حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

توقف فروش تراشه های اینتل و AMD به روسیه رسما آغاز شد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، اینتل، سخت‌افزار، سیاست

پس از تهاجم اخیر روسیه به اوکراین، این کشور پهناور که تجارت پر سابقه و بسیار زیادی با سایر کشورهای اروپایی و حتی آمریکا دارد، با تحریم‌های سنگینی مواجه شد. دیروز در ترنجی خواندید که TSMC با تبعیت از تحریم‌های جدید آمریکا، فروش تراشه به روسیه را لغو کرده بود. به تازگی و بر اساس اخبار جدید، گویا باید شاهد توقف فروش تراشه های اینتل و AMD به روسیه نیز باشیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

توقف فروش تراشه های اینتل و AMD به روسیه؛ پازل تحریم‌های اقتصادی علیه پهناورترین کشور جهان تکمیل شد

توقف فروش تراشه های اینتل و AMD به روسیه

طبق گزارش‌ها، دو شرکت اینتل و AMD، فروش تراشه‌های خود در روسیه را به دلیل محدودیت‌های صادراتی جدید ایالات متحده در فروش محصولات نیمه رسانا به این کشور، پس از تهاجم این کشور به همسایه خود یعنی اوکراین، متوقف کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های متعدد از خبرگزاری‌های روسی، این تعلیق‌ها توسط انجمن توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان الکترونیک روسیه (ARPE) نیز تأیید شده است. این در حالی است که شرکت‌های فناوری اطلاعات در چین از سوی اینتل مطلع شده‌اند که فروش محصول به این کشور ممنوع شده است.

هدف این محدودیت‌های صادراتی جدید عمدتا تراشه‌هایی است که برای ارتش یا تراشه‌های با کاربرد دوگانه استفاده می‌شوند که هم برای غیرنظامیان و هم برای نظامیان قابل استفاده هستند. به این معنی که CPU های اینتل و پردازنده‌های AMD هنوز برای مصرف‌کنندگان روسی در دسترس هستند. با این حال، به احتمال زیاد فروش محصولات نیمه رسانا به کشور به طور موقت متوقف می‌شود. زیرا شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند کدام یک از محصولات و مشتریان آن‌ها تحت تأثیر قرار گیرند.

جنگ اوکراین و روسیه ؛ از افزایش قیمت نیکل و آلومینیوم تا تحریم صادرات تراشه به روسیه

سخنگوی اینتل در بیانیه‌ای به Tom’s Hardware توضیح داد که این شرکت از تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه روسیه پیروی می‌کند و گفته است اینتل از تمامی مقررات صادرات و تحریم‌های قابل اجرا در کشورهایی که در آن فعالیت می‌کند، از جمله تحریم‌های جدید ایجاد شده توسط OFAC (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی) و مقررات صادر شده توسط BIS (دفتر صنعت و امنیت) پیروی می‌کند.

توسعه و تولید تراشه‌های بومی در روسیه

توقف فروش تراشه های اینتل و AMD به روسیه

در حالی که اینتل و AMD فروش تراشه به روسیه را متوقف کرده‌اند، همچنان برای شرکت‌های روسی سخت خواهد بود که نیاز خود را از منابع دیگر تهیه کنند. زیرا وزارت بازرگانی ایالات متحده ۴۹ کسب‌وکار این کشور را به فهرست نهادهای تحریم شده اضافه کرده است.

برخلاف تحریم‌های اخیر علیه غول فناوری چین یعنی هواوی، محدودیت‌های صادراتی جدید ایالات متحده بر علیه تمام شرکت‌ها و نهادهای روسیه اعمال می‌شود که برای اولین بار شاهد چنین رخدادی هستیم. با این حال، این کشور از زمان حمله به شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴، خود را برای مقابله با تحریم‌های احتمال آمریکا و اروپا آماده کرده است. به همین دلیل است که روسیه تجارت نیمه‌رساناهای داخلی خود را گسترش داده و در عین حال منابع زیادی از تراشه‌ها را نیز ذخیره کرده است.

اگرچه شرکت های روسی مانند Baikal، MCST، Yadro و STC Module، طراحی تراشه‌های خود را از مدت‌ها قبل آغاز کرده‌اند، اما در واقع این تراشه‌ها توسط شرکت تولید محصولات نیمه هادی تایوان، یعنی TSMC (که تراشه های اپل، کوالکام، انویدیا، AMD، Mediatek، Broadcom و سایر بزرگان این صنعت را تولید می‌کند) تولید می‌شوند.

سازمان GSMA روسیه را از شرکت در رویداد MWC 2022 منع کرد

TSMC موافقت کرده است که تولید و فروش محصولات خود را به این کشور به منظور رعایت محدودیت‌های صادراتی جدید متوقف کند. به این ترتیب، عرضه تراشه‌های داخلی روسیه نیز احتمالا قطع خواهد شد.

به گفته TechRadar، حتی با تعلیق فروش اینتل و AMD به روسیه، این اقدام نباید تأثیر زیادی بر کسب‌وکارهای آن‌ها داشته باشد زیرا دولت روسیه کمتر از ۰.۱ درصد از خریدهای جهانی تراشه را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش انجمن صنعت نیمه رساناها، کل ارزش بازار روسیه در این زمینه حدود ۵۰.۳ میلیارد دلار به نسبت کل ارزش جهانی آن یعنی ۴.۴۷ تریلیون دلار است.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا فکر می‌کنید با تحریم فروش تراشه به روسیه، ممکن است صنعت‌های بزرگ این کشور با مشکلات جدی روبرو شود؟ به نظر شما راه حل روسیه برای برون‌رفت از چالش‌ها و تبعات این تحریم‌ها چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان