حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا اپل جایگاه دوربین در آیفون ۱۳ را نسبت به آیفون ۱۲ تغییر داد؟

نوشته

2 سال قبل | 6 دیدگاه | اپل، برترین‌های ترنجی، دوربین

کمتر از یک هفته از زمان معرفی جدیدترین سری از آیفون‌های اپل می‌گذرد. از نظر طراحی، آیفون ۱۳ تاحدودی مشابه مدل سال گذشته خود یعنی آیفون ۱۲ است؛ به‌غیر از یک عنصر کلیدی: جایگاه قرارگیری دوربین. آیفون 12 دارای لنزهای عمودی بود درحالی‌که در نسخه سیزدهم، اکنون شاهد جایگیری مورب دوربین‌ها هستیم. با تمام این تفاسیر، سوالی پیش می‌آید که آیا اپل از منظر زیباشناسی، جایگاه دوربین‌ها را تغییر داده و یا علت دیگری در پشت پرده این تصمیم می‌باشد؟ در ادامه به پاسخ این پرسش می‌پردازیم.

جایگاه دوربین در آیفون ۱۳؛ اختیار یا اجبار

به‌نظر من، دو دلیل عمده وجود دارد که اپل محل قرارگیری لنز دوربین‌ها در آیفون 13 را تغییر داده است و شما می‌توانید این علل را به دو دسته تکنیکی و بازاریابی تقسیم کنید.

جایگاه دوربین در آیفون ۱۳

جایگاه دوربین در آیفون ۱۳

دلیل فنی طرح مورب دوربین در آیفون ۱۳

من با مورد فنی این مسأله شروع می‌کنم چراکه معتقدم، این بزرگترین دلیل تغییر در طراحی است.

درحال‌حاضر، یکی از ویژگی‌های جدیدی که در آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی ارائه شده که خود آن نیز برگرفته از بزرگترین پرچمدار سال گذشته اپل، یعنی آیفون ۱۲ پرو مکس می‌باشد، چیزی نیست جز “لرزشگیر اپتیکال تصویر سنسور شیفت(sensor shift optical image stabilization)”.

همانطور که گفتیم، این قابلیت در آیفون 12 پرو مکس سال گذشته ظاهر شد و در واقع مکانیزمی است که لنز را به‌نرمی درمقابل حرکت جزئی دستان درحین عکاسی حرکت می‌دهد تا به شما در گرفتن عکس‌های ثابت کمک کند.

هنگامی که اپل، آیفون ۱۳ را معرفی کرد، آنها لرزشگیر اپتیکال تصویر سنسور شیفت را نیز بار دیگر در عمل نشان دادند:

به‌وضوح می‌توان متوجه شد که سخت‌افزار بکار رفته برای این تکنولوژي، تا چه اندازه بزرگ بوده و نیازمند فضای زیادی می‌باشد. در واقع، بخش اعظمی از بزرگی ماژول لنز دوربین و برآمدگی آن به استفاده از همین فناوری مربوط می‌شود.

از نظر فنی غیرممکن است که مکانیسم نام برده را در چیدمان عمودی دوربین آیفون ۱۲ بکار برد؛ چراکه در اینصورت، فضای بیشتری در مقایسه با حالت مورب اشغال شده و نتیجه آنکه، اپل مجبور به استفاده از باتری با ظرفیت کمتر می‌بود که باتوجه به افزایش عمر باتری در این سری و همچنین طول عمر ناامیدکننده باتری در نسخه ۱۲، این تصمیم کاملا منطقی و یک راه‌حل مطمئين به‌نظر می‌رسد.

یکی دیگر از گزینه‌های اپل برای تغییر محل دوربین، انتقال آن به قسمت میانی قاب پشتی آیفون بود. اما این امر نه‌تنها زیبایی آیفون ۱۳ را تخت تأثیر قرار می‌داد، بلکه بسیاری از لوازم‌جانبی این دستگاه را نیز عملا بلااستفاده می‌کرد.

دلیل بازاریابی تغییر جایگیری دوربین در آیفون 13

آیفون ۱۳ اپل

آیفون ۱۳ اپل

درحالی‌که این مورد احتمالا دلایل زمینه‌ای داشته باشد، اما من تصور نمی‌کنم که به‌طور خاص، مبحث بازاریابی، دلیلی برای این تغییر باشد و آن را فقط به‌عنوان یک حدس و علت پوششی درنظر می‌گیرم.

اساساً، آیفون ۱۳ بسیار شبیه به آیفون ۱۲ است. ارتقاء در این نسل را شاید بتوان در ناچ کوچک‌تر، نمایشگر کمی روشن‌تر، دوربین با سنسور بزرگ‌تر و تکنولوژي سنسور شیفت و باتری حجیم‌تر خلاصه کرد که دو مورد انتهایی را در مبحث بالا نیز اشاره کردیم.

این موارد به‌خودی‌خود بروزرسانی‌های بدی نیستند، اما دلایل محکمی نیز برای ارتقا از آیفون ۱۲ به نسخه ۱۳ نمی‌باشند.

درواقع، بزرگترین نقطه تمایز برای عموم مردم در نگاه اول، طراحی جدید دوربین مورب سری جدید است. این یک روش واضح برای نشان دادن این مورد می‌باشد که شما آخرین نسخه از آیفون اپل را در اختیار دارید و یک ابزار بازاریابی عالی برای تشویق کاربران به ارتقاء گوشی خود نیز است.

برای کسانی که خارج از حباب حوزه فناوری هستند، تغییر طراحی دوربین آیفون، تنها یک ترفند ساده برای افزایش فروش به‌نظر می‌رسد که تاحدودی نیز صدق می‌کند.

درنهایت، تغییر در جایگاه دوربین جدید در آیفون ۱۳، یک راه‌حل فنی اجباری بوده که دلایل اختیاری بازاریابی را نیز به‌همراه دارد.

دیدگاه شما چیست؟ شما به اجبار در این تغییر طراحی اعتقاد دارید یا اختیار؟ بازاریابی این امر دلیل اصلی تصمیم اپل بوده و یا مباحث فنی؟ به‌طور کلی، تغییر در جایگیری دوربین‌ها برای شما خوشایند می‌باشد و از ظاهر آیفون ۱۳ و نسخه مینی آن راضی هستید و یا طراحی عمودی لنزها در نسخه پیشین را ترجیح می‌دهید؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sadra_Kh

حسم میگه که سیاست شرکت آیفون اینه که یک سری از امکانات رو دیر به دیر ارائه بده که برای کاربران آیفون دلیلی باشه تا گوشی خودشون رو ارتقا بدن به نسل بعدی .

Sadra_Kh

برای مثال یکسری امکانات مثل حذف اون ناچ بالای صفحه رو گذاشته برای نسل های بعدی تا که فروش نسل بعد هم تضمین شده باشه

ولی ولی ولی اپل برای درست کردن چینش دوربیناش خیلی زحمت میکشه دمش گرم🥵🥵😂😂

brbapapa

قبل از معرفی آیفون ۱۳ هم شایعاتی در مورد نوع چینش جدید لنزها وجود داشت که از انعکاس لنز یا لنز فلر سری ۱۲ نشات می‌گرفت و تفسیر خیلیا این بود که این چینش مورب تا حدی زیادی این مشکل رو خصوصا در عکاسی شبانه برطرف میکنه البته اینکه تا چه حد واقعا موثره باید منتظر بررسی‌ها موند.

mehpsa

طرفداران اپل قبل از رونمایی از امکانات تخیلی مثل اینترنت ماهواره ای صحبت میکردند ولی بعد از رونمایی تنها تغییری که مشاهده کردند جابجا شدن دوربین ها بود، حالا هم هزاران داستان و پیشرفت خیالی برای جابجا شدن دوربین ذکر میکنند، روحت شاد استیو که بعد از مرگت، اپل فقط توی افزایش قیمت پیشرفت کرد

Faez

تورو خدا چرا نمیخواید بفهمید گوشیای اپل قیمتشون در اصل کمتر از بقیه پرچمدارا هست الان قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس ۱۱۰۰ دلاره
ولی اگه برید قیمتی که بقیه شرکتا برای پرچمداراشون در نظر گرفتن چقدره میبینید آیفون ارزون تره

چرا شماها انقدر گیر دادین آیفون گرونه

چرا برا خودتون مزخرف میگین هی؟

آیفونو دلالای گرون فروشی که ازشون آیفون میخرید گرون میفروشن خود اپل که اینقدر نگفته

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی