حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه مدیاتک Kompanio 1380 برای کروم بوک های رده بالا رسما معرفی شد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | مدیاتک

تراشه های سری Kompanio مدیاتک بیشتر برای محصولات غیرموبایلی استفاده می شود. در حقیقت تا کنون حضور آن ها در تبلت ها را دیده بودیم و حالا با یک عضو جدید به سراغ کروم بوک ها می رویم. امروز تراشه مدیاتک Kompanio 1380 برای کروم بوک های رده بالا رسما معرفی شده است.

تراشه Kompanio 1380 مدیاتک

حدودا ۶ ماه پیش بود که تراشه مدیاتک Kompanio 1300T برای تبلت ها معرفی شد. ۲ ماه بعدتر هم Kompanio 900T را دیدیم. حالا نوبت به یک تراشه جدیدتر برای بازار نه چندان پررونق کروم‌بوک ها است.

در نمایشگاه CES که اوایل سال جاری برگزار شد، ایسر سه کروم بوک جدید را معرفی کرد که شامل موارد زیر می شد:

  1. ۱- کروم بوک اسپین 513
  2. ۲- کروم بوک 315
  3. ۳- کروم بوک 314

در حالی که کروم بوک 314 و کروم بوک 315 کروم بوک های سطح اقتصادی بسیار استانداردی بودند که دارای پردازنده های سلرون و پنتیوم سیلور اینتل بودند، کروم بوک اسپین 513 کمی متفاوت بود. این دستگاه به جای تراشه اینتل، تراشه معرفی نشده شرکت مدیاتک 1380 را به نمایش گذاشت.

در آن زمان، ایسر تنها عنوان کرد که Kompanio 1380 دارای یک CPU هشت هسته ای و یک پردازنده گرافیکی ARM Mali-G57 MC5 است. حالا مدیاتک بالاخره از این تراشه رونمایی کرد و جزئیات بیشتری را به اشتراک گذاشت.

مشخصات سخت افزاری تراشه مدیاتک Kompanio 1380

مشخصات سخت افزاری تراشه مدیاتک Kompanio 1380

مدیاتک Kompanio 1380 دارای یک CPU هشت هسته ای با چهار هسته قوی ARM Cortex-A78 در کلاک 3 گیگاهرتز و چهار هسته متوسط ARM Cortex-A55 در کلاک 2 گیگاهرتز است. همانطور که قبلا ذکر شد، این چیپست همچنین دارای پردازنده گرافیکی ARM Mali-G57 برای کارهای گرافیکی فشرده، همراه با پشتیبانی از حافظه چهار کاناله 2133 مگاهرتز LPDDR4x است.

علاوه بر این، چیپست شامل APU 3.0 مدیاتک است. این یک پردازنده هوش مصنوعی چند هسته ای است که به هوش مصنوعی در دوربین و برنامه های صوتی هوش مصنوعی کمک می کند و در عین حال عمر باتری را نیز بهینه می کند.

تراشه Kompanio 1380 در بخش نمایشگرها می تواند ست‌آپ‌های زیر را پوشش دهد:

  1. ۱- ۲ نمایشگر 4K با رفرش ریت ۶۰ هرتز
  2. ۲- ۱ نمایشگر 4K با رفرش ریت ۶۰ هرتز + ۲ نمایشگر 4K با رفرش ریت ۳۰ هرتز

همچنین دارای پشتیبانی از رمزگشایی سخت‌افزار AV1 و یک پردازنده سیگنال دیجیتال صوتی (DSP) برای قابلیت‌های صدای بسیار کم برای فعال شدن با دستور صوتی (VoW) است. برای اتصال، چیپست از Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E به همراه بلوتوث 5.0 پشتیبانی می کند.

تراشه مدیاتک Kompanio 1380

تراشه مدیاتک Kompanio 1380

آقای C Tseng، مدیر کل واحد کسب و کار چند رسانه ای هوشمند مدیاتک، در مورد چیپ ست جدید صحبت کرد و گفت:

“تراشه Kompanio 1380 میراث مدیاتک را به عنوان سازنده تراشه شماره 1 برای کروم بوک های مبتنی بر ARM ادامه می دهد و تجربه Chromebook ممتاز را با عملکرد سطح بالا و عمر باتری طولانی مدت بالا می برد. این تراشه با عملکرد پردازشی فوق‌العاده، بهترین ویژگی‌های چندرسانه‌ای و هوش مصنوعی در کلاس خود، و قابلیت‌های بازی ابری روان، که همگی در یک تراشه ۶ نانومتری فوق کارآمد ادغام شده‌اند، متمایز است.”

مدیاتک Kompanio 1380 با رقبای مبتنی بر ARM شرکت Qualcomm رقابت خواهد کرد، تراشه هایی مانند Snapdragon 7c که در Chromebook Spin 513 قدیمی‌تر یافت می‌شود. البته تراشه 7C کوالکام حالا در نسل سوم خود به سر می برد.

نظر شما چیست؟ تراشه جدید مدیاتک می تواند در بازار کروم بوک ها موفق باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)