حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوالکام اسنپدراگون W5 و +W5 نسل 1 با افزایش دو برابری عملکرد رسما معرفی شدند

کمپانی کوالکام امروز رسما از دو چیپست جدید با نام‌های اسنپدراگون W5 و +W5 نسل 1 برای ساعت‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی رونمایی کرد. این دو تراشه که بر اساس فرایند 4 نانومتری توسعه یافته‌اند، نوید افزایش فوق‌العاده بهره‌وری با عملکرد دو برابری و همچنین عمر باتری 50 درصد بهتر نسبت‌به اسنپدراگون +Wear 4100 با فرایند 12 نانومتر را می‌دهند و قرار است به‌زودی قدرت بهترین ساعت‌های هوشمند بازار را تأمین کنند.

کوالکام اسنپدراگون W5 و +W5 نسل 1

همان‌طور که گفتیم، کوالکام با معرفی نسل جدید تراشه‌های پوشیدنی خود با نام Snapdragon W5 Gen 1 و Snapdragon W5+ Gen 1، طرح نام‌گذاری قبلی خود (مانند Wear 2100 و 3100، 4100) را حذف کرده و برای مطابقت بیشتر با پردازنده‌های موبایل، از واژه نسل (Gen) 1 برای آن‌ها استفاده کرده است.

کوالکام اعلام می‌کند که چیپست‌های پوشیدنی جدیدش در مقایسه با +Snapdragon Wear 4100، عملکردی تا 2 برابر بهتر را ارائه می‌دهند. در سناریوهای معمولی، +W5 می‌تواند با اشغال 30 درصد فضای کمتر نسبت‌به نسل‌های قبلی، تا 50 درصد عمر باتری بیشتری داشته باشد. همچنین کوالکام در ماه‌های گذشته برای بهینه‌سازی Wear OS برای تراشه‌های جدید خود، با گوگل همکاری نزدیکی داشته است.

کوالکام اسنپدراگون W5 و +W5 نسل 1

کوالکام اسنپدراگون W5 و +W5 نسل 1

W5+ Gen 1 که از فرایند تولید به‌روز و پیشرفته‌ی 4 نانومتری با جهش قابل‌توجه نسبت‌به نسل قبلی خود بهره می‌برد، از چهار هسته عملکردی Cortex A53 و یک هسته بازدهی Cortex M55 با فرکانس 250 مگاهرتز تشکیل شده است. گرافیک این مدل نیز توسط پردازنده گرافیکی A702 با فرکانس 1 گیگاهرتز (افزایش قابل‌توجه از پردازنده گرافیکی 320 مگاهرتزی A504 در +4100) تأمین می‌شود و حافظه آن نیز برای پشتیبانی از LPDDR4 در فرکانس 2133 مگاهرتز به‌روز شده است. همچنین یک واحد یادگیری ماشین جدید U55 نیز در چیپست جدید اضافه شده است.

از دیگر قابلیت‌های این مدل می‌توان به امکان پیمایش پاسخگوی برنامه، پخش یکنواخت ویدیوی 1080p، تشخیص تصویر در زمان واقعی و حتی تماس ویدیویی دو طرفه (ISP دوگانه با پشتیبانی از دوربین 16+16 مگاپیکسلی) اشاره کرد. W5+ Gen 1 همچنین می‌تواند از «واچ‌فیس‌های سه بعدی» و نقشه‌ها با ناوبری پشتیبانی کند.

کوالکام اسنپدراگون W5 و +W5 نسل 1

کوالکام اسنپدراگون W5 و +W5 نسل 1

پردازنده کمکی جدید +W5 می‌تواند وظایف بیشتری را در پس‌زمینه انجام داده و درعین‌حال انرژی کمتری مصرف کند. تمام حس‌های پوشیدنی توسط پردازنده AON (همیشه روشن) 22 نانومتری انجام می‌شود و با W5+ Gen 1، پردازش گفتار، پخش صدا و اعلان‌ها همگی می‌توانند درآن‌واحد به کمک پردازنده منتقل شوند. تراشه AON همچنین بلوتوث 5.3 کم‌مصرف، Wi-Fi و GNSS را فعال می‌کند و از حالت‌های انرژی جدید مانند Deep Sleep و Hibernate پشتیبانی می‌کند. حالت LTE نیز یک گزینه‌ی کم‌مصرف با یک مودم به‌روز دریافت خواهد کرد.

به‌طور خلاصه این قطعه علاوه‌بر کنترل سنسورها (مانند ضربان قلب، شتاب سنج و ژیروسکوپ) و نمایشگر همیشه روشن، اکنون مسئولیت صدا (پخش موسیقی) و ارائه اعلان‌های کم‌مصرف را برعهده دارد.

درنتیجه‌ی استفاده از این تراشه کمکی، +W5 بین 30-60 درصد کمتر از +4100 در موارد استفاده معمولی انرژی مصرف می‌کند. این موارد شامل صفحه‌نمایش همیشه روشن (42٪ کمتر)، اعلان‌های پس‌زمینه (57٪ کمتر)، پخش موسیقی با بلوتوث (36٪ کمتر)، ناوبری با استفاده از جی‌پی‌اس (42٪ کمتر)، پیمایش صفحه‌نمایش (41٪ کمتر)، و برقراری تماس (34٪ کمتر) است.

تفاوت اصلی بین Snapdragon W5 و W5+ Gen 1 این است که مدل غیر پلاس از پردازنده کمکی AON استفاده نمی‌کند. این شرکت اعلام کرده است که مدل W5 Gen 1 را برای پوشیدنی‌های مخصوصی طراحی کرده که قابلیت‌های بیشتر پیرامون صرفه‌جویی انرژی را نیاز ندارند. این موارد شامل دسته‌ی زیادی از گجت‌های پوشیدنی چینی، مخصوص کودکان، سالمندان، بهداشت و بخش‌های سازمانی می‌شود.

کوالکام اعلام کرده است که با Compel و Pegatron برای ایجاد ساعت‌های هوشمند با بهره‌مندی از +Snapdragon W5 همکاری کرده تا به شرکای خود کمک کند تا محصولات را سریع‌تر توسعه دهند.

Mobvoi و Oppo اولین تولیدکنندگانی خواهند بود که ابزارهای پوشیدنی را با تراشه‌های جدید کوالکام عرضه می‌کنند و این سازنده تراشه بیان می‌کند که درحال‌حاضر 25 مدل ساعت هوشمند جدید با این نوع از چیپست‌ها در دست تولید هستند.

نظر شما پیرامون تراشه‌های جدید اسنپدراگون W5 و +W5 نسل 1 کوالکام برای گجت‌های پوشیدنی و ساعت‌های هوشمند چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی