حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بنچمارک M1 Ultra اپل آن را بالاتر از مک پرو با تراشه 28 هسته‌ای اینتل قرار می‌دهد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، بنچمارک، پردازشگرها

تراشه تازه‌معرفی‌شده‌ی M1 Ultra اپل، سریع‌ترین چیپست سفارشی این شرکت و به‌طورکلی قوی‌ترین پردازنده سطح دسکتاپ است که 20 هسته پردازشی را با ترکیب دو چیپست M1 Max در خود جای داده است. نتیجه آن‌که یک سیستم‌روی‌چیپ فوق‌العاده سریع دراختیار دارید که تقریباً با عملکرد 64 هسته‌ای یک CPU رومیزی مطابقت دارد، درحالی‌که انرژی بسیار کمتری از آن نیز مصرف می‌کند. حال، اخیرا بنچمارک Geekbench تراشه M1 Ultra اپل منتشر شده است که آن را در جایگاه بالاتری نسبت‌به مک پرو با تراشه 28 هسته‌ای اینتل قرار می‌دهد.

بنچمارک M1 Ultra اپل

نسخه رده‌بالای M1 Ultra در بنچمارک Geekbench 5 دیده شده است که در حالت تک‌هسته‌ای، امتیاز 1793 را بدست می‌آورد. نتیجه باعث می‌شود که این تراشه سریع‌تر از Ryzen Threadripper 3990X با 64 هسته و 128 رشته باشد که امتیاز 1213 را بدست آورده است. بااین‌حال، چیپست AMD هنوز هم سریع‌ترین پردازنده در بخش چند‌هسته‌ای می‌باشد و 25133 امتیاز دارد، درحالی‌که M1 Ultra امتیاز 24055 را کسب کرده است.

این هنوز یک شاهکار قابل‌توجه از M1 Ultra است، زیرا کمتر از نیمی از تعداد هسته‌های پردازشی را داراست و همه آن‌ها انواع با کارایی بالا نیستند. M1 Ultra با 20 هسته کلی و 16 هسته با کارایی بالا تقسیم می‌شود که چهار هسته از آن‌ها بر روی بهره‌وری انرژی متمرکز شده‌اند. در بنچمارک، این بخش با 128 گیگابایت رم یکپارچه جفت می‌شود که حداکثر حافظه پشتیبانی‌شده تراشه‌ها است و پهنای باند کلی حافظه را به 800 گیگابایت‌برثانیه افزایش می‌دهد.

بنچمارک M1 Ultra اپل

بنچمارک M1 Ultra اپل

درعین‌حال، M1 Ultra نه‌تنها به‌دلیل تولید انبوه در فرایند 5 نانومتری، بلکه به‌دلیل توسعه آن بر اساس معماری کاملاً متفاوت، بسیار کارآمد است. مصرف انرژی کاهش‌یافته این SoC به آن اجازه می‌دهد تا در بدنه‌ای با طراحی کوچک مانند Mac Studio قرار گیرد، اگرچه قیمت گزاف آن برای تهیه چنین سخت‌افزاری، بسیار بالاست.

در مورد اینکه اپل چگونه توانست چنین سطوح عملکرد باورنکردنی را داشته باشد، باید بگوییم که ازطریق فرآیندی به نام UltraFusion که دو چیپست M1 Max را با یکدیگر ترکیب کرده و 2.5 ترابایت پهنای باند را بین این دو ارائه می‌دهد. همچنین، اپل ادعا می‌کند که آخرین و بهترین SoC آن‌ها می‌تواند 90 درصد عملکرد چند‌هسته‌ای بالاتر از سریع‌ترین تراشه دسکتاپ 16 هسته‌ای رایانه‌های شخصی موجود، درحالی‌که همان انرژی را مصرف می‌کند، ارائه دهد.

در مورد پردازنده گرافیکی، M1 Ultra تا 4.5 برابر سریع‌تر از آیمک 27 اینچی و 80 درصد سریع‌تر از بالاترین سطح ‌مک پرو با گرافیک AMD Radeon Pro W6900X است. اپل در رویداد روز گذشته خود، اعلام کرد که مک استودیو «تا 80 درصد سریع‌تر» از سریع‌ترین مک پرو می‌باشد.

متأسفانه، با توجه به ماهیت عملکرد Geekbench 5، این بنچمارک می‌تواند برخی از تراشه‌ها را بر برخی دیگر ترجیح دهد، بنابراین ممکن است نمایش دقیقی از عملکرد M1 Ultra یا AMD Ryzen Threadripper 3990X را شاهد نباشیم. به‌طورخلاصه، ما منتظر خواهیم بود تا بنچمارک‌های بیشتری ارائه شود و ببینیم که پردازنده 20 هسته‌ای اپل در آن‌ها چگونه عمل می‌کند.

نظر شما پیرامون بنچمارک Geekbench تراشه M1 Ultra اپل و عملکرد فوق‌العاده آن در هر دو حالت تک و چندهسته‌ای چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی