حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چیپ ۳ نانومتری سامسونگ سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | سامسونگ

چیپ ۳ نانومتری سامسونگ یکی از مهم‌ترین تولیدات این شرکت است که به زودی قرار است در سال آینده تولید انبوه برسد. این چیپ‌ها با فناوری جدید خود قرار است در طیف عمده‌ای از محصولات آینده این شرکت استفاده شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

چیپ ۳ نانومتری سامسونگ و تولید انبوه آن

به گزارش phonearena، سامسونگ پس از TSMC دومین شرکت طراحی و ساخت پردازنده در سراسر جهان است. این شرکت اخیرا اقدام به ایجاد تغییراتی در فرآیند تولید چیپ‌های ۳ نانومتری خود کرده است. اولین چیپست ۳ نانومتری سامسونگ که به زودی تولید خواهد شد، چیپ‌های مبتنی بر معماری 3GAE یا (3nm Gate-All-Around Early) خواهند بود.

چیپست ۳ نانومتری سامسونگ دو سال دیگر از راه می رسد

سامسونگ مستقیما به معماری ۳ نانومتری کوچ می کند

بر اساس اخبار و اطلاعات منتشر شده، این چیپ‌ها یک سال دیرتر از برنامه ریزی سامسونگ به تولید انبوه خواهند رسید. همچنین این مسئله نیز مطرح است که شاید این چیپ‌ها فقط برای مصارف داخلی سامسونگ تولید شوند. به همین دلیل استفاده کردن از این تراشه‌ها، از نقشه راه سامسونگ کنار گذاشته شد.

نمونه اولیه نیمه هادی ۳ نانومتری سامسونگ تولید شد

چپیست ۳ نانومتری سامسونگ با لیتوگرافی GAAFET سال ۲۰۲۱ به تولید انبوه خواهد رسید

یکی از نمایندگان سامسونگ در این مورد گفته است که این شرکت با مشتریان خود در مورد چیپ‌هایی که با معماری 3GAE هستند، در حال بحث و گفتگو بوده است. همچنین انتظار داریم که تا سال آینده این محصولات به تولید انبوه برسند. از سوی دیگر چیپ‌هایی با معماری 3GAP یا (3nm Gate-All-Around Plus) که جایگزین چیپ‌های مبتنی بر معماری 3GAE هستند در نقشه راه سامسونگ قرار دارند و انتظار می‌رود تولید آن تا دو سال آینده آغاز شود. این نقشه راه در رویداد Foundry Forum امسال در چین اعلام شد. در این رویداد سامسونگ نقشه راه جدید خود را به صورت عمومی معرفی کرد که پس از آن در Baidu و Weibo منتشر شد.

تعویق برنامه تولید چیپست های ۳ نانومتری سامسونگ به دلیل کرونا

Samsung 3nm Chipset

نقشه راه سامسونگ

سامسونگ از فناوری FinFET برای تولید چیپ‌های خود استفاده می‌کند. حالا نیز استفاده از فناوری‌های 5LPP و 4LPP در چیپ‌های جدید خود را به نقشه راهش افزوده است. همچنین قرار است این چیپ‌ها به ترتیب، برای سال آینده و سپس دو سال آینده به تولید انبوه برسند. سامسونگ در سال ۹۸ از دو معماری 3GAP و 3GAE رونمایی کرد.

در آن زمان این شرکت از افزایش ۳۵ درصدی عملکرد آن‌ها خبر داد. همچنین در ادامه به کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی در مقایسه با 7LPP اشاره کرد. در همان زمان، یعنی در سال ۹۸، سامسونگ از شروع به کار تولید انبوه تراشه‌های خود با فناوری 3GAA یا (Gate-All-Around transistor architecture) تا اواخر سال ۱۴۰۰ خبر داد.

نقشه راه سامسونگ برای تولید چیپست های 3 نانومتری تا سال 2022 منتشر شد

عرضه چیپ‌های ۳ نانومتری سامسونگ با فناوری 3GAA با تاریخ جدیدی اعلام شد. در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت که یک تاخیر در برنامه سامسونگ رخ داده است. در هر صورت این مسئله را نمی‌توان یک معضل دانست. چرا که محصولات اولیه در حجم انبوهی توسط تولیدکنندگان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

همچنین چند روز پیش سامسونگ تراشه ۳ نانومتری خود را به مرحله نهایی طراحی رساند. این چیپ از معماری ترانزیستور GAA استفاده می‌کند. مرحله نهایی طراحی عموما دو نتیجه به همراه دارد. یا تراشه کار می‌کند و یا اینکه کار نمی‌کند. اگرتراشه کار نکند، ممکن است مشکلات آن با یک اصلاحات جزئی یا بازنگری‌های جامع‌تر برطرف شود.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا سامسونگ با نقشه راه جدیدی که پیش گرفته است، خواهد توانست در بازار تولید چیپست‌های موبایل موفق ظاهر شود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان