آوری و برای مقاصد تجاری و تبلیغاتی استفاده کرده بود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان