حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نرخ به روزرسانی صفحه نمایش چیست؟

تا چند وقت پیش مشخصاتی همچون میزان رم بیشتر بحث را در هنگام معرفی یک گوشی هوشمند به خود اختصاص می داد. مخصوصا گوشی هایی که با سیستم عامل اندروید ارائه می شدند. اما این رقابت هنگامی که تقریبا تمامی گوشی های هوشمند پرچمدار با رم ۱۲ گیگابایت عرضه شدند، به پایان خود رسید. هرچند ممکن است به زودی شاهد تشریح دلایل یک برند برای نیاز کاربر به ۱۶ گیگ رم نیز باشیم، اما در حال حاضر نرخ به روزرسانی صفحه نمایش اهمیت بیشتری یافته و بخشی از هر رویداد معرفی گوشی را به خود اختصاص می دهد.

به نقل از TechRadar، حالا که نرخ به روزرسانی صفحه نمایش به یک آیتم مهم برای کاربران گوشی های هوشمند تبدیل شده است، تقریبا تمامی گوشی های هوشمند به جز گوشی های اقتصادی و آن هایی که قیمت کمتر از ۲۰۰ دلار دارند، با نرخ به روزرسانی صفحه نمایش بیشتر از حد معمول ارائه می شوند. بنابراین زمان خوبی است تا به بررسی این فناوری بپردازیم و آن را به زبانی ساده تر و قابل فهم تر بیان کنیم.

نرخ به روزرسانی صفحه نمایش گوشی چیست؟

نرخ به روزرسانی صفحه نمایش در تجربه بصری اهمیت بالایی دارد

نرخ به روزرسانی صفحه نمایش در تجربه بصری اهمیت بالایی دارد

به طور کلی نرخ به روزرسانی، تعداد دفعاتی که صفحه نمایش گوشی شما در هر ثانیه به روز می شود را نشان می دهد. این تعداد فریم های مشخصی که صفحه می تواند در هر ثانیه نشان دهد را با واحد هرتز بیان می کنند. نرخ به روزرسانی بالاتر به گرافیک روان تر منجر می شود، بنابراین برای بازی ایده آل است.

به عنوان مثال یک توسعه دهنده بازی برای اینکه تصویر واضح تر و با جزئیات بیشتری به نظر برسد، فریم های بیشتری را اضافه می کند و تنها هنگامی شما از این تجربه بهتر بهره خواهید برد که صفحه نمایش شما از نرخ به روزرسانی بالاتر پشتیبانی کند. اگر دستگاه شما نرخ به روزرسانی بالاتری داشته باشد، حتی در مرور صفحات وب و نحوه اجرای انیمیشن ها در رابط کاربری نیز تفاوت مشهود خواهد بود.

به طور استاندارد تمامی گوشی های هوشمند با نرخ به روزرسانی ۶۰ هرتز عرضه می شوند که با توجه به تعریف بالا یعنی صفحه نمایش ۶۰ بار در هر ثانیه به روز می شود. هرچند گوشی های هوشمندی در بازار هستند که از نرخ به روزرسانی ۹۰ هرتز، ۱۲۰ هرتز، و حتی ۱۴۴ هرتز نیز پشتیبانی می کنند.

هرچند نرخ به روزرسانی به تنهایی تضمین کننده این نیست که تصویر واضح تر و با جزئیات بیشتری دیده شود. شما باید رزولوشن را هم مد نظر داشته باشید. امروزه  720p یا همان HD دیگر رزولوشن ایده آلی برای صفحه نمایش یک گوشی هوشمند به شمار نمی آید. یک پنل با رزولوشن 1080p و یا Full HD  به عنوان یک حداقل در این حوزه شناخته می شود. در کل یک قانون یادتان باشد، هرچه رزولوشن بیشتر باشد، بهتر.

اما خب همانند هرچیز دیگری در تکنولوژی این مورد نیز معایب خودش را دارد. یک صفحه نمایش با نرخ به روزرسانی و رزولوشن بالاتر به این معنی است که باتری بیشتری نیز مصرف می شود. بنابراین برای حل مشکل مصرف باتری، شرکت ها به معرفی گوشی های هوشمند با نرخ به روزرسانی متغیر رو آورده اند.

نرخ به روزرسانی متغیر

نرخ به روزرسانی متغیر سبب افزاش عمر باتری می شود

نرخ به روزرسانی متغیر سبب افزاش عمر باتری می شود

اینکه صفحه نمایش گوشی هوشمند شما تعداد دفعات بیشتری در هر ثانیه به روز شود، می تواند تاثیر منفی بر سلامت باتری دستگاه شما داشته باشد، بنابراین راهی لازم بود تا بتوان از هر دو مورد استفاده لازم را برد. لازم نیست هنگامی که به یک تصویر ثابت نگاه می کنید یا از گوشی برای فعالیت های گرافیکی شدید استفاده نمی کنید، صفحه نمایش گوشی با نرخ بالایی به روز شود. در این مورد چیپست گوشی هوشمند شما می توان متوجه محتوای مورد استفاده شود و با کاهش چشمگیر نرخ به روزرسانی در موارد مورد نیاز سبب ذخیره باتری گردد. به همین صورت اگر از مرور صفحات وب به سراغ بازی کردن بروید، پردازنده نرخ به روزرسانی را افزایش می دهد تا شما از روان ترین تجربه ممکن لذت ببرید.

نرخ به روزرسانی در برابر نرخ به روزرسانی متغیر

گلکسی نوت ۲۰ اولترا، اولین گوشی سامسونگ با نرخ به روزرسانی متغیر بود

گلکسی نوت ۲۰ اولترا، اولین گوشی سامسونگ با نرخ به روزرسانی متغیر بود

چیزی که توضیح بالا به ما می گوید این است که پنل با نرخ به روزرسانی بالا ممکن است خوب نباشد زیرا حتی در مواقعی که لازم نیست نیز به سختی در حال کار است. بنابراین با استفاده از چیپست و افزودن کمی هوش به پنل می شود به کاهش فشار روی باتری کمک کرد تا برندها نیز همچنان بتوانند به عرضه پنل هایی با نرخ به روزرسانی بالاتر ادامه دهند.

به عنوان مثال جدیدترین پرچمدار سامسونگ، گلکسی اس ۲۱ اولترا را در نظر بگیرید. این دستگاه با نرخ به روزرسانی صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز عرضه شده است تا تجربه روانی را برای کاربر به ارمغان بیاورد. هرچند وقتی در حال استفاده از گوشی برای امور عادی هستید، نرخ به روزرسانی صفحه نمایش تا ۱۰ هرتز پایین می آید و در این نرخ قفل می شود.

ولی خب چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که اکثر برندها از نرخ به روزرسانی متغیر در گوشی های پرچمدار خود استفاده می کنند و گوشی های میان رده و پرچمداران اقتصادی از پنلی که بتواند هوشمندی لازم برای کنترل نرخ به روزرسانی را داشته باشد بی بهره هستند.

آیا نرخ به روزرسانی بیشتر می تواند تضمین کننده تجربه بصری بهتر باشد؟

نرخ به روزرسانی بالاتر به تنهایی تضمین کننده نیست

نرخ به روزرسانی بالاتر به تنهایی تضمین کننده نیست

ما به نرخ به روزرسانی ۶۰ هرتز عادت کرده ایم و هر صفحه نمایشی که نرخی بالاتر از این مقدار را ارائه دهد، بهتر به نظر می آید و تجربه بصری روان و خیلی خوب خواهد بود. البته همانند هر پازلی، می بایست تمامی تکه های پازل در جای خود قرار بگیرند تا دیدی بهتری ارائه دهند.

وقتی که صحبت از نرخ به روزرسانی استاندارد می شود، مصرف باتری یک مسئله مهم است و نرخ به روزرسانی متغیر برای حل این مشکل ارائه شده است، هرچند اگر این فناوری به خوبی پیاده سازی نشود نه تنها یک ویژگی مفید نخواهد بود، بلکه به تجربه بصری کاربر نیز آسیب خواهد زد.

جدای از اینها، بحث بی پایان درباره پنل های LCD و OLED نیز هست و نوع پنل مورد استفاده نیز می تواند عاملی تاثیرگذار در کیفیت تصویر باشد. برخی افراد رنگ مشکی عمیق تر و بازتولید رنگ روشن تر در پنل های OLED را ترجیح می دهند. یک پنل LCD خوب نیز می تواند رنگ ها را به دقت بازتولید کند و در نهایت یک تجربه بصری فوق العاده در اختیار کاربر قرار دهد، هرچند در نهایت به اندازه پنل OLED چشمگیر نخواهد بود.

حالا که صحبت به اینجا رسید بیایید از یک فاکتور مهم دیگر نیز صحبت کنیم که نشان می دهد یک صفحه با چه سرعتی به تماس یا لمس ورودی پاسخ می دهد. این مقدار  نرخ نمونه برداری لمسی و یا نرخ نوسازی لمس نامیده می شود و بیانگر تعداد دفعاتی است که یک پنل لمسی در مدت یک دقیقه تاچ ورودی را اسکن می کند و همانند نرخ به روزرسانی صفحه نمایش با مقیاس هرتز بیان می شود.

نرخ به روزرسانی صفحه نمایش در برابر نرخ نمونه برداری لمسی

ایسوس راگ فون ۳،‌یکی از بهترین گوشی های گیمینگ

ایسوس راگ فون ۳،‌یکی از بهترین گوشی های گیمینگ

اغلب افراد به دلیل بازاریابی هوشمندانه ای که توسط برندها انجام می شود این دو را با هم اشتباه می گیرند. نرخ به روزرسانی صفحه نمایش درباره به روز کردن محتوای نمایش داده شده بر روی صفحه است در حالی که نرخ نمونه برداری لمسی درباره این است که به چه سرعتی پاسخ لمسی توسط صفحه نمایش ثبت می شود و به واحد پردازش داده می شود تا مثلا چیپست صفحه بعدی را بر اساس آن ارائه دهد.

در هنگام بازی کردن نرخ نمونه برداری لمسی بالا به اندازه  نرخ به روزرسانی صفحه نمایش مهم است. تصور کنید در حال بازی کردن با گوشی هستید و فقط کمی مانده موفق شوید و یک هیولا نیز در برابر قرار دارد، شما مرتبا دکمه شلیک را می زنید اما نمایشگر این فرمان را ثبت نمی کند و در نهایت به جای برنده شدن، بازنده خواهید بود. این مثال خیلی ساده نشان داد که نرخ نمونه برداری لمسی بالاتر چقدر ممکن است برای یک گیمر مفید باشد.

می توان برای هر دو نرخ به روزرسانی صفحه نمایش و نرخ نمونه برداری لمسی گفت که هرچه این مقدارها بیشتر باشند، تجربه بصری بهتری خواهید داشت و لگ کمتری را مشاهده خواهید کرد. پس می توان گفت یک گوشی هوشمند با نرخ به روزرسانی صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی ۲۴۰ هرتز گزینه ای ایده آل برای بازی کردن خواهد بود. این بدین معنی خواهد بود که صفحه نمایش تجربه بصری روانی را در کنار واکنش سریع تر به لمس ارائه خواهد داد. در این مورد می توان از Asus ROG Phone 3 نام برد که به عنوان یکی از بهترین گوشی های هوشمند مناسب بازی شناخته می شود.

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Auroro

آیفون جان بکش بیرون از 60 هرتز

Mahdi

جالب و اموزنده بود

Mahdi

ممنون خیلی مفید بود

Mahdi

اوپو فایند ایکس۳ به احتمال زیاد اسنپ۸۷۰ داره

Mahdi

دکسومارک و gsmarena فیلت‌ر شدن

Mahdi

مسیولین زحمت کشیدن

Mohammadr

برای من فیلت‌ر نیس!

Mahdi

مال من فقط با فیلت‌رشک‌ن وصل میشه

Milad7

مچکر 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد