حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تصاحب سهم فیسبوک توسط تیک تاک بسیار محتمل است

اگر در فضای مجازی فعال باشید، حتما می‌دانید که فیسبوک و تیک‌ تاک دو رقیب بسیار مهم برای یکدیگر هستند. این دو مدت زمان زیادی است که با یکدیگر رقابت دارند و حالا مشخص شده است که تصاحب سهم فیسبوک توسط تیک تاک بسیار محتمل است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

تصاحب سهم فیسبوک توسط تیک تاک در حال انجام است….!

از سال ۲۰۲۱، حضور TikTok مشکلی بود که فیسبوک قادر به حل آن نبود. سال ۲۰۲۲ با سال قبل هم تفاوتی ندارد، در واقع، مشکل فیسبوک امسال بیش از گذشته تشدید شده است. اخیرا رویترز مدعی شده است که TikTok قادر است فیس بوک را از درون ببلعد و سهم آن را تصاحب کند. این شبکه اجتماعی نه تنها کاربران جوان فیسبوک را جذب خود کرده، بلکه حالا سلطه رسانه‌های فیسبوک را به سختی، به چالش کشیده است. تفسیر رویترز در این مورد هیجان انگیز نیست. در آخرین گزارش درآمد سه ماهه اول، عملکرد متا (شرکت مادر فیسبوک) نتایج متفاوتی نسبت به بازار داد.

تصاحب سهم فیسبوک توسط تیک تاک

خبر خوب این است که تعداد کاربران فعال روزانه فیسبوک در همین بازه زمانی به ۱.۹۶ میلیارد نفر رسیده است. این آمار، افزایش ۴ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد که بهتر از انتظارات سرمایه گذاران بوده است. نکته نگران کننده این است که درآمد متا ۲۷.۹۰۸ میلیارد دلار بوده که افزایش ۷ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد، اما نرخ رشد آن به پایین‌ترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسیده است.

پس از اعلام این خبر، قیمت سهام متا ۱۹ درصد افزایش یافت، اما رسانه‌ها عموما معتقد بودند که این فقط یک افزایش فروش بیش از حد است. با نگاهی به آخرین وضعیت درآمدی، رشد کاربران فیس بوک برای اولین بار متوقف شده و این موضوع همه را شگفت زده کرده است. مارک زاکربرگ دلیل این موضوع را تا حدی به رقیب خود یعنی TikTok نسبت داده است. از آن زمان به بعد، قیمت سهام متا در حال کاهش بوده است.

رشوه فیسبوک برای تخریب تیک تاک؛ چرا متا چنین استراتژی عجیبی پیش گرفته است؟!

تیک تاک با گذر از گوگل به پربازدیدترین سایت جهان تبدیل شد

قیمت سهام متا در حال حاضر نزدیک به نصف بالاترین سطح سال است. سهام این شرکت نسبت به ابتدای سال تا جلسه قبل، ۴۸ درصد کاهش داشت که نسبت به بازار گسترده‌تر (افت ۱۲ درصدی) بسیار کمتر بوده است. از سوی دیگر، اگرچه تیک تاک در این لیست نیست و نمی‌توان آن را با ارزش بازار اندازه گیری کرد، اما شتاب توسعه آن و افت Meta قابل رویت است.

کاربران فعال TikTok در حال افزایش هستند

TikTok در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱.۶ میلیارد کاربر فعال ماهانه داشته است. اگرچه این عدد مطلق به خوبی ۲.۹ میلیارد فیس بوک نیست، اما نرخ رشد آن حالا به ۴۵ درصد رسیده است. این یک جهش بزرگ است و فیس بوک چندان با این موضوع سر سازگاری ندارد. یکی از دلایلی که TikTok برای فیس بوک دردسرساز است این است که محتوای آن با کیفیت است و کاربران مایل به پرداخت هزینه برای آن هستند. طبق داده‌های Data.ai، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، میزان هزینه‌های صورت گرفته توسط کاربران TikTok، در بین همه برنامه‌ها و بازی‌های اصلی جهان رتبه اول را دارد.

تصاحب سهم فیسبوک توسط تیک تاک

به گفته GizChina، از سوی دیگر، TikTok هژمونی رسانه‌ای جدید فیس بوک را نیز به چالش کشیده است. متا برای شکست دادن TikTok، امید خود را به محصول ویدیویی کوتاه خود Reels بسته است. Reels اساسا یک کپی ساده از TikTok است. در این گزارش، مارک زاکربرگ گفته است که Reels یکی از سه بازوی اصلی رشد متا در آینده خواهد بود. در سه ماهه اول سال جاری، رشد ویدیوهای کوتاه بسیار سریع بود و کاربران ۲۰ درصد از زمان خود را به تماشای Reels در اینستاگرام سپری کردند. این شرکت تلاش بیشتری برای Reels خواهد کرد.

اما Reels هنوز در تلاش است تا از دست دادن کاربران متا را جبران کند. طبق نظرسنجی بانک سرمایه گذاری Cowen، حدود ۳۷ درصد از کاربران فیس بوک نیز از TikTok استفاده می‌کنند. در مورد اینستاگرام نیز باید گفت ۵۱ درصد از کاربران آن در TikTok هستند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان