حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکایت کاربران آیفون از اپل به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران با وجود اعمال تنظیمات امنیتی

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

اپل در چند سال اخیر تاکید ویژه‌ای بر موضوع حریم خصوصی داشته است و در این زمینه حتی اقدامات موثری انجام داده که درآمد شرکت‌هایی مانند متا را مختل کرده است. اما گویا این تمام ماجرا نیست و حالا شاهد شکایت کاربران آیفون از اپل به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران با وجود اعمال تنظیمات امنیتی خاص این دستگاه‌ها هستیم. با ترنجی همراه شوید.

شکایت کاربران آیفون از اپل به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران با وجود اعمال تنظیمات امنیتی

اپل در حال حاضر متهم در یک شکایت Class Action از کاربران آیفون است که ادعا می‌کنند اپل اطلاعات کاربران خود را جمع آوری کرده است. گویا حتی اگر از طریق تنظیمات حریم خصوصی، اپل به آن‌ها قول داده باشد که اطلاعات شخصی آن‌ها هرگز جمع آوری نخواهد شد، اما این موضوع صحت ندارد. Gizmodo اخیرا گزارش داده است که حتی اگر iPhone Analytics را در آیفون خود غیرفعال کرده باشید، اپل هنوز اطلاعات زیادی در مورد شما دریافت می‌کند که به نظر می‌رسد عملکرد این شرکت را در تضاد بزرگی با شعارهای آن قرار می‌دهد.

شکایت کاربران آیفون از اپل
Gizmodo پیش‌تر گزارش داده بود که تامی مایسک و طلال حاج باکری، دو توسعه‌ دهنده اپلیکیشن و محقق امنیتی که برای یک شرکت نرم‌افزاری به نام Mysk کار می‌کنند، به کشف شگفت‌ انگیزی دست یافته‌اند. آن‌ها متوجه شده‌اند که برخی از برنامه‌های اپل مانند App Store، Apple Music، Apple TV، Books و Stocks حتی در صورت خاموش بودن iPhone Analytics، داده‌های شخصی کاربران را جمع آوری می‌کنند. به نظر می‌رسد که این موضوع در مورد همه برنامه‌های اصلی آیفون اپل صادق است. بدین ترتیب اپل اطلاعات شخصی را حتی زمانی که آنالیتیکس آیفون غیرفعال است، جمع آوری می‌کند.

یک ویدیوی YouTube منتشر شده توسط Mysk نشان می‌دهد که چگونه اپ استور داده‌های شخصی شما را به صورت لحظه‌ای جمع‌ آوری می‌کند. از جمله کلیدهایی که روی آن‌ها ضربه زده‌اید، برنامه‌هایی که نگاه کرده‌اید، تبلیغاتی که مشاهده کرده‌اید و حتی مدت زمانی که برای تماشای یک برنامه صرف کرده‌اید و لیست خرید فروشگاه‌ها و موارد دیگر. یکی از شاکیان نامبرده در دادخواست الیوت لیبمن است که وی اپل را به نقض قانون تهاجم به حریم خصوصی کاربران متهم کرده است.

شکایت کاربران آیفون از اپل

در حالی که اپل حریم خصوصی را برای متمایز ساختن آیفون از گوشی‌های اندرویدی ارتقا داده است، اما لیبمن می‌گوید که حریم خصوصی یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که اپل برای متمایز ساختن محصولات خود از رقبا استفاده می‌کند. اما ضمانت‌های حریم خصوصی اپل کاملا غیرواقعی هستند.

Mysk گفته است داده‌هایی که اپل از کاربران دریافت می‌کند شامل شماره‌های شناسایی خاص، مدل تلفنی که استفاده می‌کنید شامل وضوح نمایشگر، اتصال شما به اینترنت و زبان مورد استفاده در صفحه‌ کلید است. برنامه Stocks فهرست سهامی را که در حال ردیابی آن هستید، زمان‌هایی که برای یک مظنه بررسی کرده‌اید و هر مقاله خبری که در مورد شرکتی خوانده‌اید را نشان می‌دهد.

تامی مایسک، یکی از محققانی که نحوه ردیابی کاربران را توسط اپلیکیشن‌های اپل کشف کرد، خاطرنشان کرد که سطح اطلاعات دریافتی کاربران برای شرکتی مانند اپل تکان دهنده است. با توجه به اینکه اطلاعات جمع آوری شده توسط اپل می‌تواند میزان علاقه کاربر به جامعه LGBTQ را تعیین کند، یا اینکه آیا کاربر مشکلاتی در رابطه با سلامتی یا اعتیاد خود دارد یا خیر، تعجبی ندارد که این شکایت مطرح شود.

شکایت کاربران آیفون از اپل

به گفته PhoneArena، در صحبت از این شکایت گفته شده است که اپل از طریق کسب و کار فراگیر و غیرقانونی ردیابی و جمع‌آوری داده‌ها، حتی صمیمی‌ترین و شرم‌آورترین جنبه‌های استفاده از اپلیکیشن توسط یک کاربر را می‌داند؛ صرف نظر از اینکه کاربر پیشنهاد واهی اپل را برای خصوصی نگه داشتن چنین فعالیت‌هایی می‌پذیرد یا خیر.

در سال ۲۰۱۹، اپل بیلبورد بزرگی را در مقابل مرکز همایش لاس وگاس که محل برگزاری نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی (CES) در آن سال بود، نصب کرد. اپل در این رویداد نمایشی ارائه نکرد و غرفه‌ای نیز باز نکرد. با این حال، بیلبورد بسیار سر و صدا ایجاد کرد، زیرا همه افراد حین ورود و خروج به مرکز همایش می‌توانستند آن را ببینند. این بنر از یک ضرب المثل معروف در مورد لاس وگاس سرچشمه می‌گرفت که می‌گفت آنچه در آیفون شما اتفاق می‌افتد، در آیفون شما می‌ماند.

طبق گزارش ها، اپل به دنبال توسعه شبکه تبلیغاتی موبایل خود است. تعیین Class Action به این معنی است که هر کاربر آیفون با ادعای مشابهی علیه این شرکت می‌تواند به شکایت دسته جمعی بپیوندد. هرگونه تسویه حساب یا موارد مالی که توسط دادگاه علیه اپل صادر شود، پس از اینکه وکلا بخش بزرگی از اقدام خود را انجام می‌دهند، بین اعضای جمع تقسیم می‌شود.

شکایت کاربران آیفون از اپل

در طول تابستان، علائمی ظاهر شد که نشان می‌داد اپل علاقه‌مند به توسعه پلتفرم تبلیغات موبایلی خود است. این یک پلتفرم تقاضامحور (DSP) است که توسط تبلیغ‌ کنندگانی که می‌خواهند تبلیغات خود را با کمترین هزینه ممکن در سایت‌های با بالاترین کیفیت نشان دهند، استفاده می‌شود. یک پلتفرم عرضه محور توسط ناشران اجرا می‌شود که به دنبال فروش تبلیغات به تبلیغ کنندگان در هر سایتی با بالاترین قیمت ممکن هستند.

این شکایت را می‌توان در سایت قانون بلومبرگ یافت و خاطرنشان می‌کند که اپل داده‌های تحلیلی، از جمله تاریخچه مرور و اطلاعات فعالیت‌ها را ثبت، ردیابی، جمع‌آوری کرده و از آن به کسب درآمد می‌پردازد. صرف نظر از اینکه مصرف‌کنندگان چه اقدامات حفاظتی یا تنظیمات حریم خصوصی برای محافظت از حریم خصوصی خود انجام می‌دهند، اپل به این کار خود ادامه می‌دهد.

مصرف‌کنندگان دستورالعمل‌های خود اپل را دنبال می‌کنند و Allow Apps to Request to Track یا Share [Device] Analytics را در کنترل‌های حریم خصوصی خود خاموش می‌کنند، با این وجود اپل همچنان به ثبت اطلاعات استفاده از برنامه، اطلاعات مرور برنامه و اطلاعات شخصی مشتریان خود ادامه می‌دهد. برنامه‌های اختصاصی اپل، از جمله App Store، Apple Music، Apple TV، Books و Stocks همگی اطلاعات کاربران را دریافت و ثبت می‌کنند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان