حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیپد پرو ٢٠٢٢ دارای تراشه ٣ نانومتری و آیفون ١۴ دارای تراشه ۴ نانومتری خواهند بود

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، شایعات

اپل هر ساله با معرفی تراشه‌های جدید خود برای آیفون‌ها و آیپدهایش، طرفداران خود را شگفت زده می‌کند. این اتفاق، در سال ٢٠٢٢ میلادی هم به وقوع خواهد پیوست. به طوری که آیپد پرو ٢٠٢٢ با تراشه ٣ نانومتری و سری آیفون ١۴ با تراشه ۴ نانومتری روانه بازار خواهند شد.

لیتوگرافی تراشه آیپد پرو ٢٠٢٢ و گوشی‌های سری آیفون ١۴

سری آیفون ١۴، به شدت مورد انتظار است. چرا که شایعات جذاب و داغی از این سری در حال انتشار می‌باشد. به طور مثال، یکی از این شایعات به استفاده از حسگر TouchID در درون نمایشگر برخی از مدل‌های سری آیفون ١۴ اشاره دارد. آیپد پرو ٢٠٢٢ هم تبلتی است که شایعه زیادی از آن منتشر نشده است. اما اکنون، یک خبر جذاب از این محصولات رونمایی نشده در حال دست به دست شدن است.

 

سری آیفون ١۴ دارای حسگر TouchID خواهد بود؛ آیفون SE 2022 با 5G معرفی می‌شود

 

بر اساس گزارشی از سوی Mysmartprice، اپل می‌خواهد در سال ٢٠٢٢ میلادی، تراشه ٣ نانومتری خود را با معماری TSMC طراحی کند. این فرایند ساخت، کمک می‌کند تا تراشه‌های اپل، یک پله بالاتر از قبل بروند. همچنین در برخی گزارشات از منابع شناخته شده، گفته شده بود که اپل به دنبال استفاده از لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC در سال ٢٠٢٣ میلادی است. اما ظاهراً خبری از این موضوع نیست و اپل زودتر به سراغ این تراشه‌ها می‌رود. به همین صورت، اپل با روش‌های تازه خود، می‌خواهد از تراشه‌ای ٣ نانومتری در آیپد پرو ٢٠٢٢ خود استفاده کند. اما این اتفاق، در آیفون‌های آن سال رخ نخواهد داد.

اما دلیل این موضوع چیست؟ خب، جواب آن بسیار ساده است. تولید تراشه‌های ۴ نانومتری، فرایند ساده‌تری نسبت به تولید تراشه‌های ٣ نانومتری دارد. از سوی دیگر، فروش آیفون‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از آیپد‌ها است. برای همین، اپل باید از تأمین موجودی قطعات سری آیفون‌های جدید خود اطمینان حاصل کند. به همین صورت، اپل نمی‌خواهد با استفاده از تراشه‌های ٣ نانومتری در این محصولات، ریسک کند و موجودی آیفون‌ها را به خطر بیاندازد. آن هم با وجود بحران جهانی کمبود تراشه!

اپل می‌تواند تا سال آینده میلادی، TSMC را برای استفاده از تراشه‌های ۴ نانومتری اعتبار سنجی کند. در عوض، آیپد پرو ٢٠٢١ مجهز به تراشه‌ای با لیتوگرافی ٣ نانومتری خواهد بود. نام دقیق این تراشه، مشخص نیست. تراشه‌های ٣ نانومتری، در سال ٢٠٢٣ میلادی وارد آیفون‌ها می‌شوند. همچنین، آیفون‌های امسال از تراشه‌های ۴ نانومتری برخوردار نیستند. بلکه آن‌ها، دارای تراشه‌ای با لیتوگرافی ۵ نانومتر پلاس هستند. پیش‌تر، در مورد به کارگیری احتمالی این لیتوگرافی در Apple A15 صحبت کرده بودیم.

 

تراشه اپل A15 روی معماری ۵ نانومتری پلاس TSMC ساخته خواهد شد

 

اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. چرا که تنوع محصولات جدید اپل، بیشتر از این‌هاست! به همین ترتیب، ممکن است که اپل تصمیم به استفاده از همین تراشه ٣ نانومتری آیپد پروی جدید در مک بوک‌های جدید بگیرد. پیش از این هم شاهد استفاده از چیپست Apple M1 بر روی آیپد پرو ٢٠٢١ بودیم. هنوز نام این تراشه، مشخص نشده است و در هاله‌ای از ابهام است. می‌توان گفت که در صورت عدم بحران جهانی تراشه، ممکن بود که شاهد استفاده از تراشه‌های ٣ نانومتری در سری آیفون ١۴ باشیم. اما متأسفانه، رخدادهای غیر منتظره، سبب کند شدن روند پیشرفت کمپانی‌ها شدند.

نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️