حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه ۲ نانومتری با همکاری TSMC و اپل در دست ساخت است

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، پردازشگرها، شایعات

همکاری TSMC و اپل در زمینه تولید تراشه های بهینه تر به چندین دستاورد قابل توجه در چند سال اخیر منتج شده است. در حال حاضر ما شاهد استفاده گوشی های هوشمند و نوت بوک ها از تراشه های ۵ نانومتری هستیم، هرچند تا به اینجای کار فقط لپ تاپ های مجهز به تراشه اپل M1 از آنها بهره برده اند. ولی باید گفت که مشاهده گوشی های هوشمندی که از تراشه ۳ نانومتری استفاده می کنند در آینده به امری عادی بدل خواهد شد و اندکی بعد نیز همین اتفاق برای تراشه ۲ نانومتری رخ خواهد داد.

همکاری TSMC و اپل برای تراشه ۲ نانومتری

بر اساس گزارش جدیدی که در wccftech منتشر شده است، به منظور پیشرفت هرچه سریع تر فرآیند توسعه تراشه های مذکور،  TSMC و اپل همکاری های خود را گسترش داده اند. هرچند تردید داریم که تا چند سال آینده شاهد تولید انبوه این تراشه ها باشیم.

در حالی که ابتدا این گزارش به تولید تراشه های ۳ نانومتری توسط TSMC برای اینتل اشاره می کند، Patently Apple متوجه جزئیاتی در آن شده است که ممکن است سبب جابه جایی مرزهایی فناوری در زمینه توسعه تراشه توسط این غول فناوری تایوانی شود، و آن چیزی نیست جز تحقیق و توسعه برای ساخت تراشه دو نانومتری. ظاهرا هدف از همکاری TSMC و اپل تحقق هدف مشترک تولید انبوه تراشه ۲ نانومتری است. هرچند پیش از آغاز تولید انبوه تراشه مورد نظر، TSMC می بایست مکانی را برای این کار مهیا کند و بر اساس گزارش منتشر شده، آنها کارهای اولیه راه اندازی سایت تولید را آغاز کرده اند.

TSMC ایتدا می بایست تراشه های ۳ نانومتری سفارش داده شده را تحویل شرکای تجاری اش دهد

TSMC ایتدا می بایست تراشه های ۳ نانومتری سفارش داده شده را تحویل شرکای تجاری اش دهد

این بدین معنی است که TSMC در نهایت یک کارخانه مختص به تولید تراشه ۲ نانومتری را راه اندازی خواهد کرد. در گزارش پیشین آمده بود که ‌TSMC سفارش هایی را نیز برای تراشه دو نانومتری دریافت کرده است، هرچند نام شرکت خواستار این تراشه اعلام نشده بود. احتمال دارد که TSMC شهر بائوشان در تایوان را به عنوان محل انجام آزمایشات و توسعه این تراشه در نظر داشته باشد. هرچند پیش از به ثمر رسیدن این تصمیمات، TSMC می بایست سفارشات مربوط به تولید تراشه ۳ نانومتری برای شرکای تجاری مختلفش را آماده کند. به نظر می رسد که اپل در این بخش نیز از بقیه جلوتر است زیرا اولین سری از تراشه های ۳ نانومتری تولیدی به نام این شرکت ثبت شده است.

TSMC تولید تراشه ۳ نانومتری را از نیمه دوم ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد

از این فناوری برای توسعه تراشه های اختصاصی برای آیفون، آیپد و مک ها استفاده خواهد شد. گفته می شود که شاید اپل سهمی ۸۰ درصدی از ظرفیت تولید تراشه های ۵ نانومتری TSMC در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص دهد و پردازنده A15 Bionic نیز بر پایه فناوری ۵ نانومتری بهبود یافته (که NP5 نامیده می شود)،‌ ساخته خواهد شد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، گمان می کنیم که TSMC در سال ۲۰۲۲ تولید انبوه تراشه ۳ نانومتری را آغاز کند و تولید آزمایشی تراشه ۲ نانومتری را نیز در سال ۲۰۲۳ شروع کند.

شاید در حال حاضر TSMC و اپل به صورت مشترک در حال تحقیق و توسعه فناوری تراشه دو نانومتری باشند، اما نباید انتظار داشت که تراشه های مبتنی بر این معماری به این زودی راهی بازار شوند.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

آنجا که عقاب پر بریزد 💀

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد