حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

صفحه نمایش LTPO چیست؟ چه مزیت هایی نسبت به نمایشگرهای OLED دارد؟

نوشته

3 سال قبل | 3 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، نمایشگر

صفحه نمایش گوشی هوشمند بیش از هر قطعه دیگری انرژی مصرف می‌کند، حتی بیشتر از پردازنده! به همین دلیل به نمایشگرها لقب دزد باتری نیز داده اند. اگر بتوانیم انرژی مصرفی صفحه نمایش ها را پایین بیاوریم تا حد زیادی نیاز به شارژرها را کمتر می کنیم. این همان ایده فناوری صفحه نمایش های LTPO است که به تازگی توسط برخی شرکت ها در گوشی های هوشمند استفاده می شود. اما نمایشگر LTPO چه ویژگی هایی دارد و چگونه مصرف انرژی را کاهش می دهد؟ با ترنجی همراه باشید.

صفحه نمایش LTPO

LTPO مخفف اکسید پلی کریستالی دمای پایین است که به نوع خاصی از فناوری بخش پشتی صفحه نمایش های OLED اشاره دارد. OLED نیز مخفف دیود ساطع کننده نور است، به عبارتی نوعی منحصر به فرد از نمایشگر است که هر کدام از پیکسل ها می توانند نور لازم را ایجاد کنند و وابستگی وجود ندارد. این نوع صفحه نمایش ها در ساعت های هوشمند و تلفن های هوشمند و تلویزیون و نمایشگرهای بزرگ تر استفاده می شود که بسیار هم پرطرفدار هستند.

همان طور که گفتیم، نمایشگرهای OLED بدون نور پس زمینه کار می‌کند و پیکسل ها تامین کننده نور هستند و به نور جداگانه نیازی ندارند. در حالی که نمایشگرهای LCD به نور پس زمینه نیاز دارند تا بتوانند تصویر را نمایش دهند. همین تفاوت در عملکرد آن ها باعث شده که نمایشگرهای OLED انرژی کمتری را نسبت به LCD ها مصرف کنند.

صفحه نمایش های LTPO

صفحه نمایش های LTPO

به نقل از howtogeek، نمایشگرهای OLED معمولاً از سیلیکون پلی کریستالی دمای پایین (LTPS) برای ترانزیستورهای صفحه نازک (TFT) که صفحه اصلی صفحه نمایش را تشکیل می دهند، استفاده می کنند. با استفاده از ترکیب LTPS و اکسید روی گالیم ایندیوم (IGZO)، فناوری LTPO به وجود می آید که مزایای جدیدی را نیز ارایه می دهد.

مهم ترین مزیت و ویژگی صفحه نمایش های LTPO این است که برای رفرش ریت متغیر (تطبیق پذیر)، احتیاجی به اجزا و قطعه اضافه بین نمایشگر و پردازنده گرافیکی ندارد و خود صفحه نمایش این کار را انجام می دهد. این کار با هدف تولید نمایشگرهایی انجام می شود که می توانند میزان رفرش صفحه را تغییر دهند. اپل از این فناوری نمایشگر در Apple Watch Series 4 استفاده کرد، اما تا زمان معرفی اپل واچ ۵ با قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن، ویژگی و مزیت واقعی آن دیده نشد.

اپل واچ ۵ با صفحه نمایش LTPO

اپل واچ ۵ با نمایشگر LTPO

در حالی که LTPO یک فناوری توسعه یافته توسط شرکت اپل است (که حق ثبت اختراع آن را نیز در اختیار دارد)، شرکت سامسونگ نیز بر روی فناوری نمایشگر مشابهی کار کرده است که نیازی به پرداخت حق ثبت اختراع به رقیب اصلی خود را نداشته باشد. فناوری که سامسونگ در نمایشگرهایش استفاده می کند به عنوان HOP (اکسید ترکیبی و سیلیکون پلی کریستالی) شناخته می شود.

اصطلاح “رفرش ریت صفحه نمایش” یا “نرخ به روزرسانی صفحه نمایش” به این معنی است تعداد دفعاتی که صفحه نمایش گوشی شما در هر ثانیه به روز می شود را نشان می دهد. این تعداد فریم های مشخصی که صفحه می تواند در هر ثانیه نشان دهد را با واحد هرتز بیان می کنند. نرخ به روزرسانی بالاتر به گرافیک روان تر منجر می شود، بنابراین برای بازی ایده آل است. بیشتر گوشی ها تا سال گذشته از صفحه نمایش های با رفرش ریت ۶۰ هرتز استفاده می کردند اما کم کم شاهد معرفی تعداد زیادی گوشی با رفرش ریت ۹۰ و ۱۲۰ هرتز نیز در بازار هستیم. هر چقدر رفرش ریت بالاتر باشد، انواع محتوا به طور روان تر و جذاب تری نمایش داده می شود ولی از طرف دیگر، این ویژگی مصرف باتری را نیز افزایش می‌دهد.

ویژگی نمایشگر LTPO

ویژگی نمایشگر LTPO

برای مثال وقتی که گوشی شما یک نوتیفیکیشن دریافت می‌کند و صفحه نمایش گوشی روشن می شود، در واقع در چنین شرایطی معمولا بخش متحرکی وجود ندارد. بنابراین کاهش دادن رفرش ریت، تجربه کاربری را مختل نمی کند. از طرف دیگر، به محض این که گوشی را در دست بگیرید تا نوتیفیکیشن را بررسی کنید، رفرش ریت خیلی سریع می تواند به حالت عادی برگردد و همان رفرش ریت عادی را ارایه دهد.

به لطف این فناوری، رفرش ریت صفحه نمایش می تواند در شرایط مختلف بالا و پایین برود. به همین خاطر اگر مشغول بازی کردن با گوشی هستید، رفرش ریت نمایشگر می تواند به ۱۲۰ هرتز و یا بالاتر نیز برسد تا تجربه کاربری فوق العاده جذاب تری برای شما رقم بزند.

 

کدام دستگاه ها از نمایشگرهای LTPO استفاده می کنند؟

اپل واچ ۵ اولین دستگاهی بود که به معنای واقعی از مزایایی که صفحه نمایش های LTPO به همراه دارد، استفاده کرد. این ساعت هوشمند دارای قابلیت نمایشگر همیشه روشن بود که در آن زمان رفرش ریت صفحه  به ۱ هرتز می رسد. اگرچه مدل های جدید آیپد پرو از صفحه نمایش های با رفرش ریت بالا بهره می برند، اما مبتنی بر فناوری LTPO نیستند. از طرف دیگر، گزارش های مختلف از استفاده این فناوری در سری آیفون ۱۳ خبر می دهند. دیگر گوشی های پرچمدار جدیدی که به تازگی معرفی شدند مثل اوپو فایند ایکس ۳ پرو و وان پلاس ۹ پرو هم از نمایشگرهای با فناوری LTPO استفاده می کنند.

وان پلاس ۹ پرو با نمایشگر LTPO

وان پلاس ۹ پرو با LTPO

البته نمایشگرهای LTPO مبتنی بر فناوری HOP سامسونگ نیز از سال گذشته در بازار حضور دارند. سامسونگ از این فناوری فعلا در گوشی های پرچمدارش مثل گلکسی نوت ۲۰ اولترا و گلکسی S21 اولترا استفاده کرده است. طبق آمار و اطلاعاتی که از مصرف انرژی این گوشی ها منتشر شده است، گوشی هایی که از این فناوری استفاده می کنند از نظر مصرف انرژی و نگهداری باتری بهبودهای فوق العاده ای را شاهد بوده اند.

 

نمایشگرهای LTPO، یک گام به جلو در مسیر بهبود مصرف انرژی گوشی های هوشمند

رشد و پیشرفت گوشی های هوشمند در زمینه های مختلف مانند کیفیت دوربین ها، سرعت پردازنده ها، میزان رم و… پیشرفت های قابل محسوسی داشته اند که همه کاربران نیز آن ها را لمس کرده اند. اما شاید وقت آن رسیده باشد که در زمینه مصرف انرژی نیز گام بلندی برداشته شود که کاربران مجبور نباشند همیشه شارژر و یا پاوربانک شان را همراه داشته باشند.

فناوری جدید صفحه نمایش های LTPO شاید آن چنان باعث بهبود تصاویر خروجی نباشند و در کیفیت تصاویر تاثیری نداشته باشند، اما همان طور که گفته شد قطعا در مصرف انرژی نمایشگرها و در نتیجه عمر باتری گجت های هوشمند بسیار موثر هستند. البته این فناوری هنوز در اول راه است و تقریبا فقط در گوشی های پرچمدار دیده می شود، اما قطعا در آینده نزدیک به دیگر گوشی ها نیز راه پیدا می کنند و افراد بیشتری می توانند این تکنولوژی را دوست داشته باشند.

 

نظر شما درباره نمایشگرهای LTPO چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

انصافا این جور نمایشگرا خیلی خیلی مصرف باتری رو آورده پایین و امیدواریم تو گوشی های میان رده ای که از پنل اولد استفاده میکنن هم به زودی این قابلیت رو داشته باشن که خیلی خیلی عالی خواهد بود.
من به این مورد امیدوارم.👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼

حاجی داری در مورد فناوری حرف میزنی اپل ساخته تو میان رده چیکار کنه؟

Milad7

لعنتی خیلی چشم نوازه!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رسول فروغی