حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا اپل به تجهیزات خنک کننده آیفون های خود توجهی ندارد؟ تست ها پاسخ می‌دهند

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، تست

شاید سوال خیلی از شما کاربران عزیز ترنجی باشد. واقعاً دلیل عدم توجه اپل به دفع گرما و بکارگیری تجهیزات کافی در بخش خنک کننده آیفون ها چیست؟ امروز چند دلیل احتمالی برای جواب به این سوال داریم. در چند سال گذشته، گوشی های هوشمند زیادی برای بازی در بازار اندرویدی وجود داشته است. همه این تلفن های هوشمند بر یک چیز تأکید دارند، دفع مناسب گرما. این دستگاه ها دارای سیستم خنک کننده فعال مانند سیستم های تبادل هوا هستند. دیگر قرار دادن فن ها در تلفن های همراه برای دفع گرما و حتی خنک کننده مایع VC که جای خود دارند. با این حال، با وجود تراشه پرچمداری که می تواند بازی را به خوبی اجرا کند و مناسب برای استفاده گیمینگ باشد، آیفون های اپل به استفاده از خنک کننده مناسب اهمیتی نمی‌دهند.

بازی کردن با گوشی های اپل نشان می‌دهد که خنک کننده آیفون ها برای دفع گرما نیاز است

بیایید بر اساس آزمایش ها پیش برویم تا ببینیم واقعاً اپل به خنک کننده در درون بدنه آیفون های خود نیاز دارد یا نه. ما iPhone 13 Pro Max و Nubia Red Magic 7 را که یک گوشی گیمینگ محسوب می‌شود مورد آزمایش قرار دادیم. در این آزمایش از هر دو گوشی هوشمند برای اجرای بازی معروف “Genshin Impact” برای حدود 20 دقیقه استفاده می‌شود. کیفیت تصویر را روی فوق العاده بالا تنظیم و نرخ فریم بر روی 60 فریم در ثانیه قرار دادیم.

این آزمایش نشان می دهد که میانگین دمای قاب پشتی آیفون 13 پرو مکس 43.2 درجه سانتی گراد است. همچنین بیشترین دما 46.6 درجه سانتیگراد و کمترین دما 38.0 درجه سانتیگراد است. از آنجایی که این قاب این دستگاه فلزی است، به وضوح احساس گرما را منتقل می‌کند. میانگین نرخ فریم بازی 53 است و نسبتا روان اجرا می شود. با این حال، در اواسط بازی، اختلالات‌ کوچکی وجود داشت.

چرا اپل به تجهیزات خنک کننده آیفون های خود توجهی ندارد؟ تست ها پاسخ می‌دهند

در سمت دیگر اما برای Nubia Red Magic 7، میانگین دمای قاب پشتی 41.3 درجه سانتی گراد است. بالاترین دما نیز 44.0 درجه سانتیگراد و کمترین دما 35.5 درجه سانتیگراد اندازه گیری می‌شود. اگرچه فریم Red Magic 7 نیز فلزی است، اما به دلیل فن های خنک کننده آن به سختی می توانیم دما را احساس کنیم. میانگین نرخ فریم‌دهی در این بازی 59 فریم در ثانیه است و بازی بسیار روان اجرا می‌شود و تقریباً هیچ اختلالی ندارد.

از نتایج تست گیمینگ آیفون 13 پرو مکس و رد مجیک 7 در بازی Genshin Impact، به نظر می‌رسد آیفون 13 پرو مکس از نظر دمای قاب پشتی یا نرخ فریم‌دهی در طول بازی به خوبی Red Magic 7 نیست.

این نشان می دهد که ممکن است اپل نیاز به توجه به خنک کننده آیفون داشته باشد. با این حال، اینطور نیست. در اینجا محتمل ترین دلایل عدم توجه آیفون به اتلاف گرما را برای شما آوردیم.

چرا اپل به تجهیزات خنک کننده آیفون های خود توجهی ندارد؟ تست ها پاسخ می‌دهند

دلیل اول: جدیت اپل در بخش طراحی و زیبایی موجب عدم توجه به بخش خنک کننده آیفون ها می‌شود

همانطور که همه ما می‌دانیم، استفاده از مواد دفع کننده گرما در تلفن همراه فضای داخلی زیادی را اشغال می‌کند. برای فضای داخلی یک تلفن همراه، هر اینچ اضافی از مواد دفع کننده حرارت، یک اینچ فضا را برای سایر اجزا بی مصرف می‌کند.

بنابراین اگر قرار باشد مواد دفع کننده گرما و سایر اجزاء به طور همزمان نصب شوند، این امر به ناچار منجر به ضخیم تر و سنگین تر شدن بدنه می شود. این برای آیفون 13 پرو مکس اپل که طراحی نازکی دارد غیرقابل قبول است. حالا به این فکر کنید که وزن 240 گرمی این دستگاه هم حتی بیشتر شود! خب اپل ترجیح می‌دهد به فکر مچ دستان شما باشد که زیر بار این وزن احساس راحتی نخواهند داشت. 

در سوی دیگر اما با باز کردن آیفون، iFixit نشان می‌دهد که ساختار داخلی جدیدترین آیفون اپل بسیار فشرده است. این ساختار قرارگیری تجهیزات، ساده و منظم است. اما اگر اپل مواد دفع کننده گرما را اضافه کند، با اصل زیبایی در طراحی ساده در داخل آیفون های اپل در تضاد خواهد بود.

چرا اپل به تجهیزات خنک کننده آیفون های خود توجهی ندارد؟ تست ها پاسخ می‌دهند

دلیل دوم: یکپارچگی اکوسیستم آیفون های اپل به این شرکت یک اطمینان خاطر نسبی می‌دهد

کنترل پارامتر هایی که دمای دستگاه هایش را افزایش می‌دهند برای اپل آسان است. زیرا اکوسیستم اپل بسیار یکنواخت است. ترنجی این یعنی چی؟ خب با اکوسیستم اندرویدی توضیح می‌دهم که تصور آن راحت‌تر باشد. در اکوسیستم اندروید، سیستم اندرویدی توسط افراد و نهاد های مختلف توسعه داده می‌شود. تولیدکنندگان سخت‌افزار های مختلفی را تولید می‌کنند و در نهایت فروشگاه های برنامه های مختلف را داریم. خب پس طبق ضرب المثل ایرانی وقتی آشپز دو تا بشه… آش چی میشه؟ بله یا شور یا بی نمک. عموما اکوسیستم آزاد اندرویدی در طراحی در هر یک از این سطوح می تواند باعث شود دستگاه شما به دلایل مختلف در عدم هماهنگی کامل یک تکه از این پازل ها گرم شود. بنابراین، قطعا نیاز به یک سیستم اتلاف حرارت مناسب وجود دارد.

اما در سوی دیگر برای کوپرتینویی ها، سیستم iOS خود اپل و سخت افزار خود اپل و فروشگاه برنامه خود اپل وجود دارد. بنابراین، اپل کنترل تمام سطوح در طول مسیر را در دست دارد. به همين دليل به سادگی می توانیم اکوسیستم iOS را دارای ماهیت “یکنواخت و مرکزی” توصیف کنیم. این ماهیت یکنواخت باعث می‌شود که اپل در مسئله کنترل گرمایش دستگاه های خود نگرانی چندانی نداشته باشد.

به عنوان مثال، همان نرم‌افزار کاربردی که بر روی برند های مختلف گوشی های اندرویدی اجرا می شود، اساساً به دلیل بهینه‌سازی و پیکربندی سخت افزاری متفاوت، شکاف تجربه کاربری زیادی خواهد داشت. برای داشتن بهترین تجربه کاربری، سازندگان تلفن همراه اندرویدی باید موارد مختلفی را در نظر بگیرند. این شامل توجه به اتلاف گرما برای به دست آوردن یک تجربه کاربری بهتر است.

اما ماجرا برای آیفون های اپل متفاوت است. پیکربندی سخت افزار قدرتمند آن، همراه با فروشگاه برنامه یکپارچه، کیفیت نرم افزار های کاربردی را افزایش می‌دهد. نتیجتاً این امر اپل را قادر می‌سازد تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد.

دلیل سوم: آیفون ها در طول بازی های کوتاه گرم نمی‌شوند

از نظر تجربه کاربری، اگر برای مدت طولانی یک بازی را اجرا نکنید، آیفون گرم نمی‌شود. بنابراین، تجربه کاربری شما عالی باقی می‌ماند. آیفون ها نیاز به بازی طولانی مدت بیشتر از 30 دقیقه تا 1 ساعت دارد تا گرمایش قابل توجه داشته باشند. این به نفع اپل است که طرفدارانش آیفون را برای بازی نمی‌خرند. بنابراین، بسیاری از گیمر های قدیمی موبایلی در هنگام خرید یک گوشی گیمینگ اصلاً نگاهی به تولیدات اپل ندارند.

کاربران آیفون این دستگاه را برای پرستیژ آن (دردناک ولی واقعی)، گرفتن عکس، برقراری ارتباط و ارسال پیام های متنی و گاهی اوقات بازی می‌خرند. بنابراین این تجربیات کاربری به آن معنی است که زمان زیادی برای ایفای نقش بخش دفع گرما وجود ندارد. شاید اپل فکر می‌کند که استفاده از مواد دفع گرما برای سناریو های استفاده‌ای که چندان رایج نیستند، غیرضروری است.

علاوه بر این، اگر مصرف کنندگان از تجربه کاربری بازی در آیفون راضی نباشند، می‌توانند گوشی های اندرویدی را با دفع حرارت بهتر خریداری کنند. اپل بار ها دست باز خود را به کاربرانی که گوشی‌ های اندرویدی خریداری می‌کنند نشان داده است. به هر حال روزی روزگاری مدیر عامل فعلی اپل در پاسخ به مشتریانی که از اپل درخواست مجوز نصب برنامه های شخص ثالث را خواسته بودند، مستقیماً به مصرف کنندگان توصیه کرد که تلفن های اندرویدی بخرند!

تیم کوک از ارز دیجیتال، کشور چین و بارگیری جانبی برنامه‌ها در iOS می‌گوید

دلیل چهارم: سخت افزار قدرتمند اپل گاهی اوقات اجازه بازی کردن در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی را می‌دهد

همانطور که همه می‌دانیم، عملکرد سخت افزاری اپل تقریبا همیشه از رقبای اندرویدی جلوتر بوده است. با در نظر گرفتن رقابت A15 در مقابل اسنپدراگون 8 نسل 1، نتایج آزمایش نشان می‌دهد که از نظر امتیاز CPU در بخش چند هسته‌ای، نسبت مصرف انرژی به قدرت در A15 حدودا 570 است، در حالی که در اسنپدراگون 8 نسل 1 این شاخص تنها به 343 امتیاز می‌رسد. این بدان معناست که پردازنده پرچمدار اندرویدی نزدیک به 40 درصد از آیفون ها عقب‌تر است. اگرچه دیمنسیتی 9000 این اختلاف را کاهش می‌دهد، اما باز این در واقعیت تاثیر قابل توجهی نخواهد داشت.

همین امر در مورد نسبت مصرف انرژی GPU نیز صادق است. اسنپدراگون 8 نسل 1 دارای 3.84 امتیاز بر وات است، در حالی که A15 دارای 6.84 امتیاز بر وات است. بر این اساس اپل بیش از 70 درصد جلوتر است. سخت افزار اپل به قدری قدرتمند است که آیفون می‌تواند بسیاری از بازی ها را در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی به راحتی اجرا کند. حالت صرفه جویی در مصرف انرژی عمدتاً برای کنترل قدرت CPU است. بنابراین تا زمانی که دستگاه بیش از حد گرم نشده باشد، می‌توانید خیلی روان بازی کنید. این موضوع دلیل دیگریست که باعث می‌شود مسئله دفع گرما در گوشی های آیفون مهم نباشد.

 

نتیجه گیری

اینطور نیست که اپل به اتلاف گرما اهمیتی نمی‌دهد. حقیقت این است که در حال حاضر نیازی به استفاده از مواد دفع کننده گرما در آیفون نیست. از نوع مشتریانش گرفته تا سخت افزار خوب اپل، تنها تعداد کمی از کاربران آیفون دلیلی برای شکایت از مسئله گرما دارند.

به نقل از منبع، اگر روزی اپل شروع به استفاده از مواد دفع کننده گرما کند، مصرف کنندگان بیشتری هستند که زمان بیشتری را صرف بازی کردن می‌کنند. یا به طور بدبینانه ممکن است بهانه‌ای به تخریب کنندگان بدهد که بگویند اپل مزیت ترکیب نرم افزار و سخت افزار یکپارچه خود را نسبت به اندروید از دست داده است.

 

از آیفون های اپل استفاده می‌کنید؟ نظر شما راجع به مسئله دفع گرما در گوشی های آیفون چیست؟ به نظر شما آیا اپل باید تغییر موضع دهد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری