حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام با ۴ کلاستر ارایه خواهد شد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | کوالکام

اولین بار شاید در دنیای موبایل تراشه Exynos Octa 5 بود که در میانه‌های سال ۲۰۱۳ فناوری big.LITTLE شرکت ARM را اجرا کرد و ۲ کلاستر ۴ هسته ای را به کار برد. سپس برای ثبت اولین رکورد، مدیاتک با Helio X20 تراشه ۳ کلاستره با ۱۰ هسته را سال ۲۰۱۵ رونمایی کرد ولی استفاده انبوه از آن با اسنپدراگون ۸۵۵ اتفاق افتاد. حالا قرار است که تراشه ۴ کلاستره داشته باشیم. در حقیقت گفته می شود که اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام با ۴ کلاستر ارایه خواهد شد.

اسنپدراگون ۸ نسل ۲

دو هفته پیش بود که تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ رسما معرفی شد. این تراشه یک نسخه پیشرفته از اسنپدراگون 8 نسل 1 است. از فرآیند 4 نانومتری TSMC استفاده می کند، اما معماری آن مانند نسل قبلی باقی مانده است.

اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ کوالکام معرفی شد: بهینه و سریع تر

انتظار می رود که در پایان سال جاری، نسل دوم پردازنده های پرچمدار در سری اسنپدراگون 8 معرفی شود. این تراشه باید با نام Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 عرضه شود. طبق گزارش‌ها، این پردازنده از گره ۴ نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد. با این حال، تغییر قابل توجهی در طراحی معماری CPU رخ خواهد داد.

به گفته یک منبع معتبر تراشه جدید با اسم رمز SM8550 در دست توسعه است که ما آن را به عنوان اسنپدراگون 8 نسل 2 می شناسیم. این تراشه از فرآیند TSMC N4 استفاده خواهد کرد.

در بخش پردازش مرکزی یا CPU ۴ کلاستر به قرار زیر وجود خواهد داشت:

  1. ۱- 1 هسته Makalu-Elp بر اساس Cortex-X3
  2. ۲- 2 هسته Makalu بر اساس Cortex-A720
  3. ۳- 2 هسته Matterhon بر اساس Cortex-A710
  4. ۴- 3 هسته Klein R1 بر اساس Cortex-A510
شایعه اسنپدراگون ۸ نسل ۲

شایعه اسنپدراگون ۸ نسل ۲

اینطور که نظر می رسد که کوالکام از معماری سه خوشه ای 1+3+4 به معماری چهار خوشه ای 1+2+2+3 تغییر مسیر خواهد داد. این تغییر می تواند مزایا و معایبی داشته باشد که احتمالا مزایای آن به معایبش اصطلاحا می‌چربد.

در بخش تراشه گرافیکی نام Adreno740 مطرح می شود.

در حال حاضر این افشاگری به طور رسمی تایید نشده است. اسنپدراگون 8 نسل 2 باید حوالی دی ماه ۱۴۰۱ معرفی شود. اولین گوشی هوشمندی که از این پردازنده استفاده می کند نیز ممکن است پرچمدار سری 13 شیائومی باشد. البته در این مدت سازندگان دیگر به ناچار برای عرضه عجله خواهند کرد.

پیش از این iceuniverse فاش کرد که پردازنده‌های پرچمدار کوالکام در نیمه دوم سال جاری و سال آینده توسط TSMC تولید خواهند شد. این بدان معناست که کوالکام پس از استفاده از سامسونگ برای Snapdragon 8 Gen 1 کارخانه ریخته گری خود را کاملا تغییر می دهد.

شایان ذکر است که تراشه های Snapdragon 888 و Snapdragon 8 Gen1 از معماری ساخت سامسونگ استفاده می کنند. پیش از این، منابع صنعتی ادعا می کردند که نرخ بازده ریخته گری TSMC بالاتر از سامسونگ است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که معماری ۴ کلاستره می توان آب خنکی بر گرمای ۲ ساله تراشه های پرچمدار اندروید باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)