حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل تراشه M1 Ultra را با ترکیب دو M1 Max برای قدرتمندترین مک‌های خود معرفی کرد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، برترین‌های ترنجی، پردازشگرها

نسل بعدی تراشه های اختصاصی اپل با معرفی سیستم بر روی چیپ جدید M1 Ultra، اکنون به مرحله‌ی جدیدی رسیده است. آخرین دستاورد این شرکت برای قدرت بخشیدن به مک‌های خود، حتی از تراشه‌های فعلی M1 ،M1 Pro و M1 Max نیز قدرتمندتر است.

تراشه M1 Ultra اپل

کلید اصلی قدرت M1 Ultra، معماری UltraFusion اپل می‌باشد. این شرکت به‌لطف اتصال بین پردازنده 2.5 ترابایت‌برثانیه که قدرت M1 Max را تأمین می‌کند، دو تراشه جداگانه M1 Max را در یک SoC واحد و عظیم با هم ترکیب کرده است. این طراحی به اپل اجازه می‌دهد تا تقریباً تمام مشخصات تراشه M1 Max خود را در M1 Ultra دو برابر کند: 20 هسته CPU (16 هسته بهره‌وری و چهار هسته با کارایی بالا)، 64 هسته GPU، یک موتور عصبی 32 هسته‌ای برای پردازش هوش‌مصنوعی و تا 128 گیگابایت رم که می‌تواند 22 تریلیون عملیات در ثانیه انجام دهد. پهنای باند حافظه نیز افزایش قابل‌توجهی در 800 گیگابایت‌برثانیه دارد. اپل می‌گوید که M1 Ultra هشت برابر سریع‌تر از M1 معمولی است.

تراشه M1 Ultra اپل

تراشه M1 Ultra اپل

اپل برای تراشه جدید و عظیم خود نیز ادعاهای عملکردی بزرگی دارد. به‌عنوان‌مثال این کمپانی بیان می‌کند که عملکرد CPU بهتری نسبت به یک رایانه رومیزی 16 هسته‌ای ارائه کرده در حالی که از 100 وات انرژی کمتر استفاده می‌کند، همراه با عملکرد قابل‌مقایسه GPU نسبت به قوی‌ترین گرافیک مستقل، درحالی‌که 200 وات انرژی کمتری مصرف می‌کند.

پردازنده M1 Ultra همچنین پشتیبانی سخت‌افزاری H.264 ،HEVC ،ProRes و ProRes RAW را با 2 موتور رمزگشایی ویدیو، 4 موتور کدگذاری ویدیو و 4 موتور کدگذاری/رمزگشایی ProRes ارائه می‌کند. اپل همچنین ادعا می‌کند که تراشه M1 Ultra عملکرد پیشرو در صنعت را در هر وات در فرآیند 5 نانومتری ارائه می‌دهد.

M1 Ultra می‌تواند تا 18 استریم ویدیوی 8K ProRes را پخش کند که اپل ادعا می‌کند هیچ تراشه دیگری درحال‌حاضر قادر به انجام این کار نیست.

با وجود اینکه M1 Ultra برای اولین بار در مینی دسکتاپ جدید مک استودیو اپل استفاده خواهد شد، این شرکت اصلاً نیازی به نگرانی در مورد عمر باتری ندارد. بااین‌حال، اپل ادعا می‌کند که تراشه جدید کارآمدتر از رقبا است، زیرا تا 65 درصد انرژی کمتری نسبت به تراشه 10 هسته‌ای x86 مصرف می‌کند. به‌طورطبیعی، اپل فاش نکرد که M1 Ultra را با کدام CPU مقایسه کرده است، اما با توجه به آنچه تاکنون از M1 Max دیده‌ایم، این اعداد منطقی هستند.

دیدگاه شما پیرامون قدرتمندترین تراشه در سطح دسکتاپ حال‌حاضر دنیا، M1 Ultra اپل، چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی