حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حمله بدافزار XcodeGhost به اپ استور، ١٢٨ میلیون کاربر اپل را تحت تأثیر قرار داده است

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | iOS، امنیت، نرم افزار

دقت کرده‌اید که جدیداً انتشار جزئیات بدافزارها و باگ‌های امنیتی بیشتر از قبل شده‌ است؟ این موضوع می‌تواند به دلیل انتشار برخی از اسناد کمپانی‌ها باشد. شاید بهتر باشد برند‌های مطرح برای این مشکل و کاهش آلوده شدن کاربران تدبیری بیابند. در آخرین جزئیات از حمله بدافزارها، بدافزار XcodeGhost در اپل استور به عنوان یک ویروس ظاهر شده بود. این بدافزار، بیش از ١٢٨ میلیون دستگاه مجهز به iOS را تحت تأثیر قرار داده است! در ادامه به جزئیات این حمله، نگاهی خواهیم داشت.

بدافزار XcodeGhost و انتشار گسترده آن در دستگاه‌های اپل

دیروز بود که در مورد باگ امنیتی تراشه‌های کوالکام خوانده بودیم. این باگ، حدود ٣٠ درصد از دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های کوالکام را تحت خطر قرار داده بود. اما سامسونگ به سرعت این مشکل را برای دستگاه‌های خود حل کرد.

 

خطر شنود ۳۰ درصد از گوشی های اندرویدی به دلیل باگ امنیتی تراشه های کوالکام

 

در خبری دیگر، امروز خبر از بدافزاری به نام XcodeGhost رسیده است. به گزارش مجموعه Realmicentral، این بدافزار حدود ١٢٨ میلیون دستگاه مجهز به iOS را آلوده کرده است. بدافزار مذکور، بیشتر در چین گسترش پیدا کرد.

بدافزار XcodeGhost مربوط به چند سال پیش است. برنامه‌های آلوده، از سپر امنیتی اپل عبور کردند و بسیاری از کاربران را آلوده کرد. البته در آن زمان بیش از ۵٠ بدافزار در iOS شناسایی شده بود.

ممکن است از آن سری برنامه‌ها، حدود ۵٠٠ میلیون کاربر آلوده شده باشند. اما به تازگی، جزئیات دعوای حقوقی اپل با اپیک، اطلاعات جدیدی را به دست‌مان رسانده است.

اسناد محاکمه اپل، نشان داد که بیش از ١٢٨ میلیون کاربر بدافزار XcodeGhost را دانلود و نصب کرده‌ا‌ند. از این رقم، ١٨ میلیون کاربر تنها در ایالات متحده ساکن بوده‌اند. بنابراین، این بحران به صورتی جهانی گسترش یافته بوده است. این حمله بدافزاری، یکی از بزرگ‌ترین حملات تاریخ به گوشی‌های آیفون و سیستم‌عامل iOS بوده است. گفته می‌شود که بیش از ٢,۵٠٠ اپلیکیشن آلوده به XcodeGhost بوده‌اند. در نتیجه، کاربران با به اشتراک گذاری و دانلود این برنامه‌ها، نقش اساسی در تشکیل جامعه ١٢٨ میلیون دستگاه آلوده داشته‌اند. همچنین این اپلیکیشن‌ها بیش از ٢٠٣ میلیون بار از اپ استور دانلود شده بودند.

سرنوشت XcodeGhost چه شد؟ آیا هنوز این بدافزار وجود دارد؟

آلودگی ١٢٨ میلیون کاربر App store اپل توسط XcodeGhost

آلودگی ١٢٨ میلیون کاربر App store اپل توسط XcodeGhost

ایمیل‌های مختلف، نشان می‌دهند که اپل به سختی روی اطلاع رسانی وجود این ویروس در سیستم‌عامل خود، کار می‌کرده است. در این بازه زمانی، اپل سیاست‌های قرار دادن اپلیکیشن‌ها بر روی اپ استور خود را سخت‌تر کرد. اپل استور در آن زمان نسبت به اطلاع رسانی این موضوع به کاربران، اقدام کرد. در نهایت، این کمپانی موضوع بدافزار XcodeGhost را به کاربرانی که این برنامه‌ها را بارگیری کرده بودند، اطلاع داد.

همچنین لیست ٢۵ برنامه محبوب آلوده به ویروس XcodeGhost توسط اپل به صورت عمومی اعلام شد تا هرچه سریع‌تر از انتشار بیشتر این بدافزار جلوگیری شود. همچنین این برنامه‌های آلوده از اپ استور اپل حذف شدند و اطلاعاتی از این ویروس در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفت تا در آینده، XcodeGhost را شناسایی و حذف کنند. حتی بازی محبوب Angry Birds 2 زمانی به این بدافزار آلوده بود!

اپل گفت که این ویروس هدف مخربی نداشته است و اطلاعات حساسی به سرقت نرفته است. اما ممکن است هرگونه سو استفاده‌ای توسط این بدافزار صورت بگیرد. همچنان برخی از کاربران بدون اطلاع از وجود XcodeGhost، آن را روی دستگاه خود دارند. با این حال، اپل بیشتر کاربران از وجود این ویروس آگاه کرد. در هر صورت، ١٢٨ میلیون دستگاه آلوده، عدد کمی نیست.

اپل پس از آن اتفاق، کم‌تر مورد حملات بدافزارها قرار گرفته است و در قرار دادن برنامه‌ها در اپ استور خود، محتاطانه‌تر عمل می‌کند. خطر این بدافزار همچنان وجود دارد و بهتر است کاربران هیچ برنامه مشکوکی را در دستگاه خود نصب نکنند.

نظرتان در مورد بدافزارها XcodeGhost چیست؟ آیا شما در دستگاه مجهز به iOS خود با چنین بدافزاری رو‌به‌رو شده بودید؟ به نظرتان امنیت iOS بیشتر است یا اندروید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صدرا مخملی

چه بد
دلم واسه اپلی ها میسوزه امیدوارم که هرچه زودتر این مشکل رفع بشه 128 میلیون عدد خیلی زیادیه

Milad7

اوه اوه چه رقم بالایی 🥴

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️