حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا ویدیو ماه بزرگ بین مرز روسیه و کانادا واقعی است؟

نوشته

2 سال قبل | 5 دیدگاه | تماشا کنید، حتما بخوانید، دیپ فیک

به تازگی ویدیویی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که باور آن کمی سخت است. یک ماه بزرگ که ادعا می شود بین مرز روسیه و کانادا و به مدت ۳۰ ثانیه طلوع می کند و برای ۵ ثانیه جلوی خورشید را می پوشاند. این پوشاندن به نحوی است که روز تبدیل به شب می شود. اما آیا ویدیو ماه بزرگ بین مرز روسیه و کانادا واقعی است؟ اگر چشمتان به ابعاد و نسبت ها حساس باشد شاید در نگاه اول پاسخ صحیح را بدهید. همچنین اگر کمی به واقعیت های فیزیکی اشراف داشته باشید، پاسخ مشخص است اما اگر نه شاید آن را باور کنید.

ویدیو ماه بزرگ بین مرز روسیه و کانادا

تصاویر ساخته شده توسط کامپیوتر یا CGI که مخفف computer-generated imagery است، برای جلوه های ویژه استفاده می شوند. مثلا یک نمونه خیلی مشهور در کشور خودمان که اسفند ۹۸ رخ داد، ویدیو بارش بادمجان در آسمان تهران بود. همچنین چندین نمونه خیلی حرفه ای از آن را برای ساخت سریال The Queen’s Gambit با هم دیدیم.

داستان بارش بادمجان از آسمان تهران چیست؟

جلوه های ویژه سریال The Queen’s Gambit را تماشا کنید: ملکه شطرنج، پادشاه CGI

این بار اما یک هنرمند به صورت ناشناس این ویدیو را ساخته و در شبکه های اجتماعی مختلف با هشتگ #LunarEclipse2021 دست به دست می شود. مثلا یک نمونه از این دست پست ها را که در توییتر منتشر شده می توانید در تصویر زیر ببینید:

توییت های ماه بزرگ بین مرز روسیه و کانادا با هشتگ #LunarEclipse2021

توییت های ماه بزرگ بین مرز روسیه و کانادا با هشتگ #LunarEclipse2021

اما خود این ویدیو چیست؟ اینجا می توانید این ویدیوی ۳۵ ثانیه ای را تماشا کنید:

 

همانطور که می بینید، حتی صداهای عجیب و غریب هنگام طلوع ماه و مثلا خورشیدگرفتگی خیلی عجیب است. سرعت حرکت ماه مشخصا غیر واقعی بوده و شایعه منتشر شده، برای توجیه آن این متن را ارایه می کند:

در قطب شمال در مرز روسیه و کانادا ماه کامل برای مدت ۳۰ ثانیه به این بزرگی بالا میاد و سپس برای ۵ ثانیه جلو خورشید را میگره و تمام.

در حقیقت برای توجیه ماجرا، به وقوع حادثه در قطب شمال و مرز روسیه و کانادا اتکا می شود که البته خیلی توجیه ضعیفی است. ویدیو اصلی توسط کاربری به نام کاربری Aleksey___nx با ۲.۵ میلیون لایک گویا ابتدا در تیک تاک منتشر شده است که می توانید این لینک آن را ببینید.

شما این ویدیو را دیده بودید؟ اگر این ویدیو را جایی دیدید، لینک کوتاه این مطلب را از کادر پایین برای او ارسال کنید تا از واقعیت مطلع شود.

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amir galaxy

ولی زیبا بود😁

صدرا مخملی

این خیلی ضایع بود الکیه !

AŁɪ

در حد فیلم های هالیوودی بود 😅

Monarch

یه لحظه فکر کردم شاهرخ خانی ماهرخ خانی چیزی ماه رو داره هل میده بزنه تو سرش دشمناش :)))))))))))

Mahdi

مگه فیلم هندیه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)