حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پیشرفت تراشه های Kirin در ١١ نسل تراشه، برابر با ٢١٠٠ درصد بوده است!

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، مقایسه، هواوی

تراشه‌های Kirin هایسیلیکون، هم اکنون با مشکلات گسترده‌ای در بخش تولید مواجه هستند. به همین دلیل، تقریباً موجودی از این تراشه‌ها در اختیار Huawei نیست. به همین ترتیب، فعلاً باید با این تراشه‌ها خداحافظی کنیم تا بالأخره هواوی بتواند مجدداً از آن‌ها استفاده کند. با این وجود، تراشه‌های Kirin ییشرفت‌های زیادی را در سال‌های گذشته به خود دیده‌اند. به همین ترتیب، قصد داریم تا نگاهی به روند پیشرفت تراشه های Kirin داشته باشیم.

پیشرفت تراشه های Kirin در نسل‌های گذشته، برابر با ٢,١٠٠ درصد می‌باشد!

آخرین تراشه پرچمدار Kirin، تراشه Kirin 9000 می‌باشد. این تراشه ۵ نانومتری، مجهز به هسته‌های Cortex-A77 و Cortex-A55 در بخش پردازنده مرکزی می‌باشد. احتمال استفاده از این تراشه در Huawei P50 Pro زیاد است.

 

کالبدشکافی پردازنده کایرین ۹۰۰۰ هوآوی؛ اولین پردازنده ۵ نانومتری با مودم 5G در دنیا

 

در گزارشی تازه از Huawei Central، هایسیلیکون زیر مجموعه‌ای از گروه فناوری هواوی است. این کمپانی، به عنوان طراح تراشه‌های Kirin هواوی شناخته می‌شود. این شرکت، دارای محصولات نیمه هادی متعددی با نام Kirin است. به همین دلیل است که Hisilicon عضوی مهم از گروه فناوری هواوی محسوب می‌شود. تراشه‌های Kirin، رکوردهای زیادی دارند. به طور مثال، اولین تراشه مجهز به مودم 5G یکپارچه متعلق به همین سری است. همچنین از سوی دیگر، اولین تراشه مجهز به واحد پردازش عصبی مجزا یکی از تراشه‌های پرچمدار Kirin است.

دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های اختصاصی Kirin، غالباً بهره وری انرژی مناسبی دارند و به همین دلیل، عمر باتری دستگاه‌های هواوی با استفاده از این تراشه‌ها بیش از پیش بهبود می‌یابد. تراشه‌های Kirin، نیمه هادی‌های قدرتمندی هستند که معمولاً از سوی Hisilicon ارائه می‌شوند. البته که ظاهراً سال ٢٠٢١ میلادی از این قاعده مستثنی است.

مروری بر گذشته

تراشه Kirin 910، اولین محصول Hisilicon بود. این تراشه، اولین تراشه پرچمدار هواوی نیز لقب گرفت. در همین راستا، Kirin 910 به هواوی اجازه داد تا پا به عرصه رقابت با گوشی‌های پرچمدار بگذارد. این تراشه، در سال ٢٠١۴ میلادی رونمایی شد. تراشه Kirin 910، دارای ۴ هسته Cortex-A9 در پردازنده مرکزی است. لیتوگرافی تراشه مورد اشاره نیز از نوع ٢٨ نانومتری است. اگر بخواهیم آن را با رقبایش مقایسه کنیم، مسلماً تراشه Snapdragon 810 از کوالکام عملکرد بهتری داشت. با این وجود، Kirin 910 جریان اصلی را حفظ کرد و بیشتر کاربران متوجه وجود تراشه اختصاصی هواوی با نام Kirin شدند.

تراشه‌های پرچمدار Kirin در طول ٧ سال گذشته

تراشه‌های پرچمدار Kirin در طول ٧ سال گذشته

اگر بخواهیم نگاهی کلی داشته باشیم، عملکرد هواوی مثال زدنی بوده است. در ٧ سال گذشته، هواوی در بخش تحقیق و توسعه خود سرمایه گذاری زیادی کرده است. به همین دلیل است که هواوی یکی از پیشروهای بخش طراحی محصولات نیمه هادی است. حال، تا به حال فکر کرده‌اید که چند تراشه پرچمدار Kirin در دستگاه‌های هواوی به کار گرفته شده‌اند؟ خب، به طور دقیق چینی‌ها ١١ تراشه پرچمدار را در دستگاه‌های پریمیوم خود به کار گرفته‌اند. این تراشه‌ها، از لیتوگرافی ٢٨ نانومتری در Kirin 910 آغاز شدند و تاکنون، به تراشه ۵ نانومتری Kirin 9000 ختم شده‌اند. همچنین تراشه‌های Kirin، به طور کلی رقبای شایسته‌ای برای تراشه‌های اسنپدراگون از کوالکام بوده‌اند. به همین دلیل، تقریباً هر ساله شاهد رقابت جذاب بین آن‌ها هستیم.

مقایسه عملکرد گرافیکی چیپست‌های Kirin و Snapdragon

پیشرفت تراشه های Kirin به طور کلی روند جذاب و شگفت آوری را طی کرده است. به تازگی، یک ارزیاب عملکرد گوشی‌ها در ویبو، ارزیابی کاملی را از عملکرد گرافیکی نسل‌های مختلف پرچمداران تراشه‌های Kirin و اسنپدراگون انجام داده است. همچنین وی تغییرات هر نسل را ذکر کرده است. عملکرد گرافیکی این تراشه‌ها، در یکی از تست‌های GFXBENCH سنجیده شده است. شما می‌توانید با نگاهی به عملکرد تراشه‌های Kirin و اسنپدراگون در هر سال، چشم انداز جدیدی را از عملکرد هر کدام پیدا کنید:

سال ٢٠١۴ میلادی: تراشه Kirin 920 با نرخ ٨.۵ فریم بر ثانیه در برابر اسنپدراگون ٨١٠ با نرخ ٢۵ فریم بر ثانیه

سال ٢٠١۵ میلادی: تراشه Kirin 935 با نرخ ٨.۵ فریم بر ثانیه (بی تغییر نسبت به نسل قبل)

سال ٢٠١۵ میلادی: تراشه Kirin 950 با نرخ ١٨ فریم بر ثانیه در برابر تراشه Snapdragon 820 با نرخ ۴۵ فریم بر ثانیه

سال ٢٠١۶ میلادی: تراشه Kirin 960 با نرخ ۵١ فریم بر ثانیه در برابر تراشه Snapdragon 835 با نرخ ۶۵ فریم بر ثانیه

سال ٢٠١٧ میلادی: تراشه Kirin 970 با نرخ ۶۵ فریم بر ثانیه در برابر تراشه Snapdragon 845 با نرخ ٨۴ فریم بر ثانیه

سال ٢٠١٨ میلادی: تراشه Kirin 980 با نرخ ٩٠ فریم بر ثانیه در برابر تراشه Snapdragon 855 با نرخ ١٠٢ فریم بر ثانیه

سال ٢٠١٩ میلادی: تراشه Kirin 990 5G با نرخ ١٢٠ فریم بر ثانیه در برابر تراشه Snapdragon 865 با نرخ ١٢۶ فریم بر ثانیه

سال ٢٠٢٠ میلادی: تراشه Kirin 9000 با نرخ ١٨۵ فریم بر ثانیه در برابر تراشه Snapdragon 888 با نرخ ١٧۵ فریم بر ثانیه

طی ارزیابی کلی این فرد در ویبو، پیشرفت تراشه های Kirin در ٧ سال گذشته، برابر با ٢,١٠٠ درصد بوده است. این میزان، بسیار جذاب و شگفت آور است. همان طور که مشاهده کردید، در برخی از سناریوها نیز Kirin 9000 نسبت به اسنپدراگون ٨٨٨ پیشگام شده است. لازم به ذکر است که این میزان برای تراشه‌های سری A از Apple، برابر با ٩٠٠ درصد می‌باشد. همچنین تراشه‌های پرچمدار کوالکام پیشرفت ۶٠٠ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. این میزان پیشرفت، بیش از ٣ برابر تراشه‌های کوالکام در سال‌های اخیر است. با این وجود، هواوی به دلیل تحریم‌های ایجاد شده از سوی ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند دست به تولید تراشه‌های خود بزند. اما این موضوع، مانع از توسعه تراشه‌های Kirin نمی‌شود.

نظر شما در مورد این آمار چیست؟ آیا آن را قبول دارید؟ کدام یک از تراشه‌های موجود در بازار موبایل را بیشتر می‌پسندید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️