حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

امتناع اپل از حضور بازی های ایکس باکس در اپ استور طی سال گذشته

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | iOS، اپل، اخبار، بازی، مایکروسافت، نرم افزار

اپل و فروشگاه اپ استور آن، بی شک طرفداران زیادی دارند. به همین دلیل نیز یکی از شرکت‌هایی که قصد داشت از این پلتفرم برای عرضه بازی‌های خود به کاربران iOS استفاده کند، مایکروسافت است که گویا با امتناع اپل از حضور بازی های ایکس باکس در اپ استور روبرو شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

امتناع اپل از حضور بازی های ایکس باکس در اپ استور؛ ماجرا چیست؟

به تازگی، مجموعه‌ای از ایمیل‌های منتشر شده توسط The Verge نشان می‌دهد که اپل بارها تلاش‌های مایکروسافت برای در دسترس قرار دادن عناوین و بازی‌های انحصاری Xbox را در فروشگاه اپ استور رد کرده است. حتی پس از اینکه مایکروسافت بسیاری از شرایط این فروشگاه را پذیرفته است، باز هم اپل از انجام این کار خودداری کرده است.

سال گذشته، مایکروسافت مدت‌ها تلاش کرده بود تا با اپل به توافق برسد و بازی‌های ایکس باکس را در اپ برای کاربران قرار دهد. این موضوع حتی تا آن جایی پیش رفت که برخی از محبوب‌ترین عناوین انحصاری ایکس باکس نیز در اختیار کاربران iOS قرار گیرد. البته اگر اپل همکاری می‌کرد که از انجام این کار سر باز زده بود.

نتفلیکس اولین سری از بازی های خود را برای آیفون و آیپد در اپ استور منتشر کرد

این موضوع مطمئنا به نفع اپل و در جهت کسب درآمد بیشتر عمل می‌کرد و همچنین به کاربران آیفون و آیپد این امکان را می‌داد که بتوانند برخی از محبوب‌ترین بازی‌ها را بر روی هر پلتفرمی، مستقیما روی دستگاه اپل خود دانلود و نصب کنند. با این حال، اپل سرسختانه از انجام این کار امتناع کرده بود و مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های اپ استور را ارائه می‌کرد که کاملا بر خلاف مدل کسب‌ و کار مایکروسافت و ایکس‌ باکس بود و در نهایت مایکروسافت، اپ استور را رها کرد تا به دنبال پلتفرم‌های جایگزین باشد.

ادامه تلاش مایکروسافت برای حضور در اپ استور

تبادل ایمیل بین این دو شرکت نشان می‌دهد که در ابتدا، اپل به مایکروسافت اطلاع داده بود که برای پذیرش در اپ استور، باید برنامه‌های خود را فردی کرده و آن‌ها را جداگانه ارائه کند. نه در یک بسته اشتراکی مانند Game Pass. زیرا این کار باعث خواهد شد که دستگاه کاربران و صفحه اصلی آن‌ها را شلوغ و به‌هم ریخته کند.

امتناع اپل از حضور بازی های ایکس باکس در اپ استور

به نظر می‌رسد که مایکروسافت در واقع نگرانی اپل را در درک کرده و آن را پذیرفته است. همچنین پیشنهاد داده است که همه بازی‌هایش را به صدها هزار برنامه انفرادی تبدیل کند که مشتریان اپ استور بتوانند از بین آن‌ها، به میل خود هر بازی را که خواستند، انتخاب کنند. این بسته‌ها فقط نرم‌افزاری را دانلود می‌کنند که برای اجرای بازی‌ها ضروری است.مایکروسافت نیز گفته است که این برنامه حدود 30 مگابایت در هر بازی خواهد بود.

از سوی دیگر، مایکروسافت پیشنهاد داده بود که اگر کاربری بخواهد بازی را اجرا کند، باید برنامه Game Pass را دانلود کند، که به طور جداگانه در اپ استور ارائه می‌شود. این به دستگاه‌های اپل اجازه می‌دهد تا با استفاده از قدرت کنسول ایکس باکس، در آیفون یا آیپد خود بازی را اجرا کرده و از طریق سرورهای مایکروسافت آن را اجرا نمایند.

اپل لیست برندگان بهترین برنامه و بازی اپ استور در سال ۲۰۲۱ را اعلام کرد

قطع همکاری اپل با مایکروسافت

با این حال، شاهد این هستیم که اپل به طور کامل همکاری خود را با مایکروسافت متوقف کرده بود. این شرکت اعلام کرد که این کار برخلاف دستورالعمل‌های فروشگاه اپ استور است که برنامه‌ها را با استفاده ویژگی خرید درون برنامه‌ای، برای باز کردن قفل ویژگی‌ها یا عملکردهای اضافی در یک برنامه منع می‌کند. در عوض، اپل اصرار داشت که مایکروسافت فناوری پخش و استریم خود را در هر یک از هزاران اپلیکیشن واحد ادغام کند و دستگاه‌ها را بسیار بیشتر از آن چه که از نظر فنی ضروری و لازم است، سنگین کند.

مایکروسافت استدلال کرد که این امر به طور قابل توجهی حجم برنامه‌های هر بازی را افزایش می‌دهد، زیرا حجم هر کدام تقریبا از 30 مگابایت به 150 مگابایت افزایش می‌یابد. یعنی حدودا یک افزایش پنج برابری را شاهد خواهیم بود. این موضوع فقط باعث ناراحتی کاربران می‌شود، نه این که تجربه آن‌ها را ساده کند. زیرا همه که نمی‌خواهند بازی هایی را که خریداری می کنند، به صورت استریم اجرا کنند. اما استریمرهای مشتاق نیز به یک بسته جداگانه از فناوری پخش به صورت یکسان در هر برنامه نیاز ندارند.

اپل در برابر اپیک: کدام شرکت سود کرد؟ برنده واقعی کیست؟ آیا فورتنایت به اپ استور بازمی‌گردد؟

اگر ما تنها یک برنامه فناوری استریم داشته باشیم، حدود 150 مگابایت خواهد بود. اما سایر برنامه‌ها تنها تقریبا 30 مگابایت خواهند بود و زمانی که این فناوری استریم آپدیت شود، نیازی به آپدیت جداگانه نخواهند داشت. این موضوع تجربه بهتری را برای کاربران رقم خواهد زد.

امتناع اپل از حضور بازی های ایکس باکس در اپ استور

پس از عدم همکاری اپل با مایکروسافت، این شرکت دست از تلاش برنداشت. در ادامه این شرکت راه حلی مبتنی بر ارائه Xbox Cloud Gaming به کاربران اپل در مرورگر سافاری ساخت. با این حال، مایکروسافت در بیانیه خود به The Verge در مورد کل مشکلات گفته است که آن‌ها به جستجوی قطعنامه های قابل اجرا که به ایکس باکس اجازه ورود به اپ استور را دهند، ادامه خواهد داد. شاید بهتر باشد که اپل کمی از مقررات سختگیرانه فروشگاه نرم‌افزاری خود را کاهش دهد تا این اتفاق ممکن شود.

به گفته وب سایت خبری phonearena، ممکن است انجام این کار به نفع شرکت اپل باشد. زیرا برنامه‌های مرتبط با بازی اپل به طور مداوم درآمد بیشتری نسبت به سایر دسته‌ها به ارمغان می‌آورند. پس منطقی است که اپل تلاش کند تا با جستجوی یک دسته‌ بندی سودآور، این دسته را گسترش دهد. زیرا اپل از گذشته تا کنون به این دسته از محصولات نرم‌افزاری افتخار می‌کند. همچنین با این کار راه‌های همکاری بیشتر با مایکروسافت را هموار می‌سازد.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا دلایل اپل برای امتناع از حضور بازی‌های ایکس باکس در اپ استور منطقی است؟ به نظر شما مایکروسافت چه راه حلی خواهد داشت؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان