حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پردازنده های نسل ۱۱ اینتل با نام Tiger Lake-H برای لپ تاپ ها معرفی شدند

اینتل به تازگی پنج پردازنده برای مصارف عادی و پنج پردازنده تجاری جدید به پردازنده های نسل ۱۱ و سری H خود اضافه کرده است که آن ها را “Tiger Lake-H” می نامد. هر دو گروه شامل سه تراشه هشت هسته ای و دو تراشه شش هسته ای می باشند. توان پردازشی تمامی آن ها 35 وات بوده به غیر از مدل پرچمدار Core i9-11980HK که با توان 65 وات عرضه می شود. قرار است این مدل ها در بیش از 30 لپ تاپ و اولترابوک (لپ تاپ هایی با ضخامت 20 میلی متر یا نازک تر) و بیش از 80 دستگاه صنعتی استفاده شوند.

پردازنده های نسل ۱۱ اینتل

به گزارش theverge، جای تعجب نیست که این شرکت اعلام می کند تراشه های جدید پیشرفت قابل توجهی نسبت به مدل های قبلی خود از سری 10 و با نام “Comet Lake” ارائه می کنند. اینتل می گوید که آنها 19 درصد “پیشرفت عملکرد نسل به نسل” را دارا می باشند.

برای بازی نیز، اینتل می گوید که Core i9-11980HK نرخ فریم به مراتب بهتری نسبت به مدل Comet Lake قبلی در عناوینی از جمله Hitman 3 ،Far Cry New Dawn و Tom Clancy’s Rainbow Six Siege ارائه می دهد. این شرکت همچنین رقبای خود را هدف قرار داده است. اینتل ادعا می کند که 11980HK در این عناوین، AMD Ryzen 9 5900HX رقیب را نیز پشت سر می گذارد و پردازنده Core i5-11400H نیز (که در لپ تاپ های سبک تر استفاده می شود) از Ryzen 9 5900HS، عملکرد بهتری دارد.

متاسفانه اینتل به میزان مصرف انرژی این پردازنده ها اشاره ای نمی کند. این کمی نگران کننده است زیرا لپ تاپ های اخیر مجهز به پردازنده های AMD طی دو سال گذشته در این بخش بسیار عالی بوده اند.

پردازنده های نسل ۱۱ اینتل

پردازنده های نسل ۱۱ اینتل

مشخصات فنی سری جدید Tiger Lake-H

از نظر مشخصات فنی، تراشه های مذکور تا 44 خط PCIe، و ۲۰ لاین PCIe Gen 4 با RAID0 قابل‌بوت RST، و Thunderbolt 4 با پهنای باند گسترده تا ۴۰ گیگابایت بر ثانیه، Intel Killer Wi-Fi 6E (Gig +)، اپتین H20، اورکلاک بوسیله Speed Optimizer (در بعضی از مدل‌‌ ها)، و توربو بوست حداکثر ۵ گیگاهرتز با نسخه‌ی سوم فناوری Turbo Boost Max پشتیبانی می‌کنند.

این تراشه های تجاری از پلتفرم vPro اینتل پشتیبانی می کنند که شامل چندین ویژگی امنیتی خاص و ابزار مدیریتی از جمله Hardware Shield اینتل است (که شامل یک فناوری جدید برای شناسایی تهدید ها می باشد که به گفته اینتل “اولین و تنها هوش مصنوعی مجهز به سیلیکون در صنعت برای شناسایی تهدیدات امنیتی است.”)، رمزگذاری کل حافظه و فناوری مدیریت فعال می شود. اینتل همچنین می گوید پردازنده پرچمدار Core i9-11950H آن ها، در توسعه ی محصولات تا 29 درصد سریعتر از محصول قبلی، در خدمات مالی 12 درصد و در رسانه ها و سرگرمی 29 درصد سریعتر خواهد بود.

پردازنده نسل ۱۱ اینتل

پردازنده های نسل ۱۱ اینتل

رقیبان سرسخت اینتل در رقابت پردازنده ها

بسیاری از نگاه ها به این تراشه های جدید معطوف است، زیرا سری AMD Ryzen 5000 هنگامی که در اوایل سال جاری معرفی شد، بازار لپ تاپ را غافلگیر کرد. تراشه های هشت هسته ای AMD، افزایش عملکرد قابل توجهی را نسبت به نسل های قبلی خود نشان داده است، به ویژه در بخش کارایی چند هسته ای. در همین حال، تراشه M1 مبتنی بر Arm اپل نیز، با عمر باتری باورنکردنی، عملکرد بسیار خوبی را ارائه می دهد.

اینتل در اینجا تلاش می کند پا به پای رقیبان پیش بیاید؛ با این حال، تراشه های Tiger Lake-H که تاکنون تست شده اند، حیرت انگیز نبوده اند. لپ تاپ Vaio Z سبک وزن، مجهز به چهار هسته Core i7-11375H، نتایج خوبی را در بنچ مارک های تک هسته ای ارائه داده اما در کارایی چند هسته ای نمی توانست هم رده M1 Macbook Pro اپل قرار گیرد. در قسمت بازی، وب سایت ورج، MSI Stealth 15M و Acer’s Predator Triton 300 SE را نیز تست کرده است (هر دو از 11375H استفاده می کنند). Stealth به نرخ فریمی که از یک لپ تاپ با رده قیمتی آن انتظار داشت، دست پیدا نکرد (و نمی توانست از صفحه QHD خود بهره کامل ببرد) و Predator نیز، عمر باتری ناامید کننده ای داشت.

سامسونگ بزودی جایگاه اینتل را به عنوان برترین تولیدکننده نیمه هادی تصاحب می کند

در نهایت نظر شما راجع به پردازنده های جدید نسل ۱۱ اینتل به نام Tiger Lake-H چیست؟ آیا حدس می زنید که این پردازنده ها، در مقایسه با نمونه های AMD و اپل، توانایی رقابت در هر دو بخش پردازش تک و چند هسته ای و همچنین مصرف باتری، داشته باشند؟

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
xiaomi mi mix4

بابا مثل اینکه اینتل دوباره برگشت

ظاهرا ننوشته معماریش چند نانومتریه؟

به نظرم 10 نانو متری سوپر فین

M.Y

نسل 11 اینتل…
جایی که i5 از i7 بهتر است (هر دو تایگر لیک H)

AŁɪ

توی دسکتاپ که نسل ۱۰ بهتر عمل کرد ببینیم برا لپ تاپ هم همین قضیه هست یا خیر .

M.Y

اتفاقا نسل 11 بهتره اشتباه می کنی

AŁɪ

بنچمارک و فریم کمتری گرفته همه یوتوبرا و بررسی کننده ها یک طرف ، حرف شما یک طرف .

M.Y

گیگ بنچ i9 11900k vs i9 10900k :
تک هسته :
32 درصد برتری با نسل جدید
چند هسته :(8هسته نسل جدید در مقابل 10 هسته نسل قبل)
فقط 4 درصد برتری با نسل قبل با 2 هسته و 4 ترد بیشتر
Passmark:
تک هسته :
15 درصد برتری نسل 11
چند هسته :
13 درصد برتری نسل 11
ادامه نمی خوام بدم…
درسته اینتل می تونست همون تعداد هسته یا بیشتر قرار بده و کش رو بیشتر کنه و… (کم کاری کرده) اما نسل یازده خراب نکردن
البته من خودم از amd خوشم میاد…

M.Y

در i7 که برتری قطعا با i7 11700k هست نسبت به 10700k
I5 11600k هم همینطور
در مورد نرخ فریم من نظری ندارم چون نمی دونم 🤷‍♂️
اما بنچمارک ها چیز دیگه ای میگن…

صدرا مخملی

به به جناب اینتل چه عجب بلاخره دست به کار شدی از خواب بیدار شد که رقبات بدجوری جلو افتادن تازه احتمالا ممکنه سال بعد سامسونگ هم یکی از رقبای جدیدت بشه که با amd میخواد همکاری کنه !

صدرا مخملی

به به جناب اینتل چه عجب بلاخره دست به کار شدی از خواب بیدار شو که رقبات بدجوری جلو افتادن تازه احتمالا ممکنه سال بعد سامسونگ هم یکی از رقبای جدیدت بشه که با amd میخواد همکاری کنه !

…….

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی