حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

به زودی Wear OS پر از کاشی های رنگارنگ خواهد شد

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | گوگل

گوگل با ایجاد محدودیت برای شرکای سخت افزاری خود در ایجاد تغییرات روی سیستم عامل مخصوص گجت های پوشیدنی خود، واقعا Wear OS را به حاشیه راند. همچنین توسعه پلتفرم های اختصاصی هر برند برای محصولات پوشیدنی خود و عدم نیاز به سیستم عامل خیلی خاص برای این دسته محصولات، همچنان این سیستم عامل گوگل را زیر سایه نگاه داشته است. با اینکه هفت ماه پیش سیستم عامل گوگل Wear OS جدید برمبنای Android 11 شد اما امروز خبر می رسد که به زودی Wear OS پر از کاشی های رنگارنگ خواهد بود. این احتمالا باید مبتنی بر اندروید ۱۲ باشد که این روزها در مرحله نسخه آزمایشی توسعه دهندگان قرار دارد.

حضور پررنگ کاشی ها در طراحی جدید Wear OS

گرچه در بازار گجت های پوشیدنی طیف گسترده ای از ساعت های هوشمند با برندهای متنوعی وجود دارد، اما به نظر می رسد Wear OS از محبوبیت خیلی کمتری برخوردار است. این برای گوگل که در بازار موبایل حکمرانی می کند اصلا خوشایند نیست.

اما چرا Wear OS خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد؟ برخی به کندی ارایه سخت افزار جدید (مانند جدیدترین چیپست Snapdragon Wear 4100) اشاره دارند، در حالی که دیگران توسعه کند خود سیستم عامل را مقصر می دانند. همچنین وضعیت ناامیدکننده ای در عدم پشتیبانی از شخصی سازی های شخص ثالث وجود دارد. این آخری را احتمالا شاهد برطرف شدنش باشیم چرا که گوگل سرانجام امسال با کاشی های شخص ثالث به آن پرداخته است.

کاشی ها از سال ۲۰۱۹ در Wear OS در دسترس هستند و تقریباً معادل ویجت های صفحه اصلی اندروید به شمار می روند. با این کار کاربران می توانند برای دسترسی سریع به اطلاعات یا کنترل های اصلی، از صفحه اصلی انگشت خود را به سمت چپ یا راست بکشانند. در مقایسه با نیاز به باز کردن یک نرم افزار برای دیدن آب و هوا، کنترل موسیقی یا حتی خواندن پیام ها، کاشی ها روش راحت تر و سریع تری را برای به دست آوردن اطلاعات عملکرد مورد نیاز ارائه می دهد. (روحت شاد ویندوزفون).

متأسفانه، گرچه Wear OS به عنوان یک سیستم عامل، تقریبا ۲ سال است که از این قابلیت پشتیبانی می کند، اما فقط به کاشی های ایجاد شده توسط گوگل محدود شده است. مشخصا این موارد ممکن است برخی از اساسی ترین قابلیت های مورد نیاز کاربران را پوشش دهد و حتی برخی از مشارکت های انحصاری گوگل که ممکن است با برنامه ها و برندهای شخص ثالث داشته باشد را نشان می دهد اما کافی نیستند. اکوسیستم برنامه شخص ثالث برای دستیابی به کاشی ها راهی نداشت و حالا گوگل سرانجام به خواسته های آنها گوش می دهد.

با شروع آپدیت Wear OS که در بهار عرضه می شود، Wear OS از کاشی های شخص ثالث پشتیبانی می کند. در حال حاضر توسعه دهندگان می توانند نسخه آزمایشی آن را با نسخه آلفای کتابخانه Jetpack Tiles آغاز کنند. گوگل همچنین برخی اسناد و مثالها را برای شروع توسعه دهندگان ارائه می دهد.

این قطعاً خبر بزرگی برای پلتفرم Wear OS است ، هرچند که باید دید این تغییر تا چه حد به بهبود تجربه کاربری آن برای توسعه دهندگان و به ویژه برای کاربران کمک می کند. در ابتدا با ظاهر شدن کاشی های شخص ثالث در سمت چپ و راست به احتمال زیاد درهم و برهمی وجود خواهد داشت اما این ممکن است سناریوی بهتری نسبت به رکودی باشد که به نظر می رسد Wear OS در حال حاضر دچار آن شده است.

نظر شما چیست؟ شما ساعت هوشمند دارید؟ چه سیستم عاملی دارد؟ مشتاق داشتن یک ساعت هوشمند با Wear OS هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

عالی👍🏻

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)