حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا هواوی در مقابل تحریم تمام قد امریکا می تواند دوام بیاورد؟

نوشته

4 سال قبل | 36 دیدگاه | هواوی

بعد از اینکه هواوی‌ در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفت، گوگل هم مجوز اندروید مربوط به گوشی‌های این شرکت را لغو کرد. اگرچه تا سه ماه این تحریم به صورت محدود لغو شده تا هواوی بتواند طی این مدت از محصولات فعلی خود پشتیبانی کند، ولی باید بگوییم که اینتل، کوالکام و بسیاری از دیگر شرکت‌های آمریکایی به ناچار باید با هواوی قطع ارتباط کنند. در حقیقت امریکا می خواهد با تحریم هواوی از سمت خود و دیگر متحدینش جلوی قطار پرسرعت پیشرفت هواوی را در زمینه فناوری بگیرد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم آیا هواوی در مقابل تحریم تمام قد امریکا می تواند دوام بیاورد؟

طبق گزارش‌ها، این کمپانی قطعات آمریکایی را به حدی در انبارهای خود ذخیره کرده تا از حدود سه ماه تا یک سال دیگر به مشکل خاصی برنخورد. اما این قطعات بالاخره به اتمام می‌رسند و هواوی باید رویکرد خود را برای آینده مشخص کند؛ این یعنی باید راهی برای ادامه ساخت گوشی‌های هوشمند بدون تکنولوژی‌های آمریکایی پیدا کند یا اینکه به‌طور کلی ساخت گوشی‌های هوشمند را کنار بگذارد.

هواوی پی ۳۰ پرو ترنجی

هواوی پی ۳۰ پرو ترنجی

اگرچه هواوی برای گوشی‌های خود انواع و اقسام تراشه‌ها را تولید می‌کند، اما این گوشی‌ها هنوز هم تا حد زیادی متکی به قطعات خارجی هستند. به‌عنوان مثال، در جدیدترین پرچم‌دار این شرکت یعنی هواوی P30 پرو از بین قطعات خارجی می‌توانیم به شیشه محافظ گوریلا گلس، حافظه داخلی ساخت Micron و قطعات مربوط به اتصال به شبکه‌های ۳G و ۴G اشاره کنیم. علاوه بر این، اندروید بدون داشتن سرویس‌های گوگل، یک گوشی اندرویدی حقیقی محسوب نمی‌شود و اگرچه هواوی طی سال‌های اخیر مشغول توسعه سیستم‌عامل جایگزین ویندوز و اندروید بوده است، ولی ظاهراً تا آمادگی کامل فاصله‌ی زیادی دارند.

در صنعتی که بازیگران آن تا حد زیادی به قطعات و تکنولوژی‌های ساخت کشورهای مختلف متکی هستند، چنین مخمصه‌ای نامعمول است ولی بی‌سابقه محسوب نمی‌شود. سال گذشته، دولت آمریکا شرکت چینی ZTE را تحریم کرد و اگرچه این تحریم فقط چند ماه باقی ماند، ولی این شرکت متحمل ضرر قابل توجهی شد.

اما این تحریم، تا چه حد می‌تواند شرایط هواوی را تغییر دهد؟ این موضوع بستگی به نوع گجت و منطقه عرضه آن دارد. به‌عنوان مثال، در ادامه می‌خواهیم به برخی از مهم‌ترین قطعات و تکنولوژی‌های موجود در P30 پرو نگاهی می‌اندازیم و در مورد تأثیر این تحریم به گمانه‌زنی می‌پردازیم.

گوریلا گلس

کورنینگ

کورنینگ

شرکت کورنینگ که مشهورترین محصول آن شیشه‌های محافظ گوریلا گلس است، شیشه‌های محافظ پنل جلویی و پشتی P30 پرو را تأمین می‌کند و علاوه بر این برای بسیاری از دیگر گوشی‌های هواوی و لپ‌تاپ‌های ویندوزی این شرکت هم این شیشه‌های محافظ را ارائه می‌دهد. مقر اصلی این شرکت در آمریکا قرار دارد و به همین خاطر هواوی برای شیشه‌های محافظ باید با تأمین‌کننده‌ی دیگری به توافق برسد. از بین رقبای کورنینگ، می‌توانیم به شرکت ژاپنی AGC Asahi اشاره کنیم که سازنده‌ی شیشه‌های محافظ Dragontrail است.

