حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

علت تفاوت وزن دو مدل مک استودیو اپل با تراشه‌های M1 Ultra و M1 Max چیست؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل

پس از معرفی قدرتمندترین کامپیوتر دسکتاپ اپل با جدیدترین چیپست این شرکت، مشخص شد که دو مدل مک استودیو با تراشه‌های M1 Ultra و M1 Max، دارای تفاوت حدود یک کیلوگرمی در وزن خود هستند که همین‌مورد، باعث شد تا این سوال به‌ذهن کاربران خطور کند که علت این تفاوت وزن چیست؟

تفاوت وزن دو مدل مک استودیو

هنگامی که اپل مشخصات کامپیوتر جدید مک استودیو خود را منتشر کرد، مردم به‌سرعت در مورد اینکه چرا وزن نسخه‌ای با تراشه جدید M1 Ultra تقریباً دو پوند (تقریباً یک کیلوگرم) بیشتر از مدل دارای M1 Max است، سردرگمی خود را اعلام کردند. به‌گفته‌ي اپل، درحالی‌که M1 Ultra اساساً دو M1 Max به‌هم چسبیده است، این دلیلی برای تفاوت وزن مک استودیو نیست. به‌نظر می‌رسد، این مورد به فلز مورداستفاده در سیستم‌های حرارتی این کامپیوتر مربوط باشد.

Alex Bender، سخنگوی اپل، در ایمیلی به The Verge در این‌باره توضیح می‌دهد:

 آن‌ها (دو مدل مک استودیو) همان منبع تغذیه 370 واتی را دارند. وزن اضافی به این دلیل است که M1 Ultra دارای یک ماژول حرارتی مسی بزرگ‌تر است، درحالی‌که M1 Max یک هیت‌سینک آلومینیومی دارد.

تفاوت وزن دو مدل مک استودیو

تفاوت وزن دو مدل مک استودیو

طبق بیانیه سخنگوی اپل، این‌طور نیست که M1 Ultra به منبع تغذیه قوی‌تری نیاز داشته باشد یا فن‌های استفاده‌شده در این دو مدل متفاوت باشد. تفاوت اصلی در اینجاست که مدل دارای تراشه M1 Ultra به‌دلیل عملکرد پردازشی بالاتر آن، فلز سنگین‌تری در ماژول دفع حرارت خود دارد. در دمای اتاق، مس 8.96 گرم‌برسانتی‌مترمکعب و آلومینیوم 2.70 گرم می‌باشد. این بدان معناست که اگر طراحی هیت‌سینک‌ها دقیقاً یکسان باشد، نسخه مسی آن سه برابر سنگین‌تر از نمونه آلومینیومی خواهد بود.

شایان‌ذکر است که مس به‌طور خودکار بهتر از آلومینیوم نیست. درواقع همه‌چیز به طراحی دستگاه مربوط می‌شود، همان‌طور که سونی هیت‌سینک PS5 را با یک نسخه کوچک‌تر و سبک‌تر جایگزین کرد، بدون آن‌که تغییر محسوسی در عملکرد آن به‌وجود آید. در ادامه، احتمالاً باید منتظر یوتیوبری باشیم تا دو مدل از مک استودیو را کالبدشکافی کرده تا ببینیم آیا تغییراتی در طراحی نسخه M1 Ultra وجود دارد یا خیر؛ اما در‌حال‌حاضر، به‌نظر می‌رسد که وزن اضافه‌شده M1 Ultra را می‌توان به انتخاب مواد استفاده‌شده در آن نسبت داد.

نظر شما درباره تفاوت وزن مک استودیو اپل با تراشه‌های M1 Ultra و M1 Max چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی