حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جایگزینی حافظه های SSD با HDD ها در دیتاسنترها زودتر از انتظار خواهد بود

همانطور که می‌دانید حافظه‌های SSD یا Solid State Drive سرعت بسیار بیشتری نسبت به حافظه‌های HDD یا Hard Disk Drive دارند. اما به خاطر قیمت بسیار بالاتر، عموما برای استفاده‌های روزمره پیشنهاد نمی‌شوند. مگر اینکه با قیمت آن کنار بیایید. اما به گفته هواوی، جایگزینی حافظه های SSD با HDD ها در دیتاسنترها زودتر انتظار خواهد بود. با ترنجی همراه باشید.

جایگزینی حافظه های SSD با HDD؛ پیش‌بینی هواوی از آینده بازار SSD ها

شرکت هواوی پیش‌بینی می‌کند که SSD ها می‌توانند HDD ها را در اوایل سال ۲۰۲۵ به حاشیه‌ سوق دهند. فوپنگ ژانگ معاون بخش حافظه‌های ذخیره سازی این شرکت در صحبت با TechRadar Pro در بارسلونا قبل از MWC 2022، توضیح داد که عملکرد برتر حافظه‌های فلش و کاهش قیمت‌ها، هارد دیسک‌ها را از بازار خارج می‌کند. ژانگ می‌گوید که این فرآیند تدریجی خواهد بود، اما پیش‌بینی می‌کند که SSD‌ ها تا سال ۲۰۲۵ حدود ۸۰ درصد از فضای ذخیره‌ سازی مراکز داده غیرآرشیوی را به خود اختصاص دهند، در حالی که این رقم امروزه تقریبا ۳۰ درصد است.

لنوو Legion Y90 اولین گوشی دنیا با حافظه SSD خواهد بود

همانطور که ژانگ توضیح می دهد، سه ویژگی اصلی در بحث ذخیره سازی وجود دارد که شرکت‌ها و ارائه دهندگان ابری در تلاش برای بهینه سازی آن هستند. یکی ظرفیت حافظه‌ها، دومی قابلیت اطمینان و سومی عملکرد آن‌ها است. ترکیب سخت‌افزار ذخیره سازی مورد نیاز کاملا به مورد استفاده خاص آن بستگی دارد. در برخی موارد، ظرفیت و قابلیت اطمینان ممکن است مهمترین عامل باشد (به عنوان مثال ذخیره سازی بایگانی).

اما در موارد دیگر، عملکرد ممکن است اولویت اصلی باشد. اگرچه هارد دیسک‌های مکانیکی در از لحاظ ظرفیت در اولویت ارائه هستند، اما از نظر عملکرد به طور قابل توجهی از حافظه‌های فلش عقب هستند که برای انواع موارد استفاده از فناوری‌هایی مانند شبکه 5G و هوش مصنوعی نیز بهره می‌برند.. ژانگ خاطرنشان کرد که بدون عملکرد مناسب، ظرفیت هیچ معنایی ندارد.

جایگزینی حافظه های SSD با HDD ها

به این ترتیب، هواوی معتقد است که مراکز داده به طور پیوسته به حافظه‌های تمام فلش مهاجرت می‌کنند (به ویژه با کاهش هزینه ذخیره سازی حافظه‌های فلش). تمرکز فعلی این شرکت بر کمک به کسب‌وکارها برای مدیریت این انتقال به گونه‌ای است که مخل عملیات نباشد. ژانگ توضیح می‌دهد که مرکز داده تمام فلش چشم اندازی برای آینده است. ما بر این باوریم که باید سیستم‌هایی با عملکردی تماما مبتنی بر حافظه‌های فلش بسازیم، اما با سازگاری بیشتر.

تا سال ۲۰۲۵، ارزان‌ترین حافظه فلش ممکن است ۲.۵ برابر گران‌تر از ارزان‌ترین هارد دیسک‌ها باشند، اما همچنین می‌تواند ۲.۵ سرعت برابر فشرده‌ سازی بیشتری داشته باشد، بنابراین هزینه‌ها برای دیتاسنترها (مراکز ذخیره سازی) متعادل می‌شود. حتی در زمینه ذخیره سازی پشتیبان، ژانگ معتقد است که روزهای HDD از رده خارج می‌شوند. هنگامی که انتقال به مرکز داده تمام فلش کامل شد، نیاز به بازیابی سریع داده‌ها پس از یک حمله سایبری یا حادثه از دست رفتن اطلاعات، تغییر به سمت بک‌آپ گیری مبتنی بر فلش را نیز ضروری می‌کند.

ذخیره بیش از حد داده‌ها

جایگزینی حافظه های SSD با HDD ها

از آنجایی که حجم داده‌های تولید شده توسط فعالیت‌های اینترنتی، دستگاه‌های دیجیتال و حسگرهای اینترنت اشیا با سرعتی زیاد در حال گسترش است، کسب‌وکارها برای حل این مشکل حیاتی وقت خود را از دست می‌دهند. بر اساس گزارش اخیر IDC، مقدار داده‌های ایجاد شده در پنج سال آینده بیش از دو برابر مقدار تولید شده از زمان استفاده از ذخیره سازی دیجیتال خواهد بود.

به گفته TechRadar، اگرچه تنها درصد کمی از ۶۴.۲ زتابایت (۶۸.۹ میلیارد ترابایت) داده ایجاد شده در سال ۲۰۲۲ برای مدت طولانی ذخیره شده است. اما نیازهای جهانی به ذخیره سازی داده‌ها همچنان از میزان افزایش ظرفیت کل بیشتر است. همانطور که ژانگ می‌گوید، میزان عرضه ظرفیت از حجم تقاضا عقب مانده است.

ژانگ در پاسخ به این سوال که آیا او معتقد است که نوآوری در بخش ذخیره سازی برای کل ظرفیت موجود جهت همگام شدن با تقاضا در سال‌های آینده کافی است یا خیر، گفت که او در این مورد خوشبین است. وی می‌گوید تحقیقات در زمینه ذخیره‌سازی DNA و سایر فناوری‌های نوظهور، حداقل در زمینه ذخیره‌سازی بایگانی، امیدوارکننده است و نوآوری‌ها در سمت الگوریتم، امکان فشرده‌سازی بیشتر و در نتیجه چگالی ذخیره‌سازی بیشتری را فراهم می‌کند.

حافظه SSD اکسترنال سامسونگ T7 Touch با حسگر اثرانگشت رسما معرفی شد

داده‌ها دیگر فقط اطلاعات نیستند، بلکه یک دارایی هستند. همانند روغن عصر دیجیتال. ژانگ می‌گوید فناوری‌هایی مانند 5G، رایانش ابری، نیازمند تکنولوژی‌های بهتری هستند. داده‌ها مانند سوخت هستند و حافظه‌های ذخیره‌سازی مانند مخزن سوخت است. ما در حال بهبود در زمینه حافظه‌های ذخیره‌سازی و شبکه و عملکرد محاسباتی آن هستیم. با این سه پیشرفت، نیاز به ظرفیت بیشتر را برآورده خواهیم کرد. MWC بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت موبایل در جهان است که مملو از جدیدترین گوشی‌ها، تبلت‌ها، ابزارهای پوشیدنی و غیره است. باید منتظر اطلاعات بیشتری در این نمایشگاه باشیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان