حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ماه در مرز روسیه و کانادا (قطب شمال) + ویدیو و حقیقت یابی 🌑

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | تماشا کنید، دیپ فیک، شایعات

ویدئوی وایرالی این روزها در حال دست به دست شدن است که ماه بزرگ را در قطب شمال نشان می دهد. ادعا می شود این ویدیو در مرز بین روسیه و کانادا ثبت شده است. این ماه آنقدر بزرگ است و سریع حرکت می کند که کلا ۳۰ ثانیه دیده می شود. همچنین یک خورشیدگرفتگی خیلی بزرگ ۵ ثانیه ای را سبب می شود. ویدیو ماه در مرز روسیه و کانادا (قطب شمال) 🌑 را در این مطلب خواهیم دید و به حقیقت یابی آن می پردازیم.

فیلم ماه در مرز روسیه و کانادا

بسیاری از کاربران فیلم ۳۰ ثانیه ای ماه در مرز روسیه و کانادا را دیده اند و برخی آن را باور می کنند. ادعا می شود این ویدیو بین اراضی روسیه و کانادا ثبت شده است. بیاید ابتدا این ویدیو را با هم ببینیم:

 

این ویدیو چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ در شبکه های اجتماعی منتشر شد. همانطور که دیدید، ابتدا یک ماه بزرگ از سمت راست تصویر بالا می آید. سرعت عجیب حرکت ماه در این جا مشخصا شک برانگیز است. سپس به سمت چپ کادر حرکت می کند و برای ۵ ثانیه مسبب خورشیدگرفتگی عظیمی می شود. جالب است بدانید که اصلا چنین خورشیدگرفتگی از نظر بزرگی و مدت زمان کم تا کنون ثبت نشده است.

بسیاری از کاربران باور کرده اند که ویدیو مذکوز در قطب شمال بین ادعاهای ارضی روسیه و کانادا گرفته شده است.

حقیقت یابی – فیلم ماه بزرگ در قطب شمال واقعی است؟

حقیقت یابی ماه بزرگ قطب شمال

حقیقت یابی ماه بزرگ قطب شمال

برای توضیح بهتر این ویدیو باید ابتدا شما را با مفهوم دیگری آشنا کنم، مفهومی به نام CGI که مخفف Computer Generated Image است. این یعنی “نصویر ساخته شده توسط کامپیوتر”. به راحی از همین مفهوم می توان فهمید که این اصطلاحا به معنی یک تصویر ساختگی و غیرواقعی است.

ما پیش از این یک نمونه بارش بادمجان در آسمان تهران را با تکنیک CGI دیده بودیم. همچنین یکی پیشرفته ترین نمونه های CGI را در سریال ملکه شطرنج تماشا کردیم. اگر آن مطالب را ندیده اید، می توانید اینجا ببینید:

داستان بارش بادمجان از آسمان تهران چیست؟

 

جلوه های ویژه سریال The Queen’s Gambit را تماشا کنید: ملکه شطرنج، پادشاه CGI

این فیلم ماه در قطب شمال هم یک نمونه CGI است که توسط یک کاربر در تیک تاک به نام کاربری Aleksey___nx ساخته شده است. این هنرمند همچنین اخیراً ویدئویی با عنوان “UFO over the moon” تهیه کرده است که به صورت وایرال منتشر شد و توسط کاربران شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. ویدیو مذکور در تیک تاک حدود ۲۲ میلیون بازدید دارد.

با اینکه حتی بدون منبع خاصی به راحتی می توان ویدئو را به صورت رایانه ای تولید شده است، اما بیاید کمی حقایق علمی را بررسی کنیم.

حقایق علمی درباره ماه و عدم صحت این ویدیو

فاصله ماه با زمین به طور متوسط 382،900 کیلومتر است. با این حال، مدار آن به دور زمین یک دایره کامل نیست و در بعضی مواقع خاص به زمین نزدیک است. در perigee – نزدیکترین نقطه – فاصله با ماه به363،104 کیلومتر نزدیک می شود. در آپوژ – دورترین نقطه – فاصله ماه 405،696 کیلومتر فاصله دارد.

ماه بزرگ

ماه بزرگ (حاصل از عکاسی از زوایای خاص ماه بزرگ و خطای بصری در اثر پرسپکتیو که ماه نسبت به اشیا مقابل آن بزرگتر دیده می شود)

در طول ماه های کامل یا ماه های قرمز، بسیاری از عکاسان ماه را در برابر یک جسم دور در پیش زمینه ثبت می کنند، به طوری که در مقایسه ماه با ساختمان ها یا درختان، بزرگتر به نظر می رسد. این طبیعی است به دلیل تاثیر پرسپکتیو اینطور می شود. چیزی شبیه به تصیر بالا. با این حال، به نظر می رسد که زاویه موجود در فیلم مذکور باعث می شود تا ماه خیلی به اشیا نزدیک باشد و این یعنی غیرواقعی است.

  1. اما دلایل دیگر برای غیرواقعی بودن این ویدیو (به جز اقرار خود سازنده ویدیو!) از قرار زیر است:
  2. ۱- هیچ بازتابی از ماه روی دریاچه وجود ندارد.
  3. ۲- روشنایی ماه برای دیده شدن در نور روز خیلی زیاد است.
  4. ۳- عدم تغییر زاویه دید ما نسبت به ماه
  5. ۴- اگر قطب شمال است، چرا روی زمین هیچ برف و یخی نیست و فقط چمنزار می بینیم؟

نظر شما چیست؟ شما به محض دیدن یک ویدیو جالب و بدون بررسی حقایق احتمالی آن را برای دوستان خود ارسال می کنید یا پیش از ارسال کمی به آن فکر می کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)