حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نسل جدید باتری های لیتیومی گوشی شما را در مدت ۱۰ دقیقه به طور کامل شارژ می کند

نوشته

2 سال قبل | 3 دیدگاه | عمر باتری، فناوری‌های نوین

در طی سالیان گذشته، توجه ویژه تولیدکنندگان گوشی‌ های هوشمند به معقوله‌ی باتری دستگاه ها، باعث پیشرفت روزافزون آنها شده است. علاوه بر این، سرعت شارژ نیز یکی دیگر از جنبه‌ های فناوری باتری به شمار می‌ رود که رشد چشمگیری را تجربه می کند. Rachid Yazami، استاد دانشگاه فناوری Nanyang، اخیراً نوع جدیدی از فناوری شارژ سریع نسل جدید را توسعه داده که می تواند در عرض 10 دقیقه، باتری های لیتیومی را به طور کامل شارژ کند. مهم‌ترین دستاورد این استاد برجسته، اختراع آند گرافیتی برای باتری‌ های لیتیومی در سال 1983 می باشد. کشف وی در حال حاضر اساس باتری های لیتیومی مدرن است.

نسل جدید باتری های لیتیومی

به نقل از gizchina، پروفسور یازامی ادعا کرده است که شرکت وی به فناوری جدید شارژ سریع باتری لیتیومی دست پیدا کرده است. طبق گزارش وی، ظرفیت شارژ این نسل، تا هفت برابر سریعتر از شارژ سریع تسلا می باشد. روش شارژ سنتی، شارژ با جریان ثابت را به همراه دارد که مدار شارژ جریان را از همان ابتدا کنترل کرده و هر چه به سمت انتهایی زمان شارژ و پر شدن دستگاه نزدیک می شود، ولتاژ را ثابت می کند.

با این حال روش جدید، “ولتامتری غیر خطی” نامیده می شود؛ در اینجا تغییرات جریان، به صورت پالس هایی در طول فرایند وجود دارد. پروفسور یازامی ادعا می کند که این روش، مشابه بالا رفتن از یک پله می باشد. ولتاژ هر مرحله از شارژ تا زمانی که پس از برآورده شدن پارامترهای خاص به ولتاژ بعدی برسد، ثابت نگه داشته می شود و در نهایت نیز، باتری پر می شود. این روش به باتری دستگاه این امکان را می دهد تا در طول زمان شارژ شدن، مدت کوتاهی استراحت کند. علاوه بر این، واکنش شیمیایی در این حالت نیز، اندکی با روش پیشین متفاوت است.

نسل جدید باتری های لیتیومی

نسل جدید باتری های لیتیومی

رفع ایرادات فناوری های حال حاضر باتری

یک اشکال عمده در فناوری شارژ سریع فعلی اینست که بر عمر باتری تأثیر می گذارد. یازامی این موضوع را تأیید کرده و ابراز امیدواری کرد که با استفاده از فناوری مخصوص خود، عمر باتری های لیتیومی را افزایش می دهد.

وی در این باره بیان می کند:

“این فناوری شارژ سریع می تواند فشار وارد شده به باتری را به منظور افزایش عمر آن، کاهش دهد. این موضوع احتمالاً عمر باتری وسایل نقلیه الکتریکی را از 5 سال به 10 سال افزایش خواهد داد زیرا در این حالت گرمای کمتری تولید می شود. آرزوی من در آینده این است که فقط با شارژ 10 دقیقه‌ای باتری خودروهای الکتریکی، بتوان مسیر ۸۰۰ کیلومتری را با آنها پیمود.”

پروفسور یازامی بیان می کند که وقتی سونی برای اولین بار باتری لیتیوم یونی را اختراع کرد، تراکم انرژی آن فقط 90Wh در هر کیلوگرم بود. با این حال و در حال حاضر، این تراکم تقریباً سه برابر شده است، حدود 270Wh در هر کیلوگرم. در حال حاضر آخرین باتری تجاری موجود، 290 وات ساعت بر کیلوگرم می باشد. با این اوصاف، هیچ تولید انبوهی از باتری‌ای که به 300 وات ساعت در هر کیلوگرم برسد، وجود ندارد، زیرا خطرات ایمنی به همراه داشته و طول عمر باتری را نیز کاهش می دهد. وی همچنین پیش بینی کرد که با میلیاردها دلار سرمایه گذاری اتحادیه اروپا، نسبت باتری های لیتیومی تولید شده در این قاره در آینده افزایش می یابد که احتمالاً از 3 درصد فعلی به حدود 20 درصد خواهد رسید.

نوکیا باتری نانوتیوب لیتیومی را برای دستگاه های 5G با خروجی 2.5 برابر بهتر طراحی کرده است

نظر شما راجع به نسل جدید باتری های لیتیومی توسعه داده شده که می تواند باتری دستگاه شما را در مدت ۱۰ دقیقه به طور کامل شارژ کند، چیست؟ حال باید صبر کرد و دید که آیا این فناوری جدید، عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد و یا باتری های گرافینی.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

میخوام

Mahdi

خوشمان اومد😆😆
چه عجب قراره باتری ها ام پیشرفت کنن

Monarch

نمیدونم چند سال دیگه باید انتظار کشید تا بالاخره این طلسم باتری ها شکسته بشه و رسیم به ظرفیتهای بالاتر
هر چند الان واسه ماشین ها خیلی پیشرفت خوبی داشته اما برای موبایل نه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی