حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

داستان حذف آیفون 14 مینی: چرا اپل ساخت گوشی کوچک خود را کنار گذاشت؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل

طبق چندین گزارش، اپل امسال نسخه کوچک آیفون خود، یعنی آیفون 14 مینی را عرضه نخواهد کرد. دلیل این تصمیم نیز یک راز آشکار است: شکست های تجاری. در واقع از اولین بار در سال 2020، فرمت Mini یک سری از شکست های تجاری داشته است. بنابراین پس از چندین تلاش ناموفق، کوپرتینویی ها فرمول جدیدی را امتحان کردند.

 

در سال 2020، اپل با راه اندازی یک مدل Mini برای اولین بار با خط آیفون 12 خود، از استراتژی بازاریابی جدیدی رونمایی می‌کند. هدف ساده است: جذب مشتریان جدید با گوشی هوشمندی ارزان‌تر و خوشدست‌تر به دلیل اندازه کوچک آن. اما نتیجه خوب نیست. دو ماه پس از عرضه رسمی، این مدل تنها 6 درصد از کل فروش آیفون ها را نشان می‌دهد. در مواجهه با این فاجعه، اپل تصمیم گرفت تولید را به صورت فوری متوقف کند.

داستان حذف آیفون 14 مینی: چرا اپل ساخت گوشی کوچک خود را کنار گذاشت؟

چرا اپل با حذف آیفون 14 مینی می‌خواهد از شر اندازه 5.4 اینچی خلاص شود؟

بله داستان ادامه دارد. سال بعد دوباره اپل یک آیفون 13 مینی را به امید اصلاح اشتباهات گذشته عرضه می‌کند. اما باز هم این یک شکست تلخ بود که با تنها 3 درصد فروش، حتی بدتر از نسخه قبلی خود عمل کرد. طبق آمار فروش هیچکس آیفون 13 مینی را نمی‌خواست. در واقع، شایعات وقتی فاش کردند که آیفون 14 مینی وجود نخواهد داشت، این خبر کسی را شگفت زده نکرد.

اما چرا کاربران به طور سیستماتیک از مدل های Mini آیفون های اپل اجتناب می‌کنند؟ دلایل متعددی می‌تواند این پدیده را توضیح دهد. اولاً، کاربران از لحاظ تاریخی همیشه مدل‌ های برتر هر خانواده را ترجیح می‌دهند. اما توضیح واقعی داستان، احتمالاً یک خطای بازاریابی از جانب اپل است. در واقع، هر بار این سازنده برای تبلیغ گوشی‌ های هوشمند خود به جای عملکرد، روی قیمت تمرکز می‌کند. اما هیچکس گول تبلیغات اپل را نمیخورد. چرا؟!

زیرا اگر مدل مینی قیمت کمتری نسبت به مدل های دیگر یک خانواده دارد، از طرف دیگر اما قیمت آن بیشتر از مدل های سال قبل است. بنابراین مشکل دستگاه های مینی آیفون این است که خرید نسخه های سال قبل منطقی‌تر است. بنابراین جای تعجب نیست که کاربران ترجیح می‌دهند گوشی‌ های هوشمند قدیمی‌تر را انتخاب کنند. آنها سریع‌تر و بالاتر و ارزان‌تر از گوشی‌ های تازه وارد هستند. به عنوان مثال، آیفون 12 مینی در سال 2020 از محبوبیت کمتری نسبت به آیفون SE، آیفون 11 و آیفون XR برخوردار بود.

همچنین، بسیاری صفحه نمایش کوچک را با مسئله کیفیت کمتر در مقایسه با گوشی های هوشمند بزرگتر مرتبط می‌دانند. البته لزوما اینطور نیست، اما گواه ماجرا این است که کاربران اغلب گوشی هایی با صفحه نمایش بزرگتر را انتخاب می‌کنند. حالا طبق اطلاعات منابع، به نظر می‌رسد که اپل بالاخره این موضوع را پذیرفته است. بنابراین، طبق اطلاعات فاش شده، کوچک ترین آیفون در خانواده آیفون 14 دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی خواهد بود و مهمتر از همه، حالا نشان ظاهراً بد یمن Mini به آن تعلق‌ نمی‌گیرد.

نظر شما چیست؟ تجربه استفاده از نسخه های Mini آیفون را داشته‌اید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری