حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نمونه اولیه نیمه هادی ۳ نانومتری سامسونگ تولید شد

نوشته

4 سال قبل | 15 دیدگاه | سامسونگ

یکسال پیش بود که در ترنجی خواندیم چپیست ۳ نانومتری سامسونگ با لیتوگرافی GAAFET سال ۲۰۲۱ به تولید انبوه خواهد رسید. ۶ ماه پس از آن نیز شنیدیم که چیپست ۳ نانومتری سامسونگ دو سال دیگر از راه می رسد. حدودا دو ماه پیش درباره این که چیپست های ۳ نانومتری TSMC در حال توسعه است نیز مطلبی در ترنجی منتشر شد. حالا اما امروز خبر می رسد که نمونه اولیه نیمه هادی ۳ نانومتری سامسونگ تولید شد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

نیمه هادی ۳ نانومتری سامسونگ

نیمه هادی ۳ نانومتری سامسونگ

نیمه هادی ۳ نانومتری سامسونگ

سامسونگ موفق شده تا به اولین نمونه آزمایشی فرآیند تولید ۳ نانومتری دست یابد. سامسونگ در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین تولیدکننده نیمه‌هادی در جهان تبدیل شود.

فرآیند تولید ۳ نانومتری بر اساس فناوری Gate All Around یا به اختصار GAAFET شکل می‌گیرد. این شکل از تولید با فرآِیند استاندارد FinFET متفاوت خواهد بود. این تغییر موجب می‌شود تا‌ اندازه واحدهای سیلیکونی تا 35 درصد و مصرف انرژی نیز تا 50 درصد کاهش یابد. این فناوری همچنین باعث می‌شود تا نسبت به فرآِیند 5 نانومتری FinFET، شاهد بهبود 33 درصدی در عملکرد باشیم.

طراحی GAAFET به‌ طرز قابل‌توجهی متفاوت از طراحی FinFET است. طراحی GAAFET بر مبنای کانال‌های چهار طرفه بوده که این موضوع باعث می‌شود تا تلف شدن انرژی کاهش یابد. این فرآیند باعث می‌شود تا تولیدکنندگان کنترل بیشتری بر کانال‌ها داشته باشند. این مهم، یک قدم اساسی در هنگام تقسیم گره فرآیندها است. این معماری امکان طراحی ترانزیستورهای بهینه‌تر را می‌دهد. این موضوع به همراه گره‌های فرآیند کوچک‌تر باعث می‌شود تا نسبت به فرآیند 5 نانومتری FinFET و به ازای هر وات مصرفی، شاهد جهش عظیمی در عملکرد باشیم.

سامسونگ اعلام کرده که فرآیند ۴ نانومتری GAAFET را در سال ۲۰۲۰ به‌کار خواهد گرفت. البته معاون مؤسسه Gartner یعنی پروفسور ساموئل وانگ (Samuel Wang) شک دارد که تراشه‌های GAAFET تا سال ۲۰۲۲ به تولید انبوه برسند. به هر حال، وانگ اخیرا گفته که به نظر می‌رسد سامسونگ بتواند زودتر از آنچه که ناظران این صنعت انتظار داشته‌اند، تراشه‌های GAAFET را به تولید برساند. این ایده در ابتدا بسیار بلندپروازانه به نظر می‌رسید. حال اگر سامسونگ مشغول کار بر روی نمونه آزمایشی فرآیند ۳ نانومتری باشد، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده این مهم باشد که این غول کره‌ای بیشتر از انتظارات اولیه به این فناوری نزدیک شده است.

یک سال پیش؛ یعنی زمانی که سامسونگ کار بر روی فرآیند ۳ نانومتری GAAFET را آغاز کرد، این‌گونه برنامه‌ریزی شده بود که این فرآیند در سال 2021 به تولید انبوه برسد. این اقدام به دنبال تبلیغ فرآیند 7 نانومتری شرکت AMD رخ داده است. AMD این فرآِیند را در تولید پردازنده‌های سری Ryzen 3000 خود به‌کار می‌گیرد.

منتظر محصولات مبتنی بر این نیمه هادی های ۳ نانومتری سامسونگ هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
15 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کهکشان

دوستان عزیز نظرتونو جلب میکنم به دوتا خبر جالب !

