حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل در برابر اپیک: کدام شرکت سود کرد؟ برنده واقعی کیست؟ آیا فورتنایت به اپ استور بازمی‌گردد؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، تجاری

در 11 مه، هفتمین روز دادگاه Epic v. Apple بود که قاضی Yvonne Gonzalez Rogers به سازشی دست یافت که هیچ یک از شرکت‌ها درخواست نکرده بودند. او از David Evans، اقتصاددان اپیک، پرسید که آیا کافیست قوانین ضدانحصاری اپل را از بین ببریم، قوانینی که به اپل اجازه می‌دهد تا توسعه‌دهندگان حتی به شما نگویند که یک وب‌سایت خارجی کاملاً خوب وجود دارد که می‌توانید به‌جای استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای، اشتراک خود را در آنها خریداری کنید. با وجود آنکه در ظاهر رأی دادگاه دعوی اپل در برابر اپیک، به‌نفع کمپانی سازنده بازی تمام شده، اما در عمل و پشت پرده، واقعیت ماجرا چیز دیگریست. به‌راستی اما، کدام یک از کمپانی‌ها از این رأی دادگاه سود برده و برنده نهایی کدام است؟

اپل در برابر اپیک

در 24 مه، آخرین روز محاکمه، قاضی راجرز اشاره کرد که او همچنان به‌دنبال چنین مصالحه‌ای می‌باشد که ممکن است هیچ‌یک از طرفین را راضی نکند، با این وجود، درعین حال ممکن است شامل قوانین ضد انحصاری اپل باشد.

نتیجه اتفاقی که دو روز گذشته و در رأی دادگاه پیش آمد؛ هر دو طرف باختند. اما اپیک، شامل ضرر سنگین‌تری شد.

راجرز با پیروزی توسعه‌دهندگان، و نه اپیک، حکم دائمی سراسری را صادر کرد که مانع از آن می‌شود که اپل نه‌تنها کاربران آیفون را در مورد روش‌های متفاوتی که می‌توانند پرداخت کنند، در بلاتکلیفی نگه دارد، بلکه به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا مکانیسم‌های خرید خود را در همان برنامه‌های خود استفاده کنند. (البته این موضوع بستگی زیادی به این دارد که دادگاه چگونه کلمه “دکمه” را تعریف می‌کند، بنابراین اختلافات زیادی در این زمینه پیش خواهد آمد.)

این رأی دادگاه به دو دلیل برای Epic یک پیروزی تلقی نمی‌شود: اول آنکه قاضی صراحتا اعلام کرد که Epic طرح پرداخت مستقیم خود را به بازی Fortnite در iOS به‌صورت غیرقانونی وارد کرده است، حرکتی که برای برانگیختن کل این دعوی طراحی شده بود که این برای اپیک خبر خوبی نیست چراکه آنها قرارداد خود را با اپل نقض کرده‌اند.

اپل در برابر اپیک

اپل در برابر اپیک

دوم آنکه حتی اگر Epic بخواهد یک سیستم پرداخت جایگزین، مانند PayPal، را در Fortnite قرار دهد، نمی‌تواند؛ چراکه اپل همان زمان که اپیک قوانین آنها را نقض کرد، دسترسی توسعه‌دهندگان به بازی این شرکت را خاتمه داد و قاضی راجرز تأیید کرد که اپل کاملاً در محدوده حقوق خود است که Epic را برای همیشه از App Store دور نگه دارد.

قاضی راجرز حکم می‌کند: “اپل حق قراردادی دارد که DPLA خود را با هر یک یا همه شرکت‌های تابعه، وابسته و/یا سایر نهادهای تحت مالکیت Epic Games تحت کنترل Epic Games در هر زمان و به اختیار خود خاتمه دهد.

Epic همچنین به‌طور مستقیم 3.6 میلیون دلار را از دست داد که باید به اپل پرداخت کند. دلیل آن این است که Epic با مکانیزم پرداخت مستقیم در بازی فورتنایت که برخلاف قوانین اپل بود، تقریباً 12.2 میلیون دلار درآمد کسب کرد و راجرز حکم داد که اپل مستحق سهم 30 درصدی از این پول می‌باشد.

به‌طور غیرمستقیم، می‌توانید این‌گونه استدلال کنید که Epic همچنین سرمایه‌گذاری قابل‌توجه خود را در موفقیت این دعوی از دست داده است؛ نه‌تنها هزینه‌های قانونی، که جبران نیز نمی‌شوند، بلکه صدها میلیون دلار از طریق افرادی که در این مدت می‌توانستند با پرداخت مستقیم در بازی فورتنایت iOS، برای این شرکت سودآوری کنند. بر اساس سوابق Epic، در دو سال اول، این بازی تنها در iOS توانست 614 میلیون دلار درآمد را برای اپیک رقم بزند که ۵۲.۷ میلیون دلار آن، تنها مربوط به سه ماهه چهارم ۲۰۱۹ می‌باشد.

اپل در برابر اپیک

اپل در برابر اپیک

پس از حذف Fortnite از App Store، ممکن است افرادی که قبلاً بازی را نصب کرده بودند به خرید خود ادامه دهند، اما بعید است که این کار را در مقیاس بزرگ انجام داده باشند؛ چراکه بازیکنان Fortnite در دستگاه‌های اپل ویژگی کراس-پلی به‌همراه دسترسی به رویدادهای جدید و آیتم‌های تازه برای خرید را در آگوست 2020 و زمانی که بازی عملاً از سیستم‌عامل همراه اپل حذف شد، از دست دادند.

از آن‌طرف، تمام چیزهایی که اپیک در قبال این پول از دست رفته بدست آورد، شامل… خب، همانطور که مارک گورمن اشاره می‌کند، بزرگترین تغییر در تاریخچه اپ استور می‌باشد. تحلیلگر بلومبرگ در توییتر خود بیان کرده است: به‌صراحت می‌گویم، روابط عمومی اپیک باید این رأی را به‌عنوان یک پیروزی برای خود قلمداد کند، چراکه آنها باعث شدند که بزرگترین مدل تجاری را در App Store در تاریخ این فروشگاه، ایجاد کنند؛ درعوض آنها این را ضرری برای خود می‌بینند.

اما اگر این تغییرات در App Store کاملاً پذیرفته شده و به‌طور قانونی اعمال شود، میلیون‌ها و یا حتی صدها میلیون ضرر اپیک، در مقایسه با میلیاردها دلار ضرر اپل، مقدار کمتری به‌شمار می‌رود. اپل سالانه تقریباً 19 میلیارد دلار از فروش برنامه‌ها سود می‌کند که 6.3 میلیارد دلار آن مربوط به ایالات متحده است، جایی که نتیجه این حکم، دارای وزن قانونی بوده و بیشتر از مدتی طول نخواهد کشید تا اپل متوجه کاهش درآمد خود شود.

اپیک حتی به خود زحمت نمی‌دهد که حکم دیروز دادگاه را به‌عنوان یک پیروزی برای خود درنظر بگیرد، و این مورد کاملا منطقی است؛ به‌طور عمومی  هدف آنها آزاد کردن فورتنایت بود که در آن کاملاً شکست خوردند. Fortnite در iOS هنوز در قفل و زنجیر اپل قرار داد، بنابراین به‌جای خوشحالی از نتیجه رأی دادگاه، آنها به‌دنبال تجدیدنظر در نتیجه دادگاهی هستند که به‌ظاهر علیه اپل و به‌نفع اپیک، رأی خود را صادر کرده است.

از طرف دیگر، اپل این تصمیم را “یک پیروزی بزرگ” برای خود قلمداد می‌کند. این امر نیز منطقی است؛ از آنجا که درخواست اصلی Epic از دادگاه‌ها این بود که اپل تحت قانون شرمن، به‌عنوان  یک شرکت انحصارکننده غیرقانونی شناخته شود؛ با این حال، غول فناوری تنها یک حکم واحد تحت قانون رقابت ناعادلانه کالیفرنیا دریافت کرده است. دادگاه‌ها اپل را مجبور نمی‌کنند که به فروشگاه‌های برنامه ثالث اجازه دهد تا بتوان به‌صورت جانبی در سیستم‌عامل این شرکت چیزی را دانلود کرد و یا سهم 30 درصدی اپل را نیز نمی‌توانند به‌هیچ‌وجه تغییر دهند.

در اینجا می‌توان حق را به Jason Schreier داد که اخیرا در توییتی بیان کرده است: هر دو شرکت به ترتیب با از دست دادن میلیون‌ها و میلیاردها دلار، این مبارزه را باخته‌اند.

دیدگاه شما چیست؟ با حکم جدید دادگاه در دو روز گذشته، اپل احتمالا مجبور خواهد بود تا به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا گزینه جدید پرداختی غیر از موردی که به سهم ۳۰ درصدی اپل ختم می‌شود را اضافه کند که نتیجه آن، از دست دادن سود زیادی در هر دوره برای این شرکت خواهد بود؛ در آنطرف، اپیک نیز با جریمه چند میلیون دلاری به اپل محکوم شده و بدتر از آن، نمی‌تواند بازی فورتنایت خود را به اپ استور اپل بازگرداند. با تمامی این تفاسیر، به‌نظر شما برنده واقعی این مجادله کدام شرکت است؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی