حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خط تولید تراشه ۵ و ۷ نانومتری TSMC با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | پردازشگرها

شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان یا (TSMC) را می توان بزرگترین ریخته گری نیمه هادی جهان دانست. طبق جدیدترین گزارش ها ظرفیت تولید تراشه های ۵  و ۷ نانومتری این شرکت از زمان شیوع ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است. طبق شنیده هایی از چین، خط تولید تراشه ۵ و ۷ نانومتری TSMC با حداکثر ظرفیت کار می کند تا بتواند تقاضای مشتریان خود را برآورده کند. گفته می شود حتی نسل بعدی تراشه این شرکت یعنی خط تولید تراشه ۳ نانومتری نیز کاملاً رزرو شده است.

خط تولید تراشه ۵ و ۷ نانومتری TSMC

تولید انبوه تراشه های ۳ نانومتری TSMC احتمالاً در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ آغاز می شود. از آنجا که TSMC منابع تحقیق و توسعه زیادی را در تولید فناوری تراشه ۵ نانومتری سرمایه گذاری کرده است، رسیدن به حاشیه سود ناخالص متوسط ​​حدود ۷ تا ۸ فصل (حدود ۲ سال) طول می کشد. هزمان این یعنی سود حاصل از تولید تراشه های ۵ نانومتری فصل به فصل افزایش می یابد.

جزئیات تراشه ۳ نانومتری TSMC رسما اعلام شد: ۲۵۰ میلیون ترانزیستور در ۱ میلی متر مربع

 

در حالی که انتظار می رود مدیاتک و AMD سفارشات خود را افزایش دهند، اینتل نیز به احتمال زیاد به پایگاه مشتریان TSMC می پیوندد. طبق این گزارش ۲ برند Qualcomm و Nvidia به احتمال زیاد برای تولید چیپست های اصلی خود به TSMC باز خواهند گشت. اگرچه تراشه ساز مستقر در سن دیگو فناوری پردازشی ۵ نانومتری FinFET سامسونگ را برای تولید Snapdragon 888 انتخاب کرده اند، اما Snapdragon 898 Plus می تواند از آنِ تأسیسات TSMC باشد.

کوالکام Snapdragon 898 Plus می تواند بر اساس فرایند پیشرفته ۴ نانومتری تولید شود. اپل برای تولید تراشه آینده A15 Bionic خود از فناوری N5P شرکت TSMC استفاده می کند. بر اساس این گزارش، اپل تا ۱۰۰ میلیون تراشه تنها برای iPhone و iPad سفارش داده است.

سفارش ۱۰۰ میلیون عدد تراشه اپل A15 Bionic به TSMC

علاوه بر چیپست های جدید آیفون، اپل سفارش تراشه اختصاصی خود را برای مک ها (تراشه اپل M1) نیز افزایش داد. با کمبود جهانی تراشه، به نظر می رسد TSMC مشتریان برتر خود مانند اپل را در اولویت قرار دهد. در حالی که هیچ تاییدیه ای وجود ندارد، گفته می شود که اپل اکثر خطوط تولید ۵ نانومتری و ۴ نانومتری را رزرو کرده است.

تولید تراشه های ۳ نانومتری در سال ۲۰۲۲ اتفاق می افتد

به هر حال، اپل از چیپست های خود برای تغذیه iPhone های جدیدتر، iPads و اکثریت Mac ها استفاده خواهد کرد. با این حال، هیچ اشاره ای به رزرو خطوط تولید تراشه ۳ نانومتری TSMC توسط اپل نشده است. در سناریوی فعلی، به احتمال زیاد اپل یکی از اولین برندهایی است که چیپست ۳ نانومتری را معرفی می کند.

در همین حال، TSMC همچنین کار روی لیتوگرافی ۲ نانومتری را آغاز کرد. در حال حاضر، سامسونگ الکترونیک تراشه Tensor گوگل و جانشین Snapdragon 888 را تولید می کند. سامسونگ همچنین در مسیر تولید تراشه های ۳ نانومتری از سال آینده است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید تایوانی ها در جنگ بزرگ تراشه بخواهند کدام سمت بازی قرار بگیرند؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ARMTIN

آقای عطایی

سایت dxo امتیاز دوربین پرچمدار هواوی
P50 pro اعلام کرد
سلفی 106
دوربین اصلی 144

https://www.dxomark.com/huawei-p50-pro-camera-review-outstanding-in-all-areas/

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)