حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بنچمارک پردازنده Alder Lake Core i7-12800HX حکایت از عملکردی ناامید کننده دارد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، اینتل، بنچمارک، سخت‌افزار

در چند وقت اخیر شرکت‌های تولید تراشه خیلی محتاطانه‌تر عمل کرده و با برنامه‌ ریزی‌های مختلفی پیش می‌روند. اینتل مدت‌ها وعده عرضه تراشه‌هایی به شدت قدرتمند را داده بود اما گویا باید کمی انتظاراتمان را پایین بیاوریم. زیرا بنچمارک پردازنده Alder Lake Core i7-12800HX حکایت از عملکردی نا امید کننده دارد. با ترنجی همراه باشید.

بنچمارک پردازنده Alder Lake Core i7-12800HX منتشر شد…!

اینتل چند روز پیش پردازنده‌های قدرتمند جدیدی را برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ مانند Core i7-12800HX معرفی کرد. این تراشه هنوز در بازار موجود نیست، اما اولین بنچمارک‌های منتسب به آن، عملکرد کلی این پردانزده را نشان داده‌اند. گروهی در Golden Pig Upgrade Pack قبلا توانسته‌اند تراشه جدید نسل دوازدهم Alder Lake Core i7-12800HX اینتل را بدست آورند.

برای یادآوری، CPU HX به تنهایی دارای ۱۶ خط Gen5 برای GPU و ۴ خط برای Gen4 SSD است. این چیپست ۱۶ خط Gen4 و ۱۲ خط Gen3 اضافه می‌کند. مرجع Golden Pig Upgrade Pack، عملکرد دو رایانه Lenovo Legion Y9000 را با ۱۶ گیگابایت رم DDR5 با فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز و یک RTX 3070 Ti مقایسه کرده است.

تنها تفاوت بین این دو دستگاه این است که یکی از پردازنده جدید Core i7-12800HX استفاده می‌کند، در حالی که دیگری به Core i7-12700H قدیمی‌تر مجهز شده است. به لطف ۱۶ هسته و سطوح توان PL1 و PL2 بین ۱۲۵ وات تا ۱۷۵ وات، انتظار می‌رفت تراشه جدید i7-12800HX اینتل بسیار سریع‌تر از برادر کوچک‌تر خود باشد که باید با ۱۴ هسته‌ها این عملکرد را انجام دهد و سطوح توانی بین ۱۱۵ و ۱۳۵ وات دارد.

بنچمارک پردازنده Alder Lake Core i7-12800HX

اما در نهایت گویا اینطور نیست و این پردازنده جدید واقعا نا امید کننده ظاهر می‌شود. اینطور که پیداست، طبق بنچمارک‌های اولیه، پردازنده ALDER LAKE I7-12800HX اینتل عملکردی نا امید کننده دارد. با توجه به معیارهای Golden Pig Upgrade Pack، افزایش عملکرد در تراشه جدید بسیار ناچیز است. در واقع، پردازنده مرکزی i7-12800HX همان عملکرد تک هسته‌ای را در بنچمارک‌های مربوط به پردازنده ارائه می‌کند.

در بخش عملکرد بازی‌ها، این پردازنده هیچ پیشرفت قابل توجهی ایجاد نکرده است. به استثنای برخی از عناوین AAA که حق دریافت چند FPS اضافی با تراشه جدید را دارند، در بقیه موارد گویا تغییر خاصی رویت نشده است.

تنها امتیازات چند هسته‌ای حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است که با توجه به دو هسته اضافی که i7-12800HX از آن‌ها بهره ‌می‌گیرد، این موضوع جای تعجبی ندارد. اگر قصد دارید از رایانه خود برای بازی استفاده کنید، انتخاب این پردازنده جدید چندان توصیه نمی‌شود. i7-12700H که در ابتدای سال عرضه شد عملکرد بسیار مشابهی را ارائه می‌دهد و مهم‌تر از همه، قیمت بسیار مقرون به صرفه‌تری نیز خواهد داشت.

به گفته GizChina، اخیرا اینتل پردازنده‌های Meteor Lake را به نمایش گذاشته است که اگر این شرکت مجبور به تعویق مجدد در عرضه آن‌ها نباشد، احتمالا سال آینده وارد بازار خواهند شد. این‌ها پردازنده‌ها، اولین پردازنده‌های این شرکت خواهند بود که مبتنی بر فناوری پردازش اینتل ۴ (۷ نانومتری) هستند و همچنین اولین CPU های مصرف کننده از چند تراشه اینتل هستند. این شرکت به تراشه‌های فردی به عنوان نمادی از توان خود اشاره می‌کند.

تولید کارت گرافیک های انویدیا در کارخانه های اینتل در آینده ای نزدیک

Meteor Lake از چهار کاشی بر اساس سه فرآیند فنی مختلف تشکیل شده است. به عنوان مثال، شرکت GPU را TSMC طبق استانداردهای N3 تولید می‌کند. پردازنده‌های Meteor Lake مبتنی بر معماری‌های کاملا جدید برای هسته‌های بزرگ و کوچک پردازنده خواهند بود.

علاوه بر این، GPU نیز معماری جدیدی خواهد داشت. این یک نسل مهم برای اینتل است، اما اخیرا شایعاتی مبنی بر تاخیر در عرضه آن وجود دارد. با توجه به این واقعیت که اینتل ممکن است TSMC و تولید پردازنده را انتقال دهد، این موضوع جلب توجه بسیاری خواهد کرد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان