حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اوپو به‌دنبال توسعه تراشه اختصاصی خود با پیروی از شرکت‌های مطرح تا سال ۲۰۲۳ است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اوپو، پردازشگرها، شایعات

پردازنده‌های سفارشی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای برندهای مطرح تولیدکننده گوشی‌های هوشمند می‌باشد؛ چراکه در این مقطع، تنها اپل، گوگل، سامسونگ و هواوی دارای سیلیکون اختصاصی در سطح قابل‌قبول هستند. با این حال، ما در یکی دو سال گذشته زمزمه‌هایی در مورد اوپو و تلاش این شرکت برای توسعه تراشه سفارشی خود شنیده‌ایم که گفته می‌شود قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳، معرفی شده و به مرحله تجاری‌سازی برسد.

توسعه تراشه اختصاصی توسط اوپو

نشریه Nikkei Asia اخیرا گزارش داده است که اوپو درواقع درحال‌توسعه چیپست‌های رده‌بالا برای گوشی‌های هوشمند برتر خود است. دو منبع مطلع در این زمینه به nikkei گفته‌اند که این شرکت قصد دارد از این تراشه‌ها در گوشی‌هایی که در سال 2023 یا 2024 عرضه می‌شوند، استفاده کند.

ظاهراً اوپو درحال کار بر روی طراحی 3 نانومتری TSMC برای تراشه سفارشی جدید خود است. جزئیات فنی بیشتری پیرامون این مورد در دسترس نیست، اما تقریبا مطمین هستیم که شرکت چینی از هسته‌های پردازندشی و GPUهای سطح بالای Arm استفاده می‌کند. به‌احتمال‌زیاد این شرکت قطعاتی مانند تراشه‌های تصویربرداری و مودم‌ها را نیز طراحی خواهد کرد، اگرچه ما پیش‌تر شاهد آن بودیم که گوگل، مودم سامسونگ را برای پردازنده داخلی Tensor خود بکار گرفته است.

این خبر بیش از یک سال پس از افشای یادداشت داخلی Oppo منتشر می‌شود که به طرح موسوم به Mariana اشاره داشت. ظاهراً این یادداشت وجود ابتکار پردازنده سفارشی در شرکت و قصد صرف 7 میلیارد دلار طی سه سال برای این تلاش‌ها را تأیید می‌کند. همچنین ادعا شده است که مهندسان OnePlus و Realme نیز درحال کار بر روی این پروژه هستند و نشان می‌دهد که تلفن‌های این برندها، می‌توانند سیلیکون سفارشی را با خود به‌همراه داشته باشند.

توسعه تراشه اختصاصی توسط اوپو

توسعه تراشه اختصاصی توسط اوپو

درهرصورت، ما می‌توانیم ببینیم چرا Oppo و سایر برندهای تولیدکننده تلفن‌های هوشمند علاقه دارند وارد این عرصه شوند. چیپست‌های سفارشی به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری بر زنجیره تأمین خود داشته باشند؛ به‌ویژه با توجه به کمبود جهانی تراشه و ممنوعیت تجارت ایالات‌متحده علیه هواوی.

سیلیکون سفارشی همچنین تولیدکنندگان تلفن همراه را قادر می‌سازد تا سخت‌افزار را با توجه به تجربه و ویژگی‌هایی که خود در نظر دارند، به‌صورت بهتری تنظیم کنند. ما این مورد را به‌تازگی و با سری پیکسل ۶ گوگل به‌همراه تراشه اختصاصی تنسور آن مشاهده کرده‌ایم، زیرا همان‌طور که در رویداد ویژه این شرکت شاهد بودیم، گوگل سیلیکون مخصوص یادگیری ماشینی را برای استنتاج آفلاین و بهبود ویژگی‌های تصویربرداری بکار گرفته است.

دیدگاه شما پیرامون عزم اوپو برای توسعه تراشه اختصاصی خود و استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند این شرکت در سال ۲۰۲۳ و یا ۲۰۲۴ چیست؟ به‌نظر شما چه چیزی باعث شده تا اوپو به فکر توسعه چیپست داخلی خود باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی