حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

وان پلاس OxygenOS 13 را معرفی کرد: مشابه ColorOS، اکنون بیشتر از همیشه

نوشته

1 سال قبل | یک دیدگاه | سیستم عامل، وان‌پلاس

کمپانی وان پلاس امروز و درجریان معرفی آخرین گوشی پرچمدار خود، OnePlus 10T، از رابط‌کاربری مخصوص گوشی‌های هوشمند این شرکت مبتنی‌بر اندروید 13 با نام OxygenOS 13 به‌همراه زبان طراحی «aquamorphic» رونمایی کرد.

وان پلاس OxygenOS 13

وان پلاس تاکنون در مورد OxygenOS 13 تا حد زیادی بی‌سروصدا بوده است. بااین‌حال، با پیش‌نمایش امروز، نگاهی اجمالی به آنچه‌که گوشی‌های مبتنی‌بر اندروید 13 این شرکت اجرا خواهند کرد را به‌نمایش گذاشت.

در طول ارائه امروز، وان پلاس برخی از پیشرفت‌های جدید را در نمایشگر همیشه روشن OxygenOS 13 نشان داد که شامل نمایش Spotify و Bitmoji در آن می‌شود. همچنین برخی از ترفندها در حالت Zen Mode و موارد دیگر نیز وجود دارد. این شرکت همچنین Nearby Share و Fast Pair را به‌عنوان ستون‌های اصلی OxygenOS 13 عنوان کرد که مطمئناً گیج‌کننده است زیرا هر دو ویژگی توسط Google Play Services ارائه می‌شوند و در نسخه‌های دیگر اندروید نیز موجود هستند.

وان پلاس OxygenOS 13

وان پلاس OxygenOS 13

سایر ویژگی‌هایی که وان پلاس در آپدیت اندروید 13 خود آن‌ها برجسته می‌کند عبارتند از:

تقویت‌کننده سیستم هوش‌مصنوعی

Smart Launcher: پوشه‌های سریع‌تر، امکان باز کردن برنامه‌ها از نماد پوشه، افزودن ویجت‌ها از نمادهای برنامه

Sidebar Toolbox: نوار کناری با دسترسی سریع به برنامه‌های انتخابی

ارتقاهای Hyperboost Gaming Engine

پشتیبانی صوتی فضایی

Private Safe 2.0

زبان طراحی جدید aquamorphic

بااین‌حال، بزرگ‌ترین تغییر قابل‌توجه مربوط به طراحی است.

در طول عرضه معرفی OnePlus 10T، این شرکت نزدیک به 30 دقیقه در مورد OxygenOS 13 صحبت کرد و تمرکز زیادی بر روی طراحی جدید این نسخه داشت. این موارد شامل یک زبان طراحی جدید “aquamorphic” بوده که به گفته وان پلاس برای فراخوانی ایده‌هایی از طبیعت، به‌ویژه آب انتخاب شده است. همین‌طور رنگ‌های آبی و نارنجی را می‌توانید در سراسر رابط کاربری پیدا کنید.

اما، درنهایت، OxygenOS 13 به‌عنوان یک نسخه‌ی فرعی و بسیار مشابه با ColorOS 13 اوپو شناخته می‌شود.

این را می‌توان به‌راحتی در کل رابط کاربری مشاهده کرد، اما بیشتر در صفحه تنظیمات سریع آشکار می‌شود؛ جایی که به‌معنای واقعی کلمه مشابه ColorOS 13 بوده که حدود یک ماه پیش معرفی شد.

در فوریه سال جاری، وان پلاس و اوپو اعلام کردند که OxygenOS و ColorOS از یک پایگاه کد مشترک استفاده می‌کنند، اما OxygenOS برای کاربران جهانی «تجربه سبک‌تر و نزدیک‌تر به نسخه خالص اندروید» را ارائه خواهد کرد. اما همان‌طور که گفته شد، آنچه تاکنون از OxygenOS 13 دیده‌ایم، تقریباً مشابه ColorOS 13 است.

در ماه فوریه، وان پلاس به‌طور خاص گفت:

«OxygenOS 13 طراحی بصری منحصربه‌فرد خود را حفظ خواهد کرد

مطمئناً، زمانی که این دو رابط کاربری به‌صورت رسمی منتشر شوند، موارد متفاوت زیادی بینشان وجود خواهد داشت، اما حداقل ازنظر طراحی، به‌نظر می‌رسد که وان پلاس درحال ادغام کامل با اوپو است.

فراتر از طرحی که وان پلاس تاکنون نشان داده است، این برند راه‌های زیادی برای توصیف نسخه‌ی جدید رابط کاربری خود ارائه کرده است. این شرکت توضیح می‌دهد:

Intentional Adaption: رابط کاربری OxygenOS 13 دارای لبه‌های نرم و گرد در سراسر طراحی خود برای تجربه مشاهده راحت‌تر است. تمام جزئیات در طراحی OxygenOS 13، با هدف ایجاد شده است و هر عنصر را برای مطابقت با نیازهای شما مفید و جذاب می‌کند.

Calm Vitality: فرم و عملکرد در OxygenOS 13 با هم وجود دارند، زیرا با پیش‌بینی هر نیاز و در دسترس‌تر کردن ویجت‌ها با یک فشار طولانی، به تجربه کاربر می‌افزاید.

Intelligent Design: رنگ‌های طراحی OxygenOS 13 به‌طور هوشمند تغییر می‌کنند تا با زمانی از روز که از دستگاه خود استفاده می‌کنید، مطابقت داشته باشد؛ به این معنی که سیستم‌عامل در صبح روشن‌تر می‌شود و زیبایی تاریک‌تر و آرام‌تری بعد از غروب خورشید به خود می‌گیرد.

تاریخ انتشار

وان پلاس تاریخ انتشار دقیقی را برای نسخه پایدار Oxygen OS 13 اعلام نکرده است و تنها به اعلام اینکه OnePlus 10 Pro «به زودی» این نسخه را دریافت خواهد کرد و OnePlus 10T نیز آن را در اواخر امسال دریافت می‌کند، بسنده کرده است.

بااین‌حال، این برند تمام دستگاه‌هایی را که به‌روزرسانی پایدار Oxygen OS 13 را دریافت می‌کنند، اعلام کرده است که شامل موارد زیر می‌شود:

OnePlus 8 ،OnePlus 8 Pro
OnePlus 8T
OnePlus 9 ،OnePlus 9 Pro
OnePlus 9R
OnePlus 9RT
OnePlus 10 Pro
OnePlus 10R
OnePlus 10T

وان پلاس همچنین تمام دستگاه‌های سری Nord که Oxygen OS 13 را دریافت می‌کنند نیز اعلام کرده است:

OnePlus Nord 2
OnePlus Nord 2T
OnePlus Nord CE
OnePlus Nord CE 2
OnePlus Nord CE 2 Lite

یکی از گوشی‌های مهم حذف‌شده، Nord N20 است که در اوایل سال جاری در ایالات‌متحده عرضه شد. واقعاً مایه شرمساری خواهد بود که اگر این دستگاه متعلق‌به 2022 اندروید 13 مبتنی‌بر Oxygen OS 13 را دریافت نخواهد کرد، اما من حدس می‌زنم وان پلاس رویکرد موتورولا را برای به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری گوشی‌های ارزان‌قیمت خود در پیش گرفته است. Nord N200 یکی دیگر از دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه وان پلاس است که در این لیست اسمی از آن به چشم نمی‌خورد.

درنهایت، نظر شما پیرامون وان پلاس Oxygen OS 13 و دستگاه‌های بهره‌مند از آن چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
salam1458

سلام اگه امکان داره کلماتی که فارسی میشن رو فارسی بنویسید که هم منظم تر باشه و هم سریع تر بخونیم، مثل اسپاتیفای و اکسیژن‌ او اس. ممنونم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی