حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تجهیزات مخابراتی هواوی امکان جاسوسی از سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را داشته است؟

نوشته

1 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، امنیت، شبکه 5G، هواوی

همانطور که می‌دانید، هواوی مدت‌هاست که تحت تحریم‌های سنگین ایالات متحده قرار دارد و این موضوع به اعتقاد برخی مرتبط با مسائل امنیت ملی آمریکا است. اخیرا FBI گفته که تجهیزات مخابراتی هواوی امکان جاسوسی از سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را داشته است. با ترنجی همراه باشید.

تجهیزات مخابراتی هواوی و امکان جاسوسی از سلاح‌های هسته‌ای آمریکا

سال‌هاست که ارتباط ادعایی هواوی با دولت کمونیست چین به شایعاتی منجر شده است که این شرکت تجهیزات جاسوسی را در تلفن‌ها و تجهیزات مخابراتی خود قرار داده است تا اطلاعات شخصی و شرکتی را از طرف دولت چین جمع‌آوری کند. در حالی که هر دو شرکت بارها این اتهامات را رد کرده‌اند، اما این شایعات تا به امروز ادامه دارد. در سال ۲۰۱۸، دولت ایالات متحده به متحدان خود گفت که از تجهیزات شبکه هواوی هنگام ساخت شبکه‌های 5G خود استفاده نکنند.

اینطور که FBI می‌گوید، تحقیقات درباره تجهیزات ارتباطی هواوی در دکل‌های تلفن روستایی مشخص کرد که این تجهیزات دارای قابلیت‌های جاسوسی هستند. هواوی، شرکتی پیشرو در سطح جهان برای تامین تجهیزات مخابراتی صنعت ارتباطات محسوب می‌شد، علیرغم تلاش‌های ایالات متحده، این شرکت تا آن زمان همچنان از تجارت پرشتاب انتقال به شبکه 5G، درآمد زیادی کسب می‌کرد. فقط تعداد کمی از متحدان ایالات متحده به این هشدار توجه کردند و برخی مانند انگلیس در ابتدا ترجیح دادند قبل از اینکه هواوی را از توسعه شبکه‌های 5G کشور منع کند، هشدارها را نادیده بگیرند.

تجهیزات مخابراتی هواوی

آنچه که همه این موارد را دوباره مطرح می‌کند، گزارشی است که اخیرا توسط CNN منتشر شده است. این شبکه خبری با گزارشی اختصاصی گفته است طی تحقیقات قبلی که به دوران دولت اوباما بازمی‌گردد، FBI آنتن‌های ارتباطی نزدیک پایگاه‌های نظامی ایالات متحده واقع در محدوده روستایی در غرب میانه را مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس منابع متعددی که با CNN در ارتباط بوده‌اند، آنچه که FBI کشف کرده است، این بوده که تجهیزات هواوی در بالای این برج‌ها حاوی قطعاتی بود که می‌توانست ارتباطات بسیار محدود وزارت دفاع، از جمله ارتباطاتی که توسط فرماندهی استراتژیک ایالات متحده که بر تسلیحات هسته‌ای این کشور نظارت می‌کرد را شنود کرده و حتی آن را مختل کند.

یکی از کارمندان سابق اف‌بی‌آی که با این تحقیقات آشنا بود، گفته است که این به برخی از حساس‌ترین کارهایی که ما انجام می‌دهیم، مرتبط می‌شود. این موضوع بر توانایی ما برای مدیریت و کنترل اساسی با سه بخش مهم هسته‌ای تاثیر می‌گذارد. اگر ممکن بود این بخش دچار اختلال شود، مشخص نبود چه فجایعی به همراه دارد.

تجهیزات مخابراتی هواوی

همانطور که در طول سال‌ها به شما گفته‌ایم، ارائه دهندگان ارتباطات بی‌سیم روستایی، به دلیل قیمت ارزان‌تر تجهیزات هواوی، تمایل به استفاده از تجهیزات مخابراتی این شرکت داشتند و بسیاری از این خریدها توسط صندوق خدمات جهانی (USF) پرداخت می‌شد که با هزینه‌ای که برای تامین شبکه گردآوری می‌شود، صورت گرفت. ارائه دهندگان این خدمات بر اساس درآمدهای بین ایالتی و بین‌المللی اقدام به این کار کرده بودند.

FCC سال گذشته رای به صرف ۱.۹ میلیارد دلار از این صندوق برای تخلیه و جایگزینی تجهیزات هواوی و ZTE از شبکه‌های روستایی در ایالات متحده که از این تجهیزات استفاده می‌کردند، داد . با این حال، هزینه تکمیل این کار به ۵.۶ میلیارد دلار افزایش یافته و شرکت‌های حمل‌ و نقل روستایی می‌خواهند بودجه مورد نیاز برای تحلیه و جایگزینی تجهیزات این دو شرکت چینی را جبران کنند. اگر کنگره با این طرح موافقت نکند و میزان کسری بودجه را کاهش ندهد، اپراتورهای روستایی تنها ۴۰ درصد از هزینه‌ای را که برای حذف تجهیزات مخابراتی این دو شرکت هزینه می‌کنند، دریافت خواهند کرد.

منابع CNN می‌گویند شکی نیست که تجهیزات کشف شده این شرکت یک تهدید امنیتی بزرگ بوده است

تا این لحظه که بیش از ده‌ها منبع به طور ناشناس با CNN صحبت کرده‌اند، نتایج این تحقیقات هرگز به صورت علنی منتشر نشده بود. مشخص نیست که آیا FBI فهمیده است تجهیزات کشف شده توانایی ارسال داده‌های سرقت شده به دولت چین در پکن را داشته است یا خیر. در حالی که چینی‌ها هرگونه تلاشی برای جاسوسی از ایالات متحده را رد کرده‌اند، هواوی به CNN گفت که تجهیزات آن‌ها قادر به کار در هیچ یک از طیف‌هایی که به وزارت دفاع ایالات متحده مربوط شده است، نیست.

اما انکار هواوی باز هم جای سوال دارد، زیرا منابع متعدد به CNN گفته‌اند که شکی نیست که تجهیزات کشف شده هواوی، قابلیت رهگیری ترافیک سلولی تجاری و ارتباطات نظامی را داشته است. این تجهیزات همچنین می‌تواند ارتباطات فرماندهی استراتژیک ایالات متحده را مختل کند که به چینی‌ها اجازه می‌دهد تا جزئیات مربوط به زرادخانه هسته‌ای در دسترس ایالات متحده را بدست آورند.

تجهیزات مخابراتی هواوی

سه دولت گذشته در ایالات متحده با تحقیقاتی که اکنون در مورد آن صحبت می‌کنیم در دو دوره زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور بود، در مورد هواوی محتاط بوده‌اند. در طول سال‌های ریاست جمهوری ترامپ، هواوی در آستانه تبدیل شدن به پیشروترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان بود که ایالات متحده با این بانه، دسترسی این شرکت را به زنجیره تامینش در ایالات متحده قطع کرد و این موضوع باعث شد تا هواوی توانایی استفاده از نرم‌افزار و برنامه‌های گوگل را نیز از دست بدهد.

به گفته خبرگزاری PhoneArena، همچنین در دوران ترامپ، به خاطر قانون صادرات جدید که توسط وزارت بازرگانی وضع شده بود، هواوی از دستیابی به تراشه‌های پیشرفته محروم شد. به همین دلیل این شرکت مجبور شد سیستم عامل خود را توسعه دهد و اکنون از تراشه‌های کوالکام استفاده می‌کند که فقط قابلیت ارائه شبکه‌های 4G اصلاح شده را دارند. هواوی برای جلوگیری از تحریم شدن زیرمجموعه خود یعنی آنر، آن را به قیمت ۱۵ میلیارد دلار فروخت.

همچنین لازم به ذکر است که وزارت بازرگانی آمریکا در سال ۲۰۲۱، پس از اینکه جو بایدن رئیس جمهور این کشور شد، تحقیقات دیگری را در مورد هواوی آغاز کرد. در حالی که هواوی هنوز هم برترین شرکت در ارائه تجهیزات مخابراتی در سطح جهان است، وقتی صحبت از گوشی‌های هوشمند می‌شود، این شرکت به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته خود نیست و حتی دیگر یکی از شش سازنده برتر گوشی‌های هوشمند در جهان نیز نمی‌باشد. نظر شما کاربران ترنجی در مورد تجهیزات مخابراتی هواوی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali karimi

سلام، وااا ما اخرش نفهمیدیم هوآوی جاسوسی میکنه از کشورها و کاربرهای خودش یا نه، خب تو این خبر گفته FBA آمریکا تحقیق کرده و نتیجه این شده که بله هوآوی میتونسته اینکار کنه، اگه اینکارو هوآوی واقعا کرده چرا میگن هوآوی میتونسته باید بگن حتمأومطمعنأ هوآوی اینکارو انجام داده، ولی خب دیدید که بازم نمیگن، و میگن میتونسته، این حرف معنیش میشه که معلوم نیست که هوآوی اینکارو کرده یا نکرده،و تا الان همش فقط حرف و گمان بوده، یعنی با مدارک کامل نگفته شده که هوآوی حتما جاسوسی کرده چه از آمریکا چه از کشورهای دیگه وچه کاربرهای وسایل ساخته شده توسط هواوی، چون هواوی فقط لوازم مخابراتی نمیسازه که، تو ساخت گوشی، ساعت، لبتاب و خیلی چیزهای دیگه فعالیت داره حتی این اواخر با همکاری یه شرکت دیگه خودرو برقی ساخته که تا حدودی خودران هم هستش و تمام سنسورها و بعضی چیزهای دیگش با هوآوی بوده، این موصوع جاسوسی حتی برای ما ایرانی هام مهمه، من نمیخوام طرف هوآوی رو تو این موصوع بگیرم چون واقعا مهمه، در مورد ساخت و کیفیت گوشی نیست که بگم نه فلان گوشی هواوی ازفلان گوشی سامسونگ که دریک حد هستن بهتره، این بحثش فرق میکنه، که امیدوارمم اینطوری نباشه، اگرهم تابت بشه که دیگه هیچی خود به خود هوآوی با خاک یکی میشه،حتی گفته شده هوآوی تو بعصی از کشورها با دولت همون کشور ضد مردم اون کشور همکاری کرده که اینم واقعا افتصاح هستش

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان