حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بدافزار Teabot اندروید: رخنه زیر آیکون‌های آشنا و اپ‌های معروف!

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | Android، امنیت

بدافزارها، روز به روز در حال گسترش و قدرتمند‌تر شدن هستند. با این وجود، کمپانی‌های مطرح فناوری مانند گوگل، سعی می‌کنند با عرضه آپدیت‌های امنیتی، از ایجاد خطرات احتمالی توسط این بدافزارها جلوگیری کند. با این حال، همچنان بسیاری از بدافزارها، در کمین کاربران اندرویدی هستند. بدافزار Teabot اندروید، یکی از همین بدافزارها است که اخیراً غوغای زیادی به پا کرده است.

بدافزار Teabot اندروید و شدت گرفتن حملات Flubot 

بدافزارها، یکی از معضلات امنیتی مهم دنیا در حفاظت از اطلاعات و حریم شخصی هستند. این محصولات نرم افزاری مخرب، می‌توانند با دسترسی به اطلاعات کاربران، به حریم شخصی آن‌ها لطمه بزرگی وارد کنند و از آن‌ها اخاذی کنند. به هر حال، پیش از این شما را با بدافزار Flubot آشنا کرده بودیم.

 

بدافزار اندرویدی Flubot در کمین است!

 

این بدافزار، هم اکنون در حال گسترش یافتن هرچه بیشتر است. بر اساس گزارش جدید منتشر از Realmicentral، بر خلاف اتفاقی که در iOS شاهد هستیم، گوگل با نصب برنامه‌ها از اپ استورهای سوم شخص مخالفتی ندارد. به دلیل حفظ آزادی در سیستم عامل اندروید، گوگل اجازه می‌دهد تا کاربران از اپ استورهای سوم شخص نیز بهره مند شوند. اما مشکل این روش، این است که در صورت عدم گذر برنامه‌ها از سپر گوگل پلی و نصب از اپ استورهای شخص ثالث، می‌تواند بیش از پیش خطر آفرین باشد. البته سپر Google Play Protect همچنان تا حدودی می‌تواند بدافزارها را شناسایی کند.

اخیراً محققان امنیتی BitDefender، موفق به شناسایی دو بدافزار جدید در سیستم عامل اندروید گوگل شده‌اند. این بدافزارها، با جا زدن خود به عنوان یک برنامه دیگر، وارد دستگاه اندرویدی کاربران می‌شوند! اولین بدافزار، بدافزار Teabot اندروید است. این ویروس مخرب در دستگاه‌های اندرویدی، یکی از جدیدترین خطرات ایجاد شده است. این بدافزار، با جا زدن خود به عنوان یک برنامه محبوب، از شما درخواست اجازه دادن برای دسترسی به اطلاعات و بخش‌های مختلف دستگاه اندرویدی شما را می‌کند. به طور مثال، دسترسی تماس‌ها و SMS های شما می‌تواند در دست بدافزار Teabot اندروید قرار گیرد. بدیهی است که این بدافزار، به طور دائم در پس زمینه فعال است و می‌تواند سبب افزایش مصرف باتری شما شود. با این عمل، Teabot کدها و رمزهای ورود شما را جمع آوری می‌کند تا به موقع، به سراغ شما بیاید!

دومین بدافزار جدید سیستم عامل اندروید، Flubot نام دارد. ما پیش از این نیز در مورد بدافزار Flubot اندروید نیز صحبت‌هایی کرده بودیم. اما ظاهراً این ویروس در حال گسترش یافتن بیش از پیش است. متدهای رخنه امنیتی در دستگاه شما نیز به روزرسانی شده‌اند. این بدافزار، توسط پیام‌های کوتاه و لینک‌ها منتشر می‌شود. در ادامه، با انتشار هرچه بیشتر، ویروس خود را برای کاربران بیشتری ارسال می‌کند تا آن‌ها را قربانی کند. در همین حین، داده‌های حساس و مهم توسط Flubot به خوبی جمع آوری می‌شوند. بنابراین، باید حواس خود را بیش‌تر از همیشه جمع کنید!

هر دو بدافزار جدید اندروید، پس از نصب، به شکل برنامه‌های شناخته شده‌تری در می‌آیند. به طور مثال، بدافزار Teabot اندروید پس از نصب بر روی دستگاه شما، به شکل آیکون VLC Player در می‌آید! محققان BitDefender، اعلام کرده‌اند که حدود ٧٩.۵ درصد از کاربران قربانی شده توسط Teabot، در اسپانیا واقع شده بودند. در ادامه، ١١.٨ درصد در ایتالیا و ۴.۶ درصد دیگر در هلند ساکن بوده‌اند. پراکندگی بدافزار Teabot اندروید، در سراسر جهان و بیش‌تر در اروپا، در حال گسترش است. اما پیشنهاد می‌کنیم که این روزها حواس خود را بیشتر جمع کنید تا به ویروس‌های این چنینی، آلوده نشوید! پیشنهاد می‌کنیم که هم اکنون، اگر برنامه مشکوکی در گوشی هوشمند خود دارید، آن را چک کنید. چرا که این بدافزارها، می‌توانند خود را به شکل یک برنامه معروف اندرویدی نیز چا بزنند. تصویر زیر، نمونه‌ای از این امر است:

شبیه سازی آیکون برنامه‌های معروف توسط دو بدافزار Teabot و Flubot

شبیه سازی آیکون برنامه‌های معروف توسط دو بدافزار Teabot و Flubot

نظر شما در مورد دو بدافزار Teabot و Flubot چیست؟ آیا محققان و گوگل می‌توانند پیش از وقوع یک فاجعه، از انتشار آن‌ها جلوگیری کنند؟ فکر می‌کنید که این بدافزارها از چه زمانی وجود داشته‌اند؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

همین دوتارو کم داشتیم.😫
ولی این برنامه هایی که من میبینم فک کنم تو اکثر گوشیا نباشه یکیشم اون VLC که خب آدم میتونه از KM Player تو اندروید استفاده کنه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️