حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کمپانی TSMC تنها ۳ درصد هزینه تراشه‌های خود را برای سفارشات اپل افزایش داده است

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، پردازشگرها

در صنعت تولید تراشه، TSMC بدون شک یکی از بزرگترین‌های این حوزه است به‌طوری‌که فرایندهای تولید آنها، مورد توجه بسیاری از برندهای مطرح بازار از جمله اپل قرار دارد. در حقیقت، اپل بزرگترین مشتری TSMC به‌شمار می‌رود. این بدان معناست که کمپانی تایوانی گاهی اوقات نسبت به برندهای دیگر، رفتار متفاوتی‌تری نسبت به اپل داشته و اصطلاحا، هوای این شرکت را تماما دارد. اخیراً گزارشاتی مبنی‌بر افزایش 20 درصدی قیمت تراشه TSMC منتشر شده است. با این حال، پس از بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شده که افزایش هزینه تراشه TSMC برای مشتری اصلی یعنی اپل، تنها به‌میزان ۳ درصد بوده است.

افزایش ۳ درصدی هزینه تولید تراشه TSMC برای اپل

این گزارش توسط یک تحلیلگر صنعتی به نام Lu Xingzhi تأیید شده است. با این حال، سوال اساسی اینجاست که چرا مشتریان دیگر مانند MediaTek Nvidia و AMD از این قاعده تخفیف، برخوردار نیستند؟ سه نکته مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. طبق گزارشات رسانه‌ای، Lu Xingzhi فاش می‌کند که سفارشات اپل بیش از 20 درصد از درآمد TSMC را تشکیل می‌دهد. با این حال، سود آنها درنهایت کمتر از 20 درصد بوده و حاشیه ناخالص همچنان پایین‌تر از حد متوسط می‌باشد. بنابراین، فهمیدن این موضوع دشوار است که چرا TSMC به اپل پیشنهادات ویژه‌ای می‌دهد!

مشتریان بزرگ TSMC، کدام کمپانی‌های مطرح هستند؟

در مقابل، سایر مشتریان مهم مانند AMD ،Nvidia و MediaTek پیشنهادات یکسانی دریافت نکرده‌اند. برخی از این مشتریان فرآیند سفارشاتی بالاتر از حد متوسط ​​را دارا می‌باشند. با این حال، هزینه تولید تراشه برای آنان تا 20 درصد نیز افزایش می‌یابد. حال سوال اصلی اینجاست که “چرا اینگونه است؟”

افزایش ۳ درصدی هزینه تولید تراشه TSMC برای اپل

افزایش ۳ درصدی هزینه تولید تراشه TSMC برای اپل

در اینجا سه ​​نکته اصلی در پشت پیشنهاد TSMC به اپل نهفته است:

1. بدون سفارشات در حجم عظیم اپل، نمی‌توان گفت که آیا مراحل پیشرفته تولید تراشه TSMC، همیشه می‌تواند بهترین نمونه در جهان باشد یا خیر. درحال‌حاضر، قدرت چانه‌زنی اپل از TSMC بیشتر است. با این حال، هنگامی‌که اپل دیگر مشتری اصلی TSMC برای فرآیند تولید تراشه نباشد، این شرکت سیاست ترجیحی خود را نیز کنار می‌گذارد.

2. با توجه به بازخورد صنعت، TSMC برای مشتریان بزرگ به‌طور کلی از 10 تا 20 درصد قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، درحالی‌که مشتریان کوچکتر هنوز درحال ارتباط با سازنده تراشه هستند. اعتقاد بر این است که افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت برای مشتریان اصلی، آن‌گونه که ما تصور می‌کنیم، نیست. در واقع، این موضوع بستگی به حجم سفارش هر سازنده دارد. تا سال آینده، هر سازنده از افزایش دقیق قیمت خود مطلع خواهد شد.

3. TSMC تصمیم بزرگی برای اتخاذ گرفته است. این کمپانی تایوانی باید تصمیم بگیرد آیا معقول است که به‌عنوان یک کارخانه اصلی پیشرو، تمام هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه خود را در فرآیندهای پیشرفته با تعداد کمی مشتری صرف کند یا خیر. با این حال، این امر منجر به قدرت مذاکره با مشتری، هزینه استهلاک بالا و بدترین حاشیه ناخالص می‌شود. این شرکت همچنین تصمیم می‌گیرد که آیا تقاضا برای فرایندهای تولید تراشه در صنعت نیمه‌هادی برای 20 سال آینده به همان اندازه 20 سال گذشته بر روی فرآیندهای پیشرفته متمرکز خواهد بود یا خیر.

اعتماد جهانی به TSMC می تواند ناامید کننده و فاجعه بار باشد

نظر شما راجع‌به تصمیم TSMC به‌منظور عدم افزایش قابل‌توجه قیمت تولید تراشه برای بزرگترین مشتری خود چیست؟ شما این رویه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

چه قدر زیاد گرون کرده برای اپل🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی