حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فناوری دوربین زیر نمایشگر سامسونگ در گلکسی زد فولد ۳ چیست و تا چه حد مؤثر است؟

روند دوربین سلفی در تلفن‌های همراه سامسونگ از بیش از یک دهه قبل شامل: نداشتن دوربین جلو، داشتن یک دوربین، سپس سوراخ و یا بریدگی نمایشگر و درنهایت نیز بازگشت به نداشتن دوربین جلو(حداقل در ظاهر)، بوده است. گلکسی زد فولد ۳ تازه معرفی شده‌ی سامسونگ، اولین گوشی هوشمند این شرکت محسوب می‌شود که به فناوری دوربین زیر نمایشگر مجهز شده است به‌طوریکه در نگاه اول، ممکن است تصور کنید این دستگاه حتی از دوربین سلفی در قسمت نمایشگر داخلی خود نیز بهره نمی‌برد. اما این ادعا در عمل تا چه حد درست است؟ و غول کره‌ای اساسا از چه نوع فرایند و مشخصاتی در دوربین سلفی جدید خود استفاده کرده؟

فناوری دوربین زیر نمایشگر سامسونگ در گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳

اما بیایید یک قدم به عقب برداشته و به سوال اساسی در این مورد پاسخ دهیم. فناوری دوربین زیر نمایشگر یا Under Display Camera(به‌اختصار UDC) چیست؟ خب، این تکنولوژي‌ای است که به سامسونگ اجازه می‌دهد تا یک دوربین سلفی را در پشت نمایشگر تاشو Galaxy Z Fold 3 خود پنهان کند و بنابراین تجربه‌ای جذاب و یکدست را از طریق پنل تاشو 7.6 اینچی این گوشی ارائه دهد.

گلکسی زد فولد ۳ سامسونگ رسما معرفی شد: گوشی تاشو 5G و ضدآب

مشخصات دوربین زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۳

بر روی کاغذ، اولین UDC سامسونگ، مشخصات چندان چشمگیری ندارد. این لنز دوربین شامل یک سنسور 4 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و زاویه دید 80 درجه می‌باشد. خب تا اینجای کار هیچ چیز خاصی وجود نداشته و شاید حتی بتوان سنسور کم مگاپیکسل آن را تا حد زیادی ناامید کننده دانست(باتوجه به نمونه‌های پرمگاپیکسل‌تر ZTE و شیائومی)، اما این سنسور دارای پیکسل‌های بسیار بزرگ 2 میکرونی است، به این معنی‌که می‌تواند نور بیشتری را جذب کند؛ چیزی که در صورت پنهان شدن سنسور در پشت صفحه‌نمایش، مورد نیاز است.

اگرچه وضوح تصویر 4 مگاپیکسل برای دوربین سلفی در سال 2021 (یا حتی در سال‌های قبل‌تر)، بسیار کم به‌نظر می‌رسد، اما باید به‌خاطر داشته باشید که گلکسی زد فولد ۳ یک گوشی هوشمند قدیمی نیست. این گوشی درحال‌حاضر دارای یک دوربین سلفی مناسب در بالای صفحه نمایش خارجی خود می‌باشد، بنابراین هدف از ارائه دوربین زیر نمایشگر برای پنل داخلی، ارائه کیفیت بهتر نیست، بلکه هدف صرفا پنهان ماندن آن هنگام تماشای فیلم، پرداختن بازی و سایر مواردی بوده که در هنگام استفاده از آن، این دوربین به‌چشم خورده و اصطلاحا تو ذوق می‌زند.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشت، اینست که این دوربین در همه حالت‌های خود پنهان نمی‌ماند. بله، صفحه تاشو Galaxy Z Fold 3 هنوز دارای سوراخ نمایشگر Infinity-O است، اگرچه این مورد فقط در حالت خاموش بودن نمایشگر، قابل مشاهده است؛ اما باز هم آیا بهتر نبود که سامسونگ، راه شیائومی را در پیش گرفته و تکنولوژي خود را به‌حدی به بلوغ می‌رساند که حتی در حالت صفحه‌نمایش خاموش نیز، این دوربین از دید پنهان بماند؟

دوربین زیر نمایشگر (CUP) شیائومی Mi Mix 4 در واقعیت چطور دیده می شود؟

کیفیت دوربین زیر نمایشگر Galaxy Z Fold 3

دراینجا می‌توانید نمونه عکس‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی، دوربین سلفی در سوراخ نمایشگر و دوربین سلفی زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۳ سامسونگ را ببینید که در حقیقت ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد.

نمونه کیفیت دوربین اصلی گلکسی زد فولد ۳

نمونه کیفیت دوربین اصلی گلکسی زد فولد ۳

نمونه کیفیت دوربین سلفی نمایشگر خارجی گلکسی زد فولد ۳

نمونه کیفیت دوربین سلفی نمایشگر خارجی گلکسی زد فولد ۳

نمونه کیفیت دوربین سلفی زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۳

نمونه کیفیت دوربین سلفی زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۳

Galaxy Z Fold 3 UDC چقدر پنهان می‌شود؟

بسته به چند عامل مانند زاویه دید و روشنایی نمایشگر که UDC را پوشش می‌دهد، میزان نمایش دوربین زیر نمایشگر سامسونگ کم و بیش قابل‌توجه است.

به‌طور خلاصه، می‌توان گفت که دوربین زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۳ سامسونگ، شبیه به چین‌خوردگی نمایشگر آن می‌باشد که حتی از برخی زوایا بیشتر از سایرین قابل مشاهده است.

میزان پنهان شدن دوربین زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۳

میزان پنهان شدن دوربین زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۳

روشنایی نمایشگر در منطقه‌ای که UDC در آن قرار گرفته، یکی دیگر از عوامل کلیدی است که در دید سنسور نقش دارد. هرچه صفحه‌نمایش روشن‌تر باشد، دوربین زیر نمایشگر بیشتر پنهان خواهد شد. عارضه جانبی این مورد اینست که سنسور UDC و برش Infinity-O تقریباً هنگامی که صفحه خاموش بوده و یا وقتی تصویر تاریک است، به‌وضوح قابل مشاهده هستند.

به‌خاطر داشته باشید که صفحه‌نمایش AMOLED با خاموش کردن پیکسل‌های جداگانه، به رنگ سیاه عمق بیشتری می‌دهد، بنابراین اگر تصویر اطراف UDC سیاه باشد، پیکسل‌ها خاموش می‌شوند و سوراخ دوربین Infinity-O بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد؛ شاید حتی در حد یک گوشی با دوربین سلفی در سوراخ نمایشگر!

در پایان، این اولین نسل دوربین زیر نمایشگر سامسونگ می باشد و تاکنون، به‌نظر می رسد یک فناوری بسیار امیدوارکننده و قابل اجراست؛ هرچند ناقص است. و این دوربین شاید هیجان‌انگیزترین سنسور در میان چهار دوربین دیگر این گوشی باشد.

دوربین زیر نمایشگر چطور کار می کند؟

در پایان دیدگاه شما درباره اولین نسل از دوربین زیر نمایشگر سامسونگ که در گوشی تاشو گلکسی زد فولد ۳ این شرکت مورد استفاده قرار گرفته چیست؟ کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط این دوربین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به‌نظر شما آیا غول کره‌ای در ارائه‌ی این ویژگی عجله کرده و نتوانسته آن را حداقل مانند نمونه‌های موجود در تلفن رقیب‌های چینی خود بهینه کند؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mega08

به نظرم بهتر بود اول به بلوغ برسونه بعد بزاره رو گوشی هرچند باید بصورت انبوه اینکارو میکرد ببینه نتیجه میگیره یا نه . مورد بعدی این بود بهتر بود در ی میانرده یا بالارده این کارو انجام میداد تا رو چنین گوشیی ، هر چند احتمالا بخاطر اینکه تعداد زیادی فروش نداره این گوشی و حداقل نصف کسانی که این گوشیو میگیرن نمونه عکسا و نقد و بررسیشو نگا نمیکنن. صرفن فقط بخاطر جدید بودن تکنولوژیش دس دارن بگیرن

در حد استفاده در ویدئو چت ها و یا حتی کنفرانس های نه چندان مهم تصویری قابل قبوله اما واو و پرفکت نیست. برای سلفی های جذاب و اعمال فیلتر‌های متنوع و استفاده در social media ها از همون دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی صفحه بیرونی استفاده میشه.
به نظرم بیشتر جنبه ی راستی آزمایی و آزمون و خطا داره و خواسته به نوعی بستر و زیر ساخت دوربین سلفی زیر نمایشگر سری S22 رو فراهم کنه…
نظرم تو پست معرفی زد فولد ۳؛
https://toranji.ir/?p=1111482/#comment-278979

هنوز واسه اراعه همچین چیزی خیلی زود بود
به نظرم هنوزم پانچ هول سمت چپ یا راست صفحه بهتر از زیر صفحه میتونه باشه
ولی خودمونیم کیفیت عکساش از چیزی ك فکر میکردم خیلی بهتره😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی