حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شرکت ARM هسته‌های Cortex-X3 و Cortex-A715 را معرفی کرد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها

هسته های پردازنده نسل دوم ARMv9 به تازگی توسط این شرکت معرفی شده اند. نام آن‌ها Cortex-X3 و Cortex-A715 بوده و هسته کوچک A510 نیز کمی اصلاح شد. طراحی جدید باعث افزایش عملکرد، بهبود کارایی و پیکربندی‌های جدید و قدرتمندتر می‌شود.

هسته‌های Cortex-X3 و Cortex-A715

بیایید با هسته Cortex-X3 شروع کنیم. به گفته ARM این سومین سال رشد دو رقمی IPC است. مانند نسل های قبلی خود‌، هسته‌های X بر عملکرد اوج تمرکز دارد.

در مقایسه با بهترین چیپ‌ست‌های اندروید در حال حاضر (که از Cortex-X2 استفاده می‌کنند)، هسته جدید جهش 25 درصدی در عملکرد ارائه می‌کند. این ادعا بر اساس میانگین بهبودهایی است که در Geekbench 5 و دو تست SPECint نشان داده شد. در مورد ویندوز در طراحی های ARM (که کمی از تراشه های گوشی های هوشمند عقب هستند) پیشرفت های مورد انتظار 34 درصد خواهد بود.

نکته مهم این است که بهبود به ازای هر هسته عنوان می‌شود، ARM سخت افزار پشتیبانی را دوباره طراحی کرده است تا بتوان از هسته های CPU بیشتری در چیپست های عملکرد محور استفاده کرد.

هسته جدید Cortex-A715 انتقال ARM از پردازنده های 32 بیتی را تکمیل می کند، البته تا جایی که به گوشی های هوشمند مربوط می شود. این به تیم مهندسی اجازه داد تا سخت افزار رمزگشای قبلی را 4 برابر کوچکتر کند. در حالی که X2 قبلاً فقط یک هسته 64 بیتی بود، ARM زمان بیشتری برای کار و بهبود طراحی X3 برای تطبیق بهتر با مجموعه دستورالعمل ARMv9، که به گفته شرکت قابل پیش بینی تر و منظم تر از ARMv8 است داشت.

به هسته Cortex A715 برگردیم، با همان عملکرد 20 درصد انرژی کمتری نسبت به A710 مصرف خواهد کرد. یا می تواند 5 درصد عملکرد بیشتر را برای مصرف انرژی یکسان ارائه دهد. این در صورتی‌است که هسته ها روی همان گره ساخته شده اند.

هسته کوچک جدیدی وجود ندارد، اما ARM با چند بهینه سازی موفق شد Cortex-A510 را در مقایسه با مدل سال 2021 آن 5 درصد کارآمدتر کند.

بیایید از سطح اصلی بزرگنمایی کنیم و به کل چیپست نگاه کنیم. ARM سیستم DynamIQ Shared Unit خود را مجدداً طراحی کرد تا حداکثر پردازنده های 12 هسته ای با 16 مگابایت حافظه نهان L3 را امکان پذیر کند. و به ترکیب آن توجه کنید، قدرتمندترین طراحی ها دارای هشت هسته Cortex-X3 و چهار هسته Cortex-A715 بدون هسته های کوچک خواهند بود.

طراحی های 1+3+4 مانند تراشه های پرچمدار فعلی همچنان امکان پذیر خواهد بود، همانطور که 1+4+4 و 2+2+4 ممکن است. این به مشتریان ARM (کوالکام، سامسونگ، مدیاتک) اجازه می‌دهد تا تراشه‌هایی طراحی کنند که کاملاً متناسب با عملکرد و قدرت خاصی باشد.

نظر شما درباره تراشه های جدید چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)