حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه اپل A16 از فرآیند ساخت ۳ نانومتری TSMC برخوردار نخواهد بود

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | اپل، شایعات

اولین نسل از فرآیند ساخت ۳ نانومتری TSMC کماکان از همان ساختار FinFET برخوردار خواهد بود. گزارش های اولیه حاکی از آن بود که تولید انبوه تراشه های مجهز به این فرآیند در سه ماهه سوم سال میلادی آینده آغاز خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رفت که سری آیفون ۱۴ با تراشه اپل A16 از این فناوری بهره مند باشند. اما آخرین گزارش ها ادعا می‌کنند که TSMC با مشکلاتی مواجه شده و تولید لیتوگرافی ۳ نانومتری این شرکت در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ آغاز می‌شود. اولین دسته از ظرفیت تولیدی این فرآیند طور مساوی میان اپل و اینتل تقسیم خواهد شد.

شرکت TSMC با مشکلاتی مواجه شده و نخواهد توانست اپل A16 را با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید کند

بدیهی است که سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ برای شروع تولید انبوه تراشه های پرچمدار آینده اپل بسیار دیر خواهد بود. بنابراین می‌توان حدس زد که تراشه A16 Bionic اپل از فناوری فرآیند ساخت ۳ نانومتری TSMC بهره مند نخواهد بود. انتظار می‌رود تراشه های آینده اپل از فرآیند ۴ نانومتری یا N4P (همان ۵ نانومتری بهبود یافته) این شرکت برخوردار باشند. این در حالی است که تراشه های پرچمدار اندرویدی مانند Snapdragon 8 Gen 1 و مدیاتک دیمنسیتی ۹۰۰۰ هم اکنون از لیتوگرافی ۴ نانومتری استفاده می‌کنند.

همان‌طور که اشاره شد، ظرفیت اولین سری از تراشه های ۳ نانومتری تولید شده توسط TSMC میان اپل و اینتل تقسیم خواهد شد. انتظار داریم که این ظرفیت برای ساخت پردازنده M3 اپل به کار گرفته شود. از طرفی دیگر اما گمانه زنی درباره اینکه اینتل دقیقا برای کدام پردازنده خود از این فناوری استفاده می‌‌کند، چندان کار راحتی نیست. زیرا که نسل سیزدهم تراشه های این شرکت به لیتوگرافی ۱۰ نانومتری مجهزند. و انتظار نمی‌رود که نسل چهاردهم، چنین ارتقای چشمگیری داشته باشد.

گزارش های گذشته نشان می‌دهند که تراشه اپل A16 بایونیک ارتقاء ۲۰ درصدی عملکرد نسبت به A15 Bionic خواهد داشت. طبق گزارش GizChina پردازنده A16 Bionic از فناوری N4P TSMC استفاده می‌کند. این فناوری در واقع همان فرآیند ساخت ۵ نانومتری است که اکنون دستخوش ارتقاء هایی شده است. TSMC قبلاً برنامه ریزی کرده بود که فناوری فرآیند تولید ۳ نانومتری را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به تولید انبوه برساند. با این حال، TSMC در پروژه فناوری لیتوگرافی ۳ نانومتری با موانعی مواجه شده است و احتمالا نخواهد توانست آن را به موقع به تولید انبوه برساند.

این ممکن است به این معنی باشد که تمرکز ارتقاء های سری آیفون ۱۴ اپل در سال آینده روی عملکرد آن نخواهد بود. این شرکت باید پارامترهای دیگری مانند دوربین و سایر سخت افزارها را بهبود بخشد. بنابراین، از نظر عملکرد نباید انتظار زیادی از چهاردهمین سری آیفون داشته باشیم. موضوع اصلی مورد بحث درباره آیفون های آینده مربوط به طراحی آنان است. زیرا گزارش هایی در گذشته منتشر شدند که ادعا می‌کردند اپل از پانچ هول برای قرارگیری دوربین سلفی آیفون ۱۴ استفاده خواهد کرد.

سری آیفون ۱۴ اپل با سوراخ نمایشگر کپسولی شکل عرضه خواهند شد

 

اگر به خاطر داشته باشید، طراحی گوشی های اپل با ورود آیفون X به بازار در سال ۲۰۱۷ و معرفی ناچ متحول شد. این شرکت به مدت چهار سال تا قبل از تولید آیفون ۱۳ طراحی مذکور را تغییر نداد. حتی سری آیفون ۱۳ نیز هنوز از همان ناچ مشابه با آیفون X استفاده می‌کنند. با این تفاوت که در نسل جدید این ناچ کوچک تر شده است.

نظر شما چیست؟ آیا رقبای اندرویدی به دلیل استفاده از فرآیند ساخت ۴ نانومتری به اپل A16 برتری خواهند داشت؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali karimi

سلام، اولش که تیترخبر رو خوندم تعجب کردم چون اگل کل ظرفیتtsmc رو گرفته بود،ولی خب واقعا اشکال داره، اابته خب نوفته شده مشکل چی هست شاید ما بتونیم بریم خط تولیدشو راه بندازیم😂😂، خب از شوخی گزشته دیگه اگل مجبوره چیپستA16 خودشو با همون لیتوگرافی 5نانومتری که البته یکم قویتر وپیشرفته هرهستش و 4نانومتری حساب میشه بزاره تو دل گوشیهای خودش، موفق باشید

ali karimi

بابت غلط املایی ها شرمنده بخاطر کیبورد و دستهای بزرگ منه ووالبته تند نوشتن من

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سهیل سلیمانی