گوگل برای جدیدترین گوشی خود یعنی پیکسل ۳a به استفاده از شیشه محافظ Dragontrail روی آورده که احتمالاً این تصمیم برای کاهش هزینه‌ها بوده است. اگرچه AGC Asahi رقیب قدری برای کورنینگ نیست، ولی همکاری گسترده با هواوی می‌تواند درآمد و در نتیجه امکانات این شرکت را افزایش دهد.

حافظه داخلی ساخت Micron

حافظه داخلی موجود در هواوی P30 پرو ساخت شرکت آمریکایی Micron است که بعد از تصمیم دونالد ترامپ، دیگر نمی‌تواند با هواوی همکاری داشته باشد. در این زمینه رقبای قدرتمند زیادی دیده می‌شود و هواوی می‌تواند حافظه داخلی گجت‌های خود را از توشیبا و سامسونگ خریداری کند. البته شاید هم بخش تراشه‌سازی هواوی موسوم به HiSilicon مشغول توسعه تراشه‌های حافظه است تا در این زمینه به شرکت‌های ثالث نیازی نداشته باشند. در همین زمینه می‌توانیم به کارت‌های حافظه نانو اشاره کنیم که استاندارد انحصاری هواوی هستند و همین نشان می‌دهد که احتمالاً هواوی قصد دارد در زمینه‌ی حافظه داخلی هم به خودکفایی برسد.

ماژول‌های مربوط به پشتیبانی از اینترنت ۳G و LTE

شرکت‌های آمریکایی Skyworks و Qorvo، ماژول‌های مربوط به ارتباطات P30 پرو را تأمین می‌کنند که به این گوشی اجازه می‌دهد به‌راحتی بتواند به انواع شبکه‌های ۳G و ۴G متصل شود. طبق بررسی‌های سایت iFixit، گلکسی اس ۱۰ هم از قطعات این شرکت‌ها استفاده می‌کند و این نشان می‌دهد که قطعات پرطرفداری هستند. حالا که دیگر هواوی نمی‌تواند با این شرکت‌ها همکاری کند، احتمالاً در این زمینه باید خود دست به کار شود یا شرکت‌های جایگزین پیدا کند.

اندروید

آپدیت اندروید ۱۰ هواوی

آپدیت اندروید ۱۰ هواوی

گوگل مجوزهای اندروید گوشی‌های هواوی را لغو کرده و این یعنی هواوی تنها می‌تواند از پروژه متن‌باز اندروید موسوم به AOSP استفاده کند. این کار باعث می‌شود که گوشی‌های هواوی دیگر به سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل دسترسی نداشته باشند و در ضمن باید به تأخیر برای ارائه‌ی آپدیت‌های امنیتی هم اشاره کنیم. گوگل اعلام کرده که کاربران گوشی‌های فعلی هواوی تحت تأثیر این محدودیت قرار نمی‌گیرند ولی گوشی‌های جدید این شرکت مانند گوشی تاشو میت ایکس باید با محدودیت‌های گسترده دست‌وپنجه نرم کنند.

بخش‌هایی که هواوی (هنوز) لازم نیست تغییر دهد

بخش زیادی از قطعات گوشی پرچم‌داری مانند هواوی P30 پرو از طریق شرکت‌های غیر آمریکایی تأمین می‌شود و به همین خاطر تا اطلاع ثانوی برای تأمین آن‌ها با مشکلی روبرو نخواهد شد. در ادامه به این موارد اشاره کنیم:

نمایشگرهای اولد (OLED)

نمایشگر اولد هواوی پی ۳۰ پرو

نمایشگر اولد هواوی پی ۳۰ پرو

سامسونگ و ال‌جی بخش اکثریت نمایشگرهای اولد جهان را تأمین می‌کنند و هواوی برای گوشی‌های خود به غیر از این دو شرکت، از محصولات شرکت چینی BOE هم استفاده می‌کند. به همین خاطر هواوی برای نمایشگرهای اولد محصولات خود مشکلی ندارد و در ضمن می‌توانیم به شرکت Japan Display هم اشاره کنیم که البته اخیراً تولید انبوه پنل‌های اولد را آغاز کرده و به همین خاطر به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی تقاضای هواوی باشد.

دوربین و حافظه رم


ماژول دوربین موجود در P30 پرو ساخت شرکت چینی Sunny Optical است. این دوربین در محیط‌های کم‌نور عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و توانسته توجهات زیادی را جلب کند. حافظه رم هم یکی دیگر از قطعاتی است که هواوی آن را نمی‌سازد و رم تعبیه شده در P30 پرو ساخت شرکت کره‌ای SK Hynix است. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که حافظه رم P20 پرو ساخت شرکت آمریکایی Micron بود.

همانطور که می‌بینید، هواوی نسبت به ZTE وابستگی بسیار کمتری به تکنولوژی‌های آمریکایی دارد. هواوی مانند اپل تراشه‌هایش را خود طراحی می‌کند و از پس طراحی و ساخت انواع و اقسام قطعات برمی‌آید. اما بدون شک تا زمانی که بسیاری از این قطعات کیفیت ایده ال پیدا کنند، مدتی طول خواهد کشید.

دیگر زمینه های فعالیت هواوی چطور با این تحریم دست و پنجه نرم خواهند کرد؟

اما در زمینه‌ی کامپیوترها نمی‌توانیم چندان اظهار امیدواری کنیم زیرا اینتل و کوالکام دیگر قرار نیست با این شرکت همکاری داشته باشند و تخصص هواوی هم در زمینه‌ی طراحی تراشه برای گوشی‌های هوشمند است و برای تراشه‌های لپ‌تاپ‌ها و سرورها حرف زیادی برای گفتن ندارد.

یکی دیگر از مهم‌ترین پرسش‌های مربوط به آینده‌ی هواوی، در مورد سیستم‌عامل این شرکت است. گوشی‌های این شرکت در حال حاضر از رابط کاربری EMUI بهره می‌برند که معمولاً جزو نقاط قوت این گوشی‌ها به حساب نمی‌آید و ناپدید شدن گوگل از اندروید تبعات بسیار گسترده‌ای دارد و در ضمن باید به احتمال عدم ارائه‌ی اپلیکیشن‌های آمریکایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر برای سیستم‌عامل اختصاصی هواوی‌ هم اشاره کنیم.

قطع شدن دسترسی به تکنولوژی‌ها و قطعات آمریکایی می‌تواند به هر شرکت سازنده گوشی تا حد زیادی آسیب برساند و در این میان شرکتی مانند هواوی‌ که دومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند است، آسیب‌های بسیار شدیدی متحمل خواهد شد. در نهایت باید بگوییم که اگر چین تصمیم بگیرد که این تصمیم دولت آمریکا را تلافی کند، تبعات این درگیری دامن تعداد زیادی از کمپانی‌ها در سرتاسر جهان را خواهد گرفت.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید هواوی اگر بخواهد می تواند از تحریم های امریکا جان سالم به در ببرد؟ اصلا فکر می کنید این تحریم ها ادامه دار خواهد بود؟

اشتراک در
اطلاع از
36 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amir.66

اگر بتونه که احتمالش خیلی کمه باز هم مشتری هاش کم میشن چون بجای تجهیزات سخت افزار و نرم افزار مجبوره از جایگزین هایی استفاده کنه که به احتمال زیاد کیفیت رقبا رو نخواهد داشت. در کل شرایط براش خیلی سخته

mehrdad_ma

آقای عطایی شرکت ARM هم هوایی رو تحریم کرده
یعنی نه میتونه از معماری ARM نه X86 استفاده کنه
که باید معماری جدید طراحی کنه

شرکتهای ژاپنی هم گفتن سفارشات هواوی رو نمی‌پذیرند شاید در این بین شرکتی مثل سونی باشه که سنسور دوربین نفروشه

امیدوارم که مشکل هواوی مثل ZTE حل بشه و دوباره شاهد نوآوری های هواوی در صنعت موبایل باشیم

mehrdad_ma

هواوی اگرچه چیپست های Kirin را خودش می سازد، ولی مثل تمام شرکت های سازنده چیپست به معماری چیپ آرم وابسته است و به شرکت انگلیسی حق امتیاز پرداخت می کند. بدون این مجوز، هواوی نمی تواند تولید پردازنده و چیپست را بر اساس معماری ARM ادامه دهد.

بدون معماری ARM ساخت گوشی هوشمند ممکن نیست

در حال حاضر هواوی برخی شرکت های آمریکایی مانند میکرون، اسکای ورکس و کروو (Qorvo) تأمین قطعات مربوط به حافظه و شبکه را در گوشی های هواوی بر عهده دارند.

شاید هواوی بالاخره راهی برای تأمین این قطعات به دست آورد، ولی بدون معماری ARM ساخت گوشی موبایل تقریباً ناممکن خواهد بود.

amer

مهرداد جان این که گفتی سونی سنسور به هواوی نمیفروشه این خبر کجا خوندی لطفا منبع اگه هست ذکر بفرمایید

mehrdad_ma

از سونی مستقیما اسم نیاوردم گفتم شاید
مثلا همین شرکت arm رو ژاپنی ها خریدن

دیشب خبرشو خواندم که شرکتهای ژاپنی سفارشات هواوی رو لغو کردن

خبرگزاري آريا – پکن- ايرنا- تازه ترين گزارش ها نشان مي دهد بزرگترين شرکت هاي تلفن هاي هوشمند ژاپن از دريافت سفارش شرکت هواوي چين خودداري کرده اند.

afsoongaregisoo

بشخصه که به آینده چینی ها خیلی خوشبین هستم و میدونم که بازنده اصلی این جنگ آمریکایی ها هستن و وابستگی ها بهشون کم میشه .

mehrdad_ma

طراحی معماری جدید برای پردازنده دیگه مثل سیستم عامل نیست
حتی اپل که چیپ کاملا اختصاصی داره از معماری arm پشتیبانی میکنه
ساخت پردازنده گوشی بدون معماری arm تقریبا نا ممکنه حتی اینتل با معماری x86 نتونست تو بازار پردازنده های موبایلی جایی به دست بیاره و عملا شکست خورد

این شرکتها چند ملیتی هستند قطع رابطه با هواوی به ضرر همشون هست

طراحی سیستم عامل آسانه به نوعی چون معماری ARM انعطاف پذیری فوق‌العاده ای داره حتی ویندوز ۱۰ الان از معماری ARM پشتیبانی میکنه
اما معماری جدید برای پردازنده !!!!

کلا دو معماری پردازنده داریم x86 و arm
اینتل و amd از x86 استفاده میکنن چیپ های موبایلی از arm
حالا خود اینها ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی دارن و……

فقط باید به این خوش بین بود که این دعوای حقوقی حل بشه توسط مقامات چین و آمریکا

mehrdad_ma

زمانی که آمریکایی ها تو صنعت کامپیوتر تلاش می‌کردند چین داشت عقاید کمونیستی رو پیاده میکرد که مائو باعث مرگ میلیونها انسان شد اونم هموطنان خودش
این وسط کسانی که با کمونیستی شدن چین مخالف بودن رفتن به منطقه ای به نام تایوان
تو همون تایوان شرکتهای مادر چند ملیتی رو ساختن
Tsmc فاکس کان ایسوس msi و صدها شرکت موفق دیگه
شما به شدت چین زده هستی و عقاید کمونیستی داری
بیشتر از ۷۰ سال زمان برده که آمریکا تو صنعت کامپیوتر به اینجا رسیده
جایگاهی که امروز دارن تو یک سال به دست نیامده که تو یک سال یا همون ۴_۵ سالی که شما میگی چین از آمریکا جلو بزنه و……

بحث شما هیچ ربطی به تکنولوژی نداره فقط عقاید منبری ضد آمریکایی رو میاری تو گروه تکنولوژی که آی خوشحال میشم چین از آمریکا جلو بزنه و…….

هیچکس منکر خدمت و ساخت ساز شرکت های چینی به جهان امروز نمیشه و جای قدر دانی داره
اما خوشبینی شما ربطی به تکنولوژی نداره فقط از آمریکا متنفرید چون قدرت آمریکا را ندارین
جالبه بدونید چین و آمریکا بیشتر از تمام کشورها حتی اتحادیه اروپا با هم ارتباط دارن مشکلاتشون رو هم حل میکنن از هم متنفر نیستن سالهاس در کنار یکدیگه به تمام کشورهای جهان خدمات میدن

اگر چین هم از آمریکا جلو بزنه بانک های تجارت جهانی به چین منتقل بشن یوان جای دلار رو بگیره و…….
بازم هیچ سودی به حالت کشور عقب مانده و رژیم فاسد حاکم بر ایران نداره

afsoongaregisoo

چینی ها اگر اینجوری نمیکردن الان یه ملت گشنه و بیچاره بودن .چین نشون داد که کمونیست می‌تونه بهترین باشه .چین نمونه فوق موفق یه کشور کمونیستی هست .کشور یک ونیم ملیارد نفری با هفتاد ملیون مخالف .حق با کدومه؟ اون یک ملیارد چهارصد و سی ملیون نفر یا اون هفتاد ملیون نفر؟؟چین یه عمر مستعمره انگلیس و ژاپن بود وقتی قدرت به کمونیست رسید دیگه نزاشت کشورش دوباره بازیچه اینها بشه .الان هم درختی که کاشته داره ثمر میده .دو سال دیگه هیچ فقیر و گدایی توی چین وجود نخواهد داشت .ابرقدرت اقتصادی .سطح رفاه عالی .حتی معنی کمونیست هم نمیدونی چیه .

Amir galaxy

نمیدونم تو چرا ایران موندی؟؟؟
برو پیام هاتو نشونشون بده بهت پناهندگی بدن

mehrdad_ma

وقتی نمیدونی چین اگه مالکیت خصوصی رو واگذار نمیکرد زودتر از شوروی از هم فرو میپاشید
مجبوری نظر میدی ؟
خیلی خیلی شرم آوره که ۴ نفر از خودت گوج تر لایکت کردن
۴ تا نفهم که طرفدار کمونیست کارگری هستند ولی ماهیت کمونیست رو نمیدونن
جالبه تو مسلمان هم هستی فقط یادآوری کنم کمونیست اسلامی حکومت صدام حسین بود و گروهک منافقین

تو چه جور مسلمانی هستی که عقاید کمونیستی داری ؟
ساندیس خورا هم از کمونیست نفرت دارن

_V_

بله هواوی میتونه برگرده
هیچ چیز بعید نیست
ولی به نظر من این جنجالا زیاد جدی نیست چن وقت دیگه میرن با هم مذاکره میکنن دوباره برداشته میشه

amer

به به چشمم روشن به پنل های ژاپن دیسپلی هم وابسته است فکر کردم فقط به سنسور های ژاپنی وابسته هست
#ژاپن غول ابر تکنولوژی جهان

_V_

نه عزیز از ژاپن دیسپلی استفاده نمیکنه مطلب داشت منابعی که هواوی میتونه استفاده کنه رو میگفت وگرنه هواوی نمایشگراش اکثرش boe و تعداد محدودی lg هست حتی سامسونگ هم نیست

amer

باشه وابستگی در اینده خوبه.شبه وابستگی .چه ال جی باشه چه ژاپن دیسپلی به دو تا شون چه حال و چه اینده وابستگی داره

_V_

😐

amer

اها به حافظه های داخلی توشیبا اصیل هم وابسته هست پس این هواوی دقیقا به چی وابسته نیست!

_V_

به توشیبا هم وابسته نیست اونم جزو گزینه هاییه که مجبوره در آینده بهشون رو بیاره!😶
اما آره در کل تو همه چیش به بقیه شرکت ها وابستس!جز رابط کاربری😐

علی شیخ زاده

جناب عامر گویا شما اطلاعات چندانی در زمینه تکنولوژی و همکاری شرکت های مختلف باهم ندارید!
اکثر این وابستگی هایی که در بالا برای هواوی عنوان شد برای برند مورد علاقه شما یعنی سونی هم وجود دارد.
چشمتونو الکی روشن و خاموش نکنید😃

Amin B3DA

دقیقا. منم وقتی خوندم قیافم پوکر بود چرا بعضیا اینجوریند. بخدا الان شرکتی نیست صفر تا صد خودش بزنه و به جایی وابسته نباشه. هوآوی هم دوسه ساله به صورت جدی پا به میدان گذاشته و مسلمه خیلی کم و کاست داره. عین وان پلاس که الان صددرصد اسمبل میکنه فقط

amer

اگه این تحریم ها ادامه دار باشن فقط باید بگم الفاتحه مع صلوات
وقتی تا این حد به شرکت های مطرح وابستگی داره شک نکنید چیزی به اسم هواوی وجود خارجی نخواهد داشت البته به شرطی که این تحریم ها صحت داشته باشن

علی شیخ زاده

این تحریم ها لغو میشوند، از ما گفتن!😊

mehrdad_ma

منم واقعاً امیدوارم
چون هواوی عملکرد فوق‌العاده ای داشته و باید همینجوری جلو بره
هردو کشور تریلیون ها دلار معاملات تجاری دارن و با هم کلی شرکت چند ملیتی دارن
نهایتاً با جریمه و اخراج کارمندان ( اگه پرونده جاسوسی درست باشه ) حل میشه

amer

اقای شیخ زاده ما که بخیل نیستیم بهتره که باشه چون به نفع بقیه هم هست.در ضمن سونی کافیه تحریم بشه، جهان تکنولوژی بدون سنسور سونی معنایی نداره.حالا توشیبا.شارپ.ژاپن دیسپلی هم بماند

_V_

دقیقا آقای شیخ زاده منم معتقدم اینا همش بازیای سیاسی الکی این دوتا کشوره و بزودی باز یه مذاکره میکنن و دوباره ا دعوای بعدی همچی آروم میشه

mehrdad_ma

واقعاً رشد هواوی و دیگر شرکتهای چینی تو این چند سال اخیر ستودنی هست
اپل رو کنار زدن
همه جور نوآوری به بازار موبایل آوردن

این کارها هم به ضرر تولید کنندگان چینی و آمریکایی و بیشترشم به مردم خواهد بود

هیچ شرکتی توانایی ساخت تمام قطعات رو نداره
مثلا تو بازار فینگرپرینت سیناپسی از همه جلوتره

یا سامسونگ با اینکه توان ساخت سنسور دوربین داره برای پرچمدارش از سنسور سونی استفاده میکنه

رقابت شرکتها داشت خیلی جالب میشد که این وسط جنگ تجاری آمریکا و چین شروع شد .

_V_

سامسونگ تو نسخه های گلوبال پرچمداراش و همچنین همه ی گوشیای دیگش از ایزوسل استفاده میکنه سونی فقط برای اسنپدراگونه

amer

مهرداد جان درست خوندم گفتی شرکت armژاپنی ها خریدن!انشا…همیشه خوش خبر باشی

mehrdad_ma

ممنون amer جان بله تحت مالکیت گروه ژاپنی سافت بنک هست

حالا هرجایی باشن مهم ارائه خدماتشون هست

amer

بابت اطلاعات خوبی که دادین ممنون.
کاملا با نظرت موافقم
انشا…که هواوی تحریم نشه چون واقعا به ضرر تحریم کنندگان هم تموم میشه حتی اگه تحریم بشه
راهش پیدا میکنه و استقلال صنعتی اش هم ارتقا میده

The Destroyer

من که فکر میکنم با هم کنار میان

Amir galaxy

ای کاش تحریم ها رو هم بردارن
که فک کنم برمیدارن
اخه سامسونگ دیگه خییییلی گش.اد میشه یهو میبینی تا سه سال گوشی هاش یه شکل هست وقتی رقیب نداشته باشه

Amir galaxy

البته بیشتر میانرده رو عرض میکنم

_V_

دیگه در این حدم که نه!
هواوی بره کنار باز اپل و شیائومی هستن!مخصوصا شیائومی که در حال پیشرفته و سیاست قیمت به صرفه رو پیش گرفته در صورت نبود هواوی افراد یا باید سامسونگ بخرن یا اینکه انتخاب های به صرفه شیائومی رو بردارن(اندروید)

Amir galaxy

شیائومی رو مطمئن نیستم چون حالا حالاها مونده فروشش برسه به سه تای اولی
اما گفتم میانرده چون اپل میانرده نمیزنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)