گوشی هایی که در بنچمارک گیک بنچ تقلب کرده اند !
one plus 5
huawei mate 10 pro
huawei p20 pro
huawei mate 10
huawei p20
huawei honor play
huawei mate 30 pro 5G

حالا خوبه بازم سر تقلب امتیاز گیک بنچ محصولات هواویم از همه کمتره !

و اما خبر دوم در مورد ایفون !

اپل به پنهان کاری در مورد قابلیت نایت مود آیفون ۱۱ متهم شد

این عکاس که Amos Chapple نام دارد، پس از مدتی کار با آیفون ۱۱ پرو به این نتیجه رسیده که این ویژگی تنها حین تصویربرداری با دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی در دسترس است اما گوشی از طریق ترفندهایی خاص تظاهر به در دسترس بودن آن در لنز تله فوتو می کند.

آنطور که Chapple می گوید حین تصویربرداری با دوربین تله فوتو و در حالت نایت مود تصویر کراپ می شود. این کراپ به معنی کاهش رزولوشن و پیکسل های کمتر است اما آیفون برای پوشاندن آن به ارتقاء رزولوشن دیجیتال (Upscale) متوسل شده و خروجی ۴۰۳۲ در ۳۲۴۰ پیکسلی تولید می کند

به زبان ساده تر بگم ! دوربین تله فوتو و الترا واید ایفون توانایی نایت مود ندارن !
یعنی شما بخوای در نور کم با حالت نایت مود زوم اپتیک کنی رو سوژه در حقیقت عکس از دوربین اصلی گرفته میشه ولی با یه ترفند نرم افزاری کراپ و رزلوشنش بالا میره ! حالت الترا واید هم بخاطر اینکه نمیتونه کاربر رو گول بزنه دیگه کلا بیخیال نایت مود شده !

واقعا متاسفم برای طرفداران اپ بخاطر این رسوایی ! شرم آوره !

_V_

🙂

Chalton

🤦‍♂️🤦‍♂️👏طرفدارای هوآوی لال شدید چرا؟؟؟؟؟؟؟ صدایی نمیاد ازتون
اون موقع من گفتم هوآوی غده سرطانی در دنیای تکنولوژی هست،هر روز یه خبر منفی از هوآوی داره میاد بیرون
اگل هم که داستانش جداست همیشه تو کو….. مشتریهاش میکنه دیگه جاش بی حس شده و عادی براشون.

ɢᴏᴏᴅ ʙᴏʏ

چالتون هه‍ خیلی مسخره ای با فیکت کامنت میزاری بعد با اصلیت ریپلی میزنی روش 🤔🙆
منم جوابشو دادم مدیر سایت دیلیت کرد 😁بهتره بگم جواب خودتو دادم 😃

کهکشان

جوجه خوشگله من چالتون نیستم همه بچه های اینجا منو به اسم هالک میشناسن

Aпɢεʟ

اره جون خودت تو هالکی …
چالتون پفکی 🙆😃

hamid reza

مگه دوربین های اولترا واید و تله فوتو شیائومی نایت مود دارن؟ من یادمه mi9se تو شب با دوربین اصلیش پرتره میگرفت و عملا تله فوتو کم اهمیت میشد

کهکشان

نه دوست عزیز ولی سامسونگ هم تله فوتوش هم الترا وایدش نایت مود داره

Mohammad 13759

۳نانومتری اوه لبه تکنولوژی .بعد هم باقیمت های فضایش بازار رو قبظه کنه

Milad7

سامی در زمینه نیمه هادی ها حرف های زیادی برای گفتن داره…

Mani

سامسونگ عالیه

amer

خبر مفید و جالب توجه ای بود و احتمالا 3نانومتر انتهای راه هست چون صنعت نانوتکنولوژی وجود داره و محصولاتش در تولید پردازنده شاهد هستیم ولی هنوز صنعت تتراتکنولوژی هنوز کار نشده و کار دو چندان پیچیده ای و هزینه بری هست

Dr.Nazer

دیگه جداً باید بگم :
#کیفیت_اتفاقی_نیست
#سامسونگ_روح‌بخش_دنیای_تکنولوژی

Amir galaxy

و #بابا_بستنی

Milad7

خخخ امیر. بابا بستنی یه بستنی فروشی بزرگ تو شهر ماست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)