حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تجدید قوا تراشه های میان رده مدیاتک باید کوالکام را نگران کند

نوشته

2 سال قبل | 3 دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام، مدیاتک

در این بازه زمانی سال گذشته، کوالکام بر گوشی های میان رده تسلط داشت. با این حال کندی واضح این برند در ارایه تراشه های 5G اقتصادی باعث شد مدیاتک که در این رده بسیار خوب و آماده ظاهر شد، بتواند نهایت استفاده را از شرایط ببرد. با بررسی وضعیت فلی بازار می توان گفت که تجدید قوا تراشه های میان رده مدیاتک باید کوالکام را نگران کند. برند تایوانی که تلاش دارد تا نظر تولیدکننده های بسیار رقابتی اندرویدی چینی را به خود جلب کند.

تجدید قوا تراشه های میان رده مدیاتک

تصمیم کوالکام برای عرضه Snapdragon 765G در کنار Snapdragon 865 و با ویژگی های رده بالا، بدین معناست که گوشی های رده بالای اقتصادی می توانند از ویژگی های منحصر به فرد پرچمداران استفاده کنند و دستگاه های برجسته ای مانند Pixel 5 و OnePlus Nord ایجاد شوند.

اوضاع در سال ۲۰۲۱ کمی متفاوت است. به تازگی شاهد جدیدترین گوشی های میان رده بازار مانند Reno 6 Pro ، OnePlus Nord 2 و POCO F3 GT هستیم و می بینیم که همه این دستگاه ها دارای چیپست Dimensity 1200 مدیاتک هستند.

مدیاتک دایمنسیتی ۱۲۰۰ و دایمنسیتی ۱۱۰۰ با معماری ۶ نانومتری رسما معرفی شدند

این امر حتی دو سال پیش بی سابقه بوده است. اکثر برندها از تراشه های مدیاتک طفره رفتند زیرا با آنچه کوالکام ارائه می داد همخوانی نداشتند. چند نمونه که به مدیاتک اتکا کردند را می توان گوشی های اقتصادی مانند سری Redmi Note 8 Pro دانست.

مدیاتک به لطف فناوری 5G خود در سری Dimensity توانست شرایط را تغییر دهد. به طور خاص، Dimensity 1200 یک چیپست فوق العاده است که خود را در برابر Snapdragon 780G نگه می دارد و عملکرد قوی و اتصال جهانی 5G را ارائه می دهد. در حالی که قیمت این تراشه ها دقیقا مشخص نیست، به احتمال زیاد MediaTek از نظر قیمت از کوالکام ارزنده تر است و به این ترتیب می تواند برنده رقابت بیشتری شود.

مدیاتک

مدیاتک

نتیجه این است که طی ۱۸ ماه گذشته، مدیاتک نه تنها توانسته جایگاه خود را بازیابی کند، بلکه چیپست هایی را نیز عرضه کرده است که در مقایسه با بهترین هایی که کوالکام در بخش میان رده ارائه می دهد، حتی بهتر هستند.

سراوان کوندوجالا، مدیر بخش فناوری گوشی های موبایل در Strategy Analytics خاطرنشان می کند که مدیاتک با موفقیت از افزایش تقاضا برای 5G استفاده کرده است. این شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش ۱۴۳ درصدی در تجارت تلفن همراه خود بوده است. کوندوجالا می گوید که شبکه 5G محرک اصلی در جهش اخیر مدیاتک بود و به این برند اجازه داد “میانگین قیمت فروش و سود خود را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.” مدیاتک با داشتن سهم ۲۶ درصدی از بازار مذکور، در حال حاضر دومین سازنده بزرگ چیپست تلفن همراه است:

درآمدهای MediaTek در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر افزایش یافت، که به دلیل ساختار هزینه ها و رقابت پذیری محصول است. ما تخمین می زنیم که MediaTek با سهم درآمد ۲۶ درصدی در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ در رتبه دوم بازار پردازنده های موبایلی قرار دارد.

ما شاهد افزایش تنوع در صنعت نیمه هادی ها هستیم زیرا تولیدکننده ها به دنبال درآمدزایی جدیدی هستند. کوالکام در زمینه خودرو، اینترنت اشیا، صدا و گجت های پوشیدنی سرمایه گذاری می کند و MediaTek نیز تفاوتی با این جریان ندارد.

چیپست های این شرکت بهترین Chromebook ها، روترهای Wi-Fi 6 و موارد دیگر را تامین می کند. کندوجالا می گوید:

“MediaTek دارای سابقه قوی در Chromebooks، تبلت ها، دستگاه های پخش دیجیتال، DTV ، Wi-Fi 6 و IC های مدیریت قدرت است. در نتیجه، MediaTek در مسیر رشد بیش از 45 درصدی در سال 2021 قرار دارد و درآمدش تقریباً به 16 میلیارد دلار می رسد.” 

تراشه ۴ نانومتری مدیاتک

تراشه Dimensity 1200

در حالی که مدیاتک در بخش میان رده پیشرفت های چشمگیری داشته است، همچنان در آمریکای شمالی به مبارزه ادامه می دهد. کوندوجالا خاطرنشان می کند که چند تلفن مجهز به تراشه MediaTek در ایالات متحده وجود دارد، مانند Galaxy A32 5G. با این حال، از آنجا که بزرگترین مشتریان آن برندهای چینی مانند Xiaomi ، OPPO و Vivo هستند و در این کشور حضور ندارند، نتوانسته کوالگام را در آن بازار به هیچ وجه به چالش بکشد.

این می تواند در سال های آینده تغییر کند زیرا MediaTek تمرکز خود را روی بخش اصلی قرار می دهد، همانطور که Kundojjala می گوید:

“یک دسته اساسی” برای بازار ایالات متحده است. تلاشهای قبلی مدیاتک در این زمینه چندان زیاد نبوده است. این برند قادر به ارایه آنچه که Qualcomm با سری Snapdragon 800 انجام می داد نیست.

وی ادامه داد:

“مدیاتک قبلاً با تراشه Helio X30 (۱۰ نانومتر) تلاش کرد اما نتوانست شتاب بگیرد، زیرا این شرکت مودم و عملکرد ضعیفی در مقایسه با سامسونگ و کوالکام داشت.”

“با این حال MediaTek اکنون جدیدترین هسته های Arm را استفاده می کند و دارای IP چند رسانه ای و اتصال قوی است. MediaTek اوایل سال آینده با تراشه ۴ نانومتری (N4) دیمنسیتی با قابلیت 5G، که شامل 5G نسخه 16 و ادغام هسته Cortex X2 می شود، مجدداً وارد بازار اصلی خواهد شد.”

هسته Cortex-X2 آرم به همراه چند هسته دیگر معرفی شدند

علاوه بر این، کوندوجالا می گوید که شیائومی، OPPO ، Vivo ، Realme ، Redmi و Lenovo سال آینده تراشه پرچمدار MediaTek را انتخاب خواهند کرد و این به برند تایوانی داستان ما در این بخش شتاب بسیار زیادی می بخشد.

این برای کوالکام به چه معناست؟

این تولیدکننده تراشه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ درآمدهای سرسام آوری را به دلیل گوشی های قوی، RF front-end و فروش اینترنت اشیاء ثبت کرده است و بعید است به زودی کاهش یابد. با توجه به اینکه 5G به اجزای بیشتری نیاز دارد و هزینه تولید را افزایش می دهد، کوالکام در موقعیت ایده آلی قرار دارد تا از فناوری خود استفاده کند.

به عنوان مثال، حتی اگر گوگل برای Pixel 6 تراشه اختصاصی Tensor را تولید کند تخمین زده می شود که این غول جستجو همچنان از مجوز IP و RF کوالکام استفاده می کند، همانطور که توسط Kundojjala به آن اشاره کرده است.

اما برخلاف سالهای گذشته، این امر برای کوالکام کار ساده ای نیست. این شرکت شاهد رقابت قوی تری در رده های پاین ​​و متوسط و ​از سوی مدیاتک و سامسونگ است و این رقابت به زودی در رده پرچمداران گسترش خواهد یافت. سامسونگ قرار است اولین چیپست AMD RDNA 2 خود را به زودی معرفی کند و مدیاتک نیز کوالکام را با چیپست بعدی 4 نانومتری Dimensity خود در سال 2022 به چالش می کشد.

کوالکام مجموعه محصولات خود را بسیار فراتر از بخش تلفن های هوشمند متنوع کرده است و توانسته از RF و مجوز فناوری خود برای تولیدکنندگانی که از چیپست های موبایل آن استفاده نمی کنند، استفاده کند. با این اوصاف، تجارت موبایل تقریباً نیمی از درآمد کلی کوالکام را ارائه می دهد و اگر می خواهد در سال 2022 برجسته شود، باید در این زمینه واقعاً کاری ویژه انجام دهد.

نظر شما چیست؟‌ آینده بازار تراشه های موبایلی را چطور می بینید؟ فکر می کنید که کوالکام برنده آن است یا مدیاتک یا حتی برندهای دیگر؟ شما گوشی با تراشه های میان رده مدیاتک دارید؟ از آن راضی هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

خوشم میاد دایمنسیتی ۱۲۰۰ با اسنپدراگون ۷۸۰ مقایسه میشه

من به شخصه به تراشه های جدید مدیاتک تنها ایرادی ك میتونم بگیرم اینکه Gcam نصب نمیشه
وگرنه مثل قدیم دیگ نیست و تراشه خوبی میزنه

ali karimi

سلام از حق نگذریم واقعا مدیاتک این 2تا 3ساله اخیر خوب پیشرفت کرد، بخصوص با سری دایمن سیتی که خیلی تراشه های خوبی هستن،فقط میشهگفت آفرین بهش

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)