حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ممنوعیت حضور هواوی و ZTE در شبکه 5G کانادا توسط این کشور اعمال شد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سیاست، شبکه 5G، هواوی

مدت‌ها پیش بود که آمریکا در اقدامی یک طرفه و کمی دور از انتظار، تحریم‌های بسیار سنگینی را علیه چندین شرکت چینی اعمال کرد. هواوی مهم‌ترین شرکت بود که در نهایت دامنه این تحریم‌ها به بخش‌های دیگری نیز کشیده شد. حالا اخیرا نیز ممنوعیت حضور هواوی و ZTE در شبکه 5G کانادا توسط این کشور اعمال شده است. با ترنجی همراه باشید.

ممنوعیت حضور هواوی و ZTE در شبکه 5G کانادا به چه علت است؟!

غول تولیدی چین، یعنی هواوی، در تلاش است تا اعتماد چندین کشور، به ویژه متحدان ایالات متحده را به دست آورد. از آن زمان چند کشور هواوی را از برنامه توسعه شبکه 5G خود منع کردند. با این حال، دولت کانادا زمان خود را صرف تصمیم گیری در مورد هواوی کرده بود. پس از مدت‌ها انتظار، تصمیم نهایی اتخاذ شده و دیگر هواوی در توسعه شبکه 5G کانادا مشارکتی نخواهد داشت. دولت کانادا سرانجام هواوی را به دلیل نگرانی‌های امنیتی از حضور در برنامه شبکه 5G خود منع کرد. با این حال، هواوی همیشه تاکید کرده است که این ممنوعیت‌ها انگیزه‌های سیاسی دارند.

ممنوعیت حضور هواوی و ZTE در شبکه 5G کانادا

درست مانند ایالات متحده، کانادا نیز نگران است که اگر شرکت‌های فناوری چینی به زیرساخت های کلیدی دسترسی داشته باشند، امنیت ملی آن‌ها آسیب پذیر خواهد شد. به این منظور، کانادا نه تنها هواوی، بلکه ZTE را نیز از برنامه مشارکت شبکه 5G خود ممنوع کرده است. طبق بیانیه‌ای از دولت کانادا، شرکت‌های این کشور تا ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ فرصت دارند تا تمام تجهیزات 5G توسعه یافته توسط ZTE و Huawei جمع‌آوری کنند. علاوه بر این، اپراتورهای کانادایی نیز باید استفاده از تجهیزات 4G این شرکت‌ها را متوقف سازند. با این حال، آن‌ها تا سال ۲۰۲۷ فرصت دارند تا این کار را انجام دهند. چه تجهیزات 4G یا 5G باشد، هیچ اپراتور کانادایی نمی‌تواند از سپتامبر امسال از هواوی یا ZTE، سخت‌افزار خریداری کند.

فرانسوا فیلیپ شامپاین (François-Philippe Champagne)، وزیر نوآوری، علم و صنعت کانادا گفته است که این تصمیم درستی است و ما خوشحالیم که امروز آن را اعلام می‌کنیم، زیرا شبکه ما را برای نسل‌های آینده ایمن می‌کند. اجازه دهید واضح بگویم، این تصمیم در مورد کانادا است، این در مورد امنیت ملی ما است، این مربوط به زیرساخت‌های مخابراتی ما است. این وزیر همچنین ادعا می‌کند که در این تصمیم، انتقام احتمالی از سوی دولت چین در نظر گرفته نشده است.

به گفته وزیر ایمنی عمومی، مارکو مندیچینو (Marco Mendicino)، این تصمیم از شبکه 5G کانادا محافظت خواهد کرد. او همچنین می‌افزاید که این کار نشان‌ دهنده عصر جدیدی در حفاظت از صنعت مخابرات ما است. او همچنین می‌گوید کانادا کشوری است که مردم می‌توانند در آن نوآوری کنند و کسب و کارهای جدیدی راه اندازی نمایند و از فناوری‌های جدید در شبکه 5G و فراتر از آن استفاده نیز کنند، اما ما همچنین باید خود را در برابر خطراتی که در آن، شبکه‌ها قابل سوء استفاده هستند محافظت کنیم. همچنین چارچوبی برای محافظت بهتر از سیستم‌ها ایجاد خواهیم کرد. این تصمیم برای امنیت ملی ما حیاتی است و به دولت ابزار جدیدی برای پاسخگویی به تهدیدات سایبری نوظهور می‌دهد.

علاوه بر این، وزرای مختلفی ادعا می‌کنند که انرژی و حمل و نقل این کشور، حالا از حمایت بیشتری برخوردار است. همچنین  زیرساخت‌های آن‌ها در بخش مالی نیز بهتر خواهد بود. با این حال، دولت چین از آخرین اقدام علیه یکی از برترین شرکت‌های مخابراتی خود راضی نیست. دولت چین معتقد است که این اقدام یک عمل سیاسی است که توسط ایالات متحده سازماندهی شده است و همچنین مدعی است که هدف این ممنوعیت سرکوب شرکت‌های چینی از گسترش دانش خود است.

تحریم بیشتر برای هواوی؛ خرید تجهیزات 5G هواوی ممنوع اعلام شد

بیانیه‌ای که در وب سایت سفارت چین در کانادا منتشر شده است، این موضوع را بیان می‌کند. به گفته چین، دولت این کشور به طور جامع و جدی این حادثه را ارزیابی خواهد کرد و تمام اقدامات لازم را برای حفظ حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی را انجام خواهد داد. با وجود این بیانیه قوی، پکن به احتمال زیاد هیچ واکنش قاطعی از خود نشان نخواهد داد.

اگر به یاد بیاورید، پس از ممنوعیت فروش محصولات هواوی در ایالات متحده، پکن اقدام مشابهی علیه اپل انجام نداد. در واقع آیفون‌های اپل حالا یکی از پرفروش‌ترین محصولات در چین هستند. علاوه بر این، پس از تحریم‌های اولیه هواوی و ZTE توسط ایالات متحده، پکن نیز هیچ واکنش قاطعی نشان نداد. بنابراین، ما انتظار نداریم که دولت چین این بار، رویکرد متفاوتی اتخاذ نماید.

ممنوع شدن هواوی در کانادا این شرکت را غافلگیر نکرده است

با وجود ممنوعیت شدید این دو شرکت، ممنوعیت هواوی از توسعه شبکه 5G کانادا برای این شرکت غافلگیر کننده و تعجب‌آور نیست. علیخان ولشی، معاون امور شرکتی هواوی در کانادا در گفتگو با شبکه سی‌بی‌سی (Power & Politics)، به موارد مهمی اشاره کرده است. به گفته وی، مطلقا هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هواوی تهدیدی برای امنیت ملی سایر کشورها باشد وجود ندارد. علاوه بر این، موضوع ارتقای نرم‌افزار برنامه ریزی شده برای تجهیزات از پیش نصب شده هواوی نیز وجود دارد. در حال حاضر، این شرکت در حال مذاکره با دولت برای حل آن است.

ممنوعیت حضور هواوی و ZTE در شبکه 5G کانادا

او همچنین گفته است که  به سختی می‌توان باور کرد که دولت بخواهد این بحث‌ها را به حالت تعلیق درآورد. موضع ما این است که به حمایت از تجهیزات هواوی در توسعه شبکه 5G ادامه دهی و این مستلزم سطحی جدید از همکاری مداوم در بخش فنی بین هواوی و دولت فدرال است. این همکاری باید نه فقط در روزها و هفته‌های آینده، بلکه صادقانه بگویم، در سال‌های آینده و تا زمانی که این تجهیزات بخشی از شبکه مخابراتی کانادا باشد، صورت گیرد.

با این حال، این تصمیم بر ۱۵۰۰ کارمندی که هواوی در کانادا دارد تاثیر نمی‌گذارد. این موضوع به آن دلیل است که بیشتر این کارمندان در بخش تحقیق و توسعه کار می‌کنند. علاوه بر این، این تصمیم روی محصولات هواوی مانند گوشی‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند نیز تاثیری نمی‌گذارد. هواوی از سال ۲۰۱۸ خود را برای این ممنوعیت آماده کرده است. به همین دلیل است که بیشتر فعالیت این شرکت در کانادا، بر تحقیق و توسعه متمرکز است.

با این حال، او معتقد است که تجهیزات هواوی در آینده قابل پیش‌بینی، بخشی از سیستم مخابراتی کانادا خواهد بود. اما در این جا سوال مهمی که مطرح می‌شود، این است که آیا رابطه کانادا و چین باز هم به همین شکل باقی خواهد ماند؟ همانطور که قبلا گفتیم، چندین کشور اقداماتی را علیه هواوی انجام داده‌اند. به گفته سی‌بی‌سی، اکثر این کشورها متحدان ایالات متحده هستند، کشورهایی که در گروه اشتراک‌ گذاری اطلاعات Five Eyes هستند (از جمله ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا)، اقدامات تهاجمی زیادی علیه هواوی انجام داده‌اند. همچنین آن‌ها هواوی را از شبکه خود محدود کرده و یا این شرکت را به طور کامل ممنوع می‌کنند.

در حال حاضر، روابط پکن و اتاوا بر سر دوراهی قرار دارد و آخرین ممنوعیت، یک سیگنال منفی به طرف شرقی ارسال می‌کند. در حال حاضر، شرکت‌های مخابراتی کانادا صدها میلیون دلار برای تجهیزات هواوی هزینه کرده‌اند. این بودجه اساسا برای تجهیزات 4G است. با این حال، به نظر می‌رسد که دولت این کشور اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد، آن‌ها فقط می‌خواهند هواوی را حذف کنند. با این وجود، ممکن است با توجه به توافقنامه حمایت از سرمایه گذاران خارجی که توسط دولت استفان هارپر با چین امضا شده است، شکایتی در راه باشد. از آنجایی که هواوی در کانادا یک سرمایه گذار موجود با دارایی زیاد است، می‌تواند علیه کانادا ادعاهایی داشته باشد.

اپوزیسیون کانادا در همین زمینه می‌گویند که این تصمیم خیلی دیر گرفته شده است. با وجود این اقدام، محافظه کاران به شدت از دولت انتقاد می‌کنند که زمان زیادی برای تصمیم‌گیری در امور مختلف صرف می‌کند. راکل دانچو و جرارد دلتل، منتقدان محافظه‌کار امنیت عمومی ادعا می‌کنند که ممنوعیت هواوی خیلی دیر انجام شده است.

ممنوعیت حضور هواوی و ZTE در شبکه 5G کانادا

حزب محافظه کاران بارها از دولت جاستین ترودو خواستند که کار درست را انجام دهد و به نظرات کارشناسان امنیتی و تماس‌های متحدان این کشور گوش دهد، اما آن‌ها نپذیرفتند. در سال‌هایی که این تاخیرها صورت گرفته است، شرکت‌های مخابراتی کانادا صدها میلیون دلار تجهیزات هواوی را خریداری کرده و حالا باید با هزینه‌های هنگفتی، آن قطعات را از شبکه‌های خود حذف کنند.

به گفته GizChina، مایکل چونگ، منتقد سیاست خارجی محافظه‌کار، در توییتی گفته است که قاعدتا تباید بیش از سه سال طول می‌کشید تا دولت ترودو، هواوی را ممنوع کند. همچنین دیوید ویگن، مدیر CSIS (سرویس اطلاعات امنیتی کانادا)، در اوایل دسامبر ۲۰۱۸ علنا به دولت در مورد تهدیدات هواوی هشدار داد. از سوی دیگر نیز، برایان ماس، منتقد NDP در حوزه نوآوری، علم و صنعت نیز از زمان‌بندی بد دولت انتقاد کرده است. وی در بیانیه‌ای رسانه‌ای گفته است که حکومت لیبرال آن‌ها، سه سال طول زمان را صرف کرد تا نهایتا این تصمیم را بگیرد، در حالی که سایر کشورهای Five Eyes خیلی زودتر مواضع خود را اعلام کردند.

این تاخیر فقط برای ایجاد سؤالات جدی در داخل و در میان متحدان ما در مورد تعهدات امنیت ملی دولت لیبرال کارساز بود و بازار داخلی مخابرات را با مشکل مواجه کرد. این منتقدان خواهان مشارکت هواوی در شبکه‌های 5G کانادا نیستند. در واقع آن‌ها می‌خواستند این ممنوعیت زودتر اتفاق بیفتد. آن‌ها معتقدند که دولت چین می‌تواند هواوی را مجبور به ارائه اطلاعات شخصی کاربران کند. با این حال، هواوی به شدت اصرار دارد که یک شرکت مستقل است و هیچ ارتباطی با دولت خود ندارد. نظر شما درباره ممنوعیت حضور هواوی و ZTE در شبکه 5G کانادا چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان