حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حافظه LPDDR5X شرکت Micron در Dimensity 9000 5G استفاده خواهد شد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار، مدیاتک

مدیاتک با Dimensity 9000 5G یک چیپست قدرتمند را جهت رقابت با رقبای دیرینه خود معرفی کرد. حالا در آخرین اخبار منتشر شده می‌بینیم که حافظه LPDDR5X شرکت Micron برای استفاده در Dimensity 9000 5G توسط مدیاتک تایید شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

حافظه LPDDR5X شرکت Micron برای استفاده در Dimensity 9000 5G تایید شده است

اخیرا مدیاتک چیپست Dimensity 9000 5G را معرفی کرده است که اولین چیپست تولید شده با استفاده از فناوری 4 نانومتری TSMC است. این تراشه عملکردی بهبود یافته دارد و بهره‌وری آن در مصرف انرژی بالاتر رفته است. شرکت آمریکایی Micron Technology که در تولید حافظه‌های رم فعالیت دارد، دیروز اعلام کرد که این شرکت، چیپست Dimensity 9000 5G مدیاتک را با استفاده از حافظه‌های رم کم مصرف LPDDR5X مبتنی بر DRAM (که دو برابر نسل قبلی قدرتمندتر هستند) همراه خواهد کرد.

مدیاتک Dimensity 9000 رسما معرفی شد: ورود تراشه موبایل به فناوری ۴ نانومتری

شرکت Micron استفاده Dimensity 9000 5G از حافظه رم جدید LPDDR5X خود که مبتنی بر DRAM است را تایید کرد

فناوری DRAM 5X (LPDDR5X) شرکت Micron، با فناوری 1α (1-alpha) که اولین بار در ماه ژانویه میلادی معرفی شد، ساخته شده است. این حافظه پیشرفته موبایل برای مدل‌های پرچم‌دار گوشی‌های هوشمند طراحی شده است. Micron می‌گوید این حافظه به اکوسیستم گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا نسل بعدی برنامه‌های مبتنی بر داده‌های فشرده را که از هوش مصنوعی (AI) و نوآوری 5G پشتیبانی می‌کنند، باز کنند. Micron پیش از این نیز سابقه معرفی تعدادی از مؤلفه‌های نوآورانه صنعت حافظه از جمله LPDDR5 و LPDDR4X مبتنی بر 1α و  UFS 3.1 مبتنی بر NAND با 176 لایه و همچنین راه‌ حل‌های uMCP5 بوده است.

حافظه LPDDR5X شرکت Micron

چیپست Dimensity 9000 5G مدیاتک اولین تراشه‌ای خواهد بود که از حافظه LPDDR5X پشتیبانی می‌کند. بدین ترتیب حداکثر پهنای باند فعلی یعنی 60 گیگابایت در ثانیه را برای گوشی‌های هوشمند پرچمدار و رده بالا ارائه می‌دهد. Micron می‌گوید که تحویل حافظه‌های LPDDR5X به شرکای خود همراه با اعتبارسنجی و تایید MediaTek، مسیری را برای پذیرش گسترده این شرکت در بازار هموار می‌کند. مهر تایید MediaTek منجر به پذیرش این بازار توسط سایر مصرف کنندگان خواهد شد. حداکثر سرعت LPDDR5X حدود 8.533 گیگابیت بر ثانیه است و عملکردی تا 33 درصد سریع‌تر از نسل قبلی خود یعنی LPDDR5 ارائه می‌دهد.

راج تالوری (Raj Talluri)، معاون ارشد و مدیر کل واحد تجاری موبایل شرکت میکرون، گفته است که تجربه‌های نوآورانه برای گوشی‌های هوشمند نیازمند فناوری‌های جدید حافظه است که برای پاسخگویی به تقاضاهای گسترده بازار تلفن همراه ساخته شده است. همکاری ما با MediaTek، مهر تایید این شرکت بر محصولات ما، و استفاده از فناوری حافظه ما در پیشرفته‌ترین چیپست تلفن همراه جهان، این اکوسیستم را قادر می‌سازد تا نسل بعدی ویژگی‌های غنی تلفن همراه را که با اتصالات 5G و هوش مصنوعی تقویت شده‌اند، ارائه دهد.

مدیاتک با طعنه به کوالکام اطمینان می‌دهد که Dimensity 9000 گرمای بیش از حد تولید نخواهد کرد

Micron می‌گوید که چیپ‌ست‌های پیشرفته مانند مدیاتک Dimensity 9000 5G، برای استفاده در کارهای چندگانه پیشرفته مانند هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و همچنین گرافیک نوآورانه، به سرعت بالایی برای انتقال داده نیاز دارد که این موضوع با فناوری LPDDR5X حل خواهد شد. در ادامه نیز JC Hsu، معاون شرکت و مدیر کل واحد تجاری ارتباطات بی‌سیم در MediaTek، اظهار داشت که مشتریان تلفن همراه ما به‌طور فزاینده‌ای خواستار افزایش سرعت رم برای پشتیبانی از برنامه‌های پیچیده و پیشرفته در عصر کنونی که مبتنی بر 5G است، هستند. این برنامه‌ها نیازمند سرعت انتقال داده بسیار بالاتری هستند.

Hsu همچنین افزود که فناوری LPDDR5X شرکت Micron با حافظه موبایل فوق سریع خود کاملا به این چالش برای دستگاه‌های پرچمدار پاسخ خواهد داد. Dimensity 9000 اولین چیپستی خواهد بود که از این پیشرفت فوق‌العاده LPDDR5X پشتیبانی می‌کند و به اپراتورها و سازندگان موبایل، قابلیت‌هایی را می‌دهد که برای ارائه تجربیات نوآورانه نسل پنجمی پرچمداران خود، به آن نیاز دارند.

MediaTek اکنون بزرگ‌ترین سازنده چیپست موبایل در جهان است

تراشه‌های مدیاتک توسط کارخانه‌‌های پیشرفته TSMC ساخته شده‌اند. TSMC در میان مشتریان خود شرکت‌های بزرگی مانند اپل، AMD، انویدیا و غیره را دارد. تا پیش از این که آمریکا قوانین صادراتی خود را تغییر دهد و از دریافت تراشه‌های ساخته شده در کارخانه‌های خود توسط هواوی که با استفاده از فناوری‌های آمریکایی جلوگیری کند، این شرکت چینی پس از اپل، دومین مشتری بزرگ TSMC بود.

مدیاتک بزرگ ترین سازنده چیپست موبایل در سال ۲۰۲۰

چیپست‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام بدون شک بزرگ‌ترین رقیب مدیاتک هستند. البته تراشه‌های اگزینوس در این رقابت قرار نمی‌گیرند زیرا چیپست‌های موبایل سامسونگ اغلب در سایر گوشی‌ها یافت نمی‌شوند. همچنین چیپست‌های سری A اپل را نیز وارد این رقابت نمی‌کنیم زیرا این چیپست‌ها منحصرا برای گوشی‌های اپل ساخت شده‌اند. در طول سال گذشته، مدیاتک در میان طراحان تراشه جایگاه برتر را به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش Counterpoint، در سه ماهه دوم سال 2020، کوالکام برترین تولید کننده چیپست‌های موبایل بوده. به طوری که 32 درصد از سهم بازار را در اختیار خود داشته است. مدیاتک نیز با سهمی 24 درصدی، در مقام دوم این رقابت جا خوش کرده است. اما در سه ماهه دوم سال 2021، مدیاتک با سهم خیره کننده 43 درصدی در بازار، پیشتاز این رقابت شده است. سهم کوالکام نیز در این سه ماهه به 24 درصد کاهش یافت. به گزارش phonearena، هواوی که در گذشته 15 درصد از کل سهم تولیدات چیپست موبایل را در دست داشت، به خاطر تحریم‌های آمریکا، شاهد یک کاهش شدید در سهم خود بود، به طوری که اکنون این سهم به 3 درصد رسیده است.

آیا هواوی در مقابل تحریم تمام قد امریکا می تواند دوام بیاورد؟

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما نیز موافق افزایش سرعت حافظه‌های رم در موبایل هستید؟ در یک گوشی هوشمند، چه معیاری برای شما مهم‌تر است؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان