حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بازار گوشی های هوشمند اروپا در فصل اول 2022 در پی کمبود قطعات، با کاهش فروش 12 درصدی همراه بود

بازار گوشی های هوشمند اروپا در سه ماهه اول سال 2022 شاهد کاهش بزرگ 12 درصدی در فروش بوده است و تقریبا تمام شرکت های مطرح از آن متضرر شده‌اند. منابع می‌گویند که این کمترین فروش در سه ماهه اول در نزدیک به یک دهه اخیر در اروپاست! کمبود های مداوم قطعات و قرنطینه های مرتبط با COVID-19 در چین مقصر اصلی در ایجاد چنین وضعیتی هستند. سامسونگ اما همچنان با بالاترین سهم بازار که از سه ماهه سوم 2020 شروع شد، به عنوان برترین شرکت در این منطقه باقی ماند.

ما قبلاً آمار فروش اروپا در این بازه را که توسط شرکت تحلیلی Canalys تهیه شده بود دیده بودیم. اما این گزارش جدید که توسط شرکت تحقیقاتی Counterpoint تهیه شده است، می‌گوید که فروش گوشی های هوشمند اروپایی در سه ماهه اول سال 2022 به 49 میلیون دستگاه رسیده است که نشان دهنده کاهش 12 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است. در واقع این کمترین فروش در سه ماهه اول از سه ماهه اول سال 2013 تاکنون است.

عوامل متعددی مانند کمبود قطعات، قرنطینه‌های مرتبط با کووید-19 در چین، وخامت شرایط اقتصادی و ادامه جنگ روسیه و اوکراین مسئول این کاهش هستند. این گزارش می‌گوید که اروپا در آینده به دلیل «وخامت محیط و ژئوپلیتیک» احتمالاً شاهد کاهش‌ های بیشتری نیز خواهد بود.

در این گزارش آمده است که سامسونگ در سه ماهه اول سال 2022 با سهم 35 درصدی از فروش گوشی‌ های هوشمند در این بازار بیشترین سهم را دارد. با این وجود 16 درصد کاهش در سهم سامسونگ در بازار اروپا نسبت سال گذشته مشهود است. اپل اما با سهم حمل و نقل 25 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. کوپرتینویی ها نیز نسبت به سال قبل 6 درصد کاهش داشته است.

بیشترین کاهش فروش در فصل اول 2022 در بازار اروپا مربوط به گوشی های شیائومی

شیائومی اما بدترین عملکرد در این فصل را به خود اختصاص داد. این شرکت از نظر فروش گوشی های هوشمند در اروپا همچنان در رتبه سوم قرار گرفت. اما شرکت با 19 درصد سهم بازار، کاهش سالانه عجیب 36 درصدی را به ثبت رساند.

اوپو و ریلمی نیز به ترتیب با 6 و 4 درصد سهم حمل و نقل، جایگاه های چهارم و پنجم را در بازار فروش گوشی های هوشمند اروپا در این بازه به خود اختصاص دادند. شایسته است که بگوییم ریلمی در پنج شرکت اول لیست، تنها شرکتی بود که رشد سالانه در محموله های خود را در سه ماهه اول 2022 ثبت کرد. در واقع این برند 64 درصد رشد را نسبت به سال گذشته در بازار گوشی‌ های هوشمند اروپا از آن خود کرد.

یان استریجاک، معاون مدیر تحقیقات کانترپوینت، می‌گوید:

مسائل اخیر موجود مانند COVID-19 و کمبود قطعات به دلیل چالش‌ های جدید اقتصادی و ژئوپلیتیکی تشدید می‌شود.

او افزود: افزایش سطح تورم در سراسر منطقه بر هزینه‌ های مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارد. در سمت دیگر نیز سامسونگ و اپل، اولین و سومین فروشندگان گوشی‌ های هوشمند در روسیه، ارسال همه محموله‌ها را به این بزرگترین بازار اروپا در اوایل مارس 2022 متوقف کردند.

باید منتظر ماند و دید روز های بد بازار اروپا ادامه‌دار خواهند بود یا خیر. نظر شما راجع به این کاهش معنادار در فروش گوشی های هوشمند در بازار اروپا چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری