حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

عملکرد پردازنده گرافیکی اپل M1X تقریبا برابر گرافیک RTX 3070 لپتاپ بوده و مصرف آن ۵۰٪ کمتر است

نوشته

2 سال قبل | 5 دیدگاه | اپل، پردازشگرها

ما منتظر تراشه بعدی اپل هستیم، تراشه ای که اپل آن را با نام Apple Silicon برندسازی کرده است. تراشه بعدی شاید اپل M1X نام داشته باشد. امروز شنیده می شود که عملکرد پردازنده گرافیکی اپل M1X تقریبا برابر گرافیک RTX 3070 لپتاپ بوده و مصرف آن ۵۰٪ کمتر است.

تراشه اپل M1X

عملکرد GPU تراشه اپل M1 اپل جای شگفتی بزرگی دارد. با وجود اینکه تراشه اپل M1 یک راه حل یکپارچه (SoC) بود، پردازنده گرافیکی ۸ هسته ای آن فریم ریت معادل یک تراشه گرافیکی دسکتاپ GTX 1050 Ti با توان ۷۵ وات را به شکلی شکست بدهد که فقط بخشی از توان مصرفی آن را نیاز داشته باشد.

گفته می شود پردازنده گرافیکی اپل M1X با ۳۲ هسته تقریبا توان پردازشی برابر با کارت گرافیکی RTX 3070 موجود در لپ تاپ ها خواهد داشت. تراشه ای که توان مصرفی ۹۳ واتی دارد.

به همین دلیل تراشه اپل M1X که گفته می شود برای مدلهای ۱۴ و ۱۶ اینچی MacBook Pro طراحی شده است، بسیار هیجان انگیز خواهد بود. طبق گزارش قبلی، اپل در حال کار بر روی دو تراشه سفارشی است که با اسم رمزهای Jade C-Chop و Jade C-Die شناخته می شوند. در حالی که انتظار می رود هر دو تراشه از ۱۰ هسته پردازشی برخوردار باشند، تعداد هسته های پردازنده گرافیکی بسته به نوع مدلی که خریداری می کنید تفاوت قابل توجهی خواهد داشت.

تراشه اپل M1X

تراشه اپل M1X

کارشناسان معتقد هستند که تراشه قوی تر با پردازنده گرافیکی ۳۲ هسته ای در MacBook Pro 16 اینچی ارایه خواهد شد زیرا افزایش تعداد هسته ها به انرژی بیشتری احتیاج دارد. دستگاه بزرگتر به لطف داشتن فضای بزرگتر می تواند این نیاز به برق را تأمین کند، که به نوبه خود به شما اجازه می دهد تا باتری بزرگتری را در خود جای دهد. همچنین انتظار می رود M1X با پردازنده گرافیکی ۳۲ هسته ای از ابعاد بزرگتری برخوردار باشد که باز هم ممکن است فقط در MacBook Pro بزرگتر یافت شود زیرا از مزیت اندازه بدنه دستگاه برای داشتن سیستم خنک کنندگی بهتر برخوردار است.

آنچه که ما به دنبال آن هستیم این است که پردازنده گرافیکی M1X چقدر می تواند حروجی پردازشی ارائه دهد. طبق گفته Dave2D (یوتیوبر شناخته شده) نمونه با پردازنده گرافیکی ۳۲ هسته ای با محدودیت ۴۰ وات می تواند همان فریم ریت RTX 3070 لپتاپ را اریه نماید که با توان ۹۳ وات کار می کند. بنچمارک مورد استفاده برای بدست آوردن این نتایج برآورد شده، GFXBench 5.0 Aztec است که در رزلوشن 1440p کار می کند. به طور خلاصه، پردازنده گرافیکی M1X انرژی حتی کمتر از نیمی از توان کارت گرافیک RTX 3070 لپتاپ را مصرف می کند اما عملکردی تقریبا برابر با آن را دارد.

اگر این اتفاق در سناریوهای واقعی رخ دهد، می توانید مطمئن باشید که اصطلاحا “فک های زیادی به زمین می افتد”!. پردازنده گرافیکی اپل M1X با ۱۶ هسته نیز نتایج قابل احترامی به دست می آورد، Dave2D نشان می دهد که در مصرف انرژی آن حدود ۲۰ وات تخمین زده می شود و عملکرد بسیار بهتری نسبت به Radeon Pro 5500M و GTX 1650 ارائه دهد. هر دو نتیجه یک جهش عظیم در عملکرد GPU است، به ویژه برای یک MacBook Pro که در یک شاسی کاملاً باریک ارایه می شود.

البته لازم است به شما یادآوری شود که این فقط تخمین است و اندکی پس از ورود مدل های جدید MacBook Pro با نتایج دقیق آشنا خواهیم شد به هر حال شاید در WWDC 2021 این محصولات رونمایی شوند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که اپل در زمینه تراشه های جدید خود می تواند انقلابی بزرگ رقم بزند تا فروش محصولات دسکتاپ محورش بیشتر شود؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

خود سری موبایل یا لپتاپ تقریبا 50 درصد ضعیف تر از دسکتاپ هست .
حالا درستی یا نادرستی این خبر هم بماند .

mostafa3

فیک

Farcry

باید دید چیکار میکنه.اابته مهمه که توی محیط ویندوز هم همین نتابج رو بگیره.
درکل آینده پردازنده آرم خیلی درخشانه و میتونه با پشتیبانی اپل و مایکروسافت جای معماری قدیمی x86 رو بگیره.
اپل هم خوب متوجه ابن موضوع شده چون همین الان مک بوک های m1 در حد گوشی های موبایل شارژدهی میدن و از نظر قدرت و پایداری هم از تمامی مک بوک های اینتل نسل قبل و الترابوک های ویندوزی عملکرد بهتری دارن

Sarnevesht

با اینکه زیاد با کار های اپل حال نمیکنم اما در زمینه تولید تراشه m1 واقعا تحسینش میکنم👏👏

Mohammed

اپل همیشه فوق العادس همین M1 عالی‌ترین بود حالا طوفان بعدی چیه؟؟!!
منتظریم M1X معرفی بشه مطمعنا یک انقلاب بزرگ و دست نیافتنی رو به دست میاره اپل

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)