حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوشی رول شونده اوپو ایکس ۲۰۲۱ : نکات مثبت و منفی در تجربه کاربری

نوشته

3 سال قبل | 3 دیدگاه | اوپو

اگر اخبار گوشی های هوشمند را دنبال می کنید، احتمالا می دانید که گوشی های رول شونده حرکت بزرگ بعدی در این صنعت هستند و تمامی توجهات معطوف شده به گوشی های تاشو را از آن خود خواهند کرد. با توجه به اینکه بخشی از صفحه نمایش در بدنه گوشی به صورت رول شده قرار گرفته است، می توانید در هنگام نیاز آن را باز کرده و صفحه نمایش بزرگتری در اختیار داشته باشید. این یک کانسپت آینده نگرانه است و تاکنون در هیچ گوشی هوشمندی به صورت تجاری عرضه نشده است، هرچند اوپو ، TCL ، و الجی از نسخه های اولیه خود رونمایی کرده اند. یک گوشی رول شونده اوپو ایکس ۲۰۲۱ در اختیار من قرار گرفت تا ببینم که این همه هیاهو برای این فرم طراحی برای چیست و اینکه چقدر باز کردن این گوشی جالب است. بیایید با هم نگاهی به بررسی اولیه Techradar از این گوشی آینده نگرانه داشته باشیم.

گوشی رول شونده اوپو ایکس ۲۰۲۱ : نکات مثبت و منفی در تجربه کاربری

در حال حاضر این گوشی یک دستگاه مفهومی محسوب می شود که برای بررسی بخش های رول شونده طراحی شده است بنابراین فعلا بر روی دوربین، عمر باتری و مشخصات داخلی تمرکز نشده است، اما من توانستم بارها و بارها این دستگاه رول شونده و باز شونده را تست کنم. هنگامی که در حال بررسی گوشی رول شونده اوپو ایکس ۲۰۲۱ بودم، فکرهای مختلفی درباره ی این گوشی و به طور کلی این سبک طراحی به ذهنم خطور کرد که در اینجا می توانید آنها را در کنار چندین ویدیو مربوط به استفاده از این دستگاه مشاهده کنید.

 

نبود چروک صفحه نمایش در گوشی رول شونده اوپو ایکس ۲۰۲۱

 

وقنی از یک گوشی تاشو استفاده می کنید، همیشه یک خط چروک در وسط صفحه نمایش جایی که دستگاه تا می شود، وجود دارد و معمولا مکانیزم هایی نیز وجود دارند که در حقیقت نمی توان آنها را پنهان کرد. این مسئله یک بخش آزاردهنده، ولی ضروری از تجربه گوشی های تاشو است و هرچقدر هم سازندگان در پنهان کردن آنها تلاش کنند، وجود دارند.

با توجه به ذات این هیولا، هیچ چروکی در اوپو ایکس ۲۰۲۱ وجود ندارد – شما می توانید انگشت خود را روی تمام صفحه بکشید، بدون اینکه به برجستگی، خط یا علامتی برخورد کنید. همچنین متوجه شدم که  حتی در صورت فشار دادن زیاد نیز، خطر دو نصف شدن، گوشی را تهدید نمی کند، چیزی که در مورد گوشی های تاشو سامسونگ نمی توان گفت.

من به شخصه صفحه نمایش اوپو ایکس ۲۰۲۱ را به نمونه های تاشویی که بررسی کرده ام به خاطر همین دو تفاوت کاملا ترجیح می دهم، که می توان گفت تاحدودی هدف از گوشی های تاشو نیز همین بوده است.

صفحه نمایش اوپو ایکس ۲۰۲۱ از شیشه ساخته نشده است، اما طبق گفته اوپو،‌ آنها این مسئله را در محصولات آتی تغییر خواهند داد، هرچند این شرکت افزود که قبل از معرفی رسمی «می بایست بافت و پایایی دستگاه بهبود پیدا کند».

استفاده راحت با یک دست از گوشی رول شونده اوپو ایکس ۲۰۲۱

 

وقتی صفحه نمایش اوپو ایکس ۲۰۲۱ رول شود، ما یک صفحه ۶.۷ اینچی را خواهیم داشت که دقیقا اندازه ای است که می توان در یک دست نگه داشت. اگر کمی دستگاه بزرگتر بود، قطعا نگه داشتن آن بدون دو دست ممکن نبود. من خیلی زود از این گوشی خوشم آمد، زیرا استفاده از آن در حالت رول شده خیلی راحت است.

حتی وقتی صفحه نمایش باز می شود نیز همچنان می توان گوشی را با یک دست نگه داشت. از آنجایی که صفحه فقط از یک سمت شروع به باز شدن می کند، حتی در هنگام باز شدن لازم نیست انگشتان خود را جابه جا کنید. محل قرارگیری دکمه باز شدن صفحه به این فرآیند کمک می کند. اما این دکمه عالی نیست (بعدا در این باره صحبت خواهیم کرد).

یک نکته مفید دیگر این است که در هنگام باز شدن مرکز ثقل گوشی  آنچنان تغییر نمی کند – وقتی شما یک گوشی تاشو را باز می کنید، مرکز ثقل به سمت مرکز دستگاه می رود اما در مورد اوپو ایکس ۲۰۲۱ به نظر رسید که تقریبا در همان سمتی که نگه داشته بودمش باقی ماند و این استفاده از گوشی با یک دست، حتی در حالت باز شده را آسان تر می کند.

مکانیزم باز شدن بی نقص در گوشی رول شونده اوپو ایکس ۲۰۲۱

تا قبل از استفاده از اوپو ایکس ۲۰۲۱ آنچنان به پروسه باز کردن یک گوشی تاشو اهمیت نمی دادم – شما فقط کافی بود آن را همانند یک کتاب یا یک گوشی تاشو قدیمی باز کنید و نه آنچنان زمان بر بود و نه به تلاش زیادی نیاز داشت. اما من خیلی زود متوجه شدم که خیلی بیشتر از استفاده از یک گوشی رول شونده زحمت دارد. به لطف نحوه کار این سبک طراحی، مکانیزم داخلی خودش گوشی را باز می کند، بنابراین شما می توانید بنشینید و باز شدن گوشی را تماشا کنید.

بله، انگار برای افراد تنبل خوشحال کننده باشد، اما در دیگر موقعیت ها نیز می تواند مفید باشد. شاید شما در یک واگن مترو شلوغ هستید و با یک دست نیز میله کناری خود را گرفته اید. شما نمی خواهید آن دست را از میله رها کنید تا بتوانید گوشی خود را باز کنید، زیرا احتمال این وجود دارد که اولین ترمز شما را به آغوش نفر کناری پرتاب کند.

علاوه بر این، در هنگامی که یک محتوا، مثلا یک مقاله ترنجی (😉) – اصلا چرا باید چیز دیگه ای بخوانید؟ – روی صفحه نمایش قرار دارد شما می توانید صفحه را باز کنید. مقاله روی صفحه باقی خواهد ماند و بعد به شکل بدون نقصی متناسب با ابعاد جدید صفحه نمایش خواهد شد.

در رابطه با گوشی های تاشو «کتاب مانند» (سری گلکسی زد فولد را در نظر بگیرید) معمولا وقتی می خواهید از یک برنامه که در صفحه بیرونی فعال است به صفحه اصلی سوییچ کنید، بعضی وقت ها با تاخیر همراه است و تازه این شامل تاخیر ناشی از بازکردن خود دستگاه نمی شود. مکانیزم رول شونده خیلی بهینه تر است.

شارژ بی سیم از راه دور Air Charging اوپو ایکس ۲۰۲۱

این مورد را نتوانستم تست کنم، اما آنچنان ایده جالبی است که فکر کردم اشاره به آن در هر صورت ضروری باشد. همانطور که در کنگره جهانی موبایل شانگهای نیز اعلام شد، اوپو ایکس ۲۰۲۱ از از شارژ بی سیم از راه دور  FreeVOOC جدید این شرکت پشتیبانی می کند. این فناوری شبیه شارژ بی سیم است با این تفاوت که لازم نیست گوشی را مستقیما روی شارژر قرار دهید و حتی اگر در فاصله ۱۰ متری آن نیز باشد، دستگاه شما با سرعت ۷.۵ وات شارژ خواهد شد. این یعنی می توانید شارژر را زیر مبل قرار دهید،  و هرجای مبل که می خواهید بنشینید و گوشی شما هم شارژ خواهد شد. عالی به نظر می رسد.

امیدواریم که شاهد استفاده از این فناوری در دیگر گوشی های این برند نیز باشیم و طبق اطلاعات منتشر شده شیائومی و موتورولا نیز در حال کار کردن بر روی کانسپت های مشابهی هستند.

 

کار با دکمه باز کردن صفحه نمایش اوپو ایکس ۲۰۲۱ کمی سخت است

گوشی رول شونده اوپو ایکس ۲۰۲۱ با دو روش باز و بسته می شود که در هر دو روش از دکمه پاور قرار گرفته در گوشه دستگاه استفاده می شود (علیرغم شباهت بصری، حسگر اثر انگشت نیست). یا می توانید انگشت خود را بر روی دکمه پاور به سمت بالا بکشید تا صفحه نمایش باز شود یا به سمت پایین بکشید تا دوباره رول شود. راه دوم دوبار ضربه زدن روی همان دکمه برای انجام هر دو کار است.

کشیدن انگشت بر روی دکمه بسیار سخت بود زیرا در همه ی موارد فرمان ورودی را دریافت نمی کرد و بعضی وقت ها آنقدر درمانده می شدم و محکم به آن حسگر ضربه می زدم که گاهی اینجوری به گربه ام ضربه می زنم تا شاید کار کند. راه دوم (دو بار ضربه) عملکرد قابل پایدار تری داشت، اما این کار به راحتی کشیدن دست نبود و هنگامی که صفحه باز شده است، شما کنترل زیادی روی آن ندارید و ممکن است هنگامی که می خواهید دو بار به آن ضربه بزنید، خیلی محکم بزنید و ناگهان از دستتان بیفتد.

من به شخصه روش دیگری را برای باز کردن و رول کردن صفحه نمایش ترجیح می دادم. گزینه نرم افزاری خوب به نظر می رسد، مثلا شما می توانستید با کشیدن انگشت، تنظیمات سریع را باز کرده و گزینه «باز شدن» را بزنید، هرچند می دانم از لحاظ بهینه بودن این روش معایبی نیز دارد.

احتمالا استفاده از یک اسلایدر فیزیکی نیز کارساز خواهد بود، هرچند اگر شما ( به هر دلیلی) بخواهید به جای استفاده از اسلایدر، صفحه را خودتان به زور ببندید، مشکل ساز خواهد شد.

 

 

صفحه نمایش گوشی اوپو ایکس ۲۰۲۱ خیلی بزرگ نمی شود

صفحه نمایش های بزرگ فواید زیادی دارند – فضای بیشتری برای تماشای فیلم، تقسیم برنامه ها در دو صفحه و موارد مشابه در اختیار شما خواهد بود. اما افزایش اندازه اوپو ایکس ۲۰۲۱ از ۶.۷ اینچ به ۷.۴ اینچ آنچنان افزایش زیادی نیست که این سبک طراحی را توجیه کند.

در این اندازه به نظر نمی رسد که بتوان با استفاده از ویژگی تقسیم صفحه از دو برنامه در کنار هم استفاده کنید، زیرا جای کافی برای هر دو نخواهد بود. و تماشای ویدیو نیز در حالتی که صفحه نمایش باز شده است، آنچنان متفاوت نیست، زیرا مهم ترین تغییر در نسبت ابعاد تصویر است، بنابراین شما فقط حاشیه های مشکی بیشتری را خواهید داشت.

می توان گفت که تجربه بازی در صفحه بزرگتر بهتر خواهد بود، هرچند من نتوانستم این مورد را بر روی گوشی بررسی کنم، علاوه بر این تصویربرداری نیز کمی بهنر بود زیرا گزینه های بیشتری بر روی صفحه، نمایش داده می شد.

به طور کلی، من دوست دارم که شاهد تغییر بیشتری در اندازه دستگاه نسبت به حالت رول شده باشم. حالا یا صفحه بیشتر بزرگ شود (شاید این کار عملی باشد و شاید هم نباشد، در هر حال من مهندس نیستم)، یا خود دستگاه کوچکتر باشد تا باز شدن صفحه نمایش سبب شود که نسبتا بزرگتر به نظر رسد.

 

مقایسه میت ایکس ۲ هواوی با گلکسی Z Fold 2 سامسونگ

 

نظر شما در مورد طراحی گوشی های رول شونده چیست؟ به نظرتان آینده گوشی های موبایل به سمت گوشی های تاشو خواهد رفت یا گوشی های رول شونده؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

اصلا چرا باید مقاله ای دیگری بخوانیم عالی بود این تکه اش😂😂😂
من این مدل گوشی به گوشی های که به صورت کتابی تا میشن ترجیح میدم

c.T.S.A.c

خیلی خوبه چشمو گرفت

Milad7

با قلب من بازی نکن ای خوب من 😕

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد