حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قلم S Pen سامسونگ: همه چیز هایی که لازم است بدانید

وقتی صحبت از قلم های استایلوس رده بالا می شود، قلم S Pen سامسونگ را می توان یکی از بهترین محصولات عرضه شده در این عرصه تلقی کرد، و شاید فقط Apple Pencil می تواند ادعا کند که به اندازه ی قلمی که سامسونگ برای گوشی های هوشمند رده بالایش ساخته است، شناخته شده است.

تاریخچه ی کوتاهی از قلم S Pen

قلم S Pen عرضه شده با گلکسی نوت ۲

قلم S Pen عرضه شده با گلکسی نوت ۲

تاریخچه ی قلم S Pen (یا Smart Pen) به شکل جدانشدنی با تاریخچه سری گلکسی نوت سامسونگ گره خرده است. قلم استایلوس برای اولین بار در کنار اولین عضو سری گلکسی نوت در سال ۲۰۱۱ عرضه شد. اولین نوت طراحی شده بود تا دنیای گوشی ها و تبلت ها را با هم ترکیب کند، هرچند اندازه صفحه نمایش این دستگاه  فقط ۵.۳ اینچ بود که با استانداردهای امروزی خیلی کوچک به نظر می آید.

به نقل از TechRadar، از سال ۲۰۱۱ تا معرفی گلکسی نوت ۲۰ در سال ۲۰۲۰ قلم S Pen به عنوان یک همراه همیشگی در کنار گلکسی نوت بوده است. قلم S Pen چیزی فراتر از یک وسیله جانبی اضافی برای گلکسی نوت بود، بیشتر شبیه یک ویژگی یکپارچه شده بود که هروقت  به آن احتیاج نداشتید، ‌آن را در مکان مخصوصش قرار می دادید. اگر یک دستگاه از سری گلکسی نوت را خریداری می کردید، یک قلم S Pen سامسونگ نیز در کنارش بود.

در طول این سال ها S Pen دقیق تر و کاربردی تر شد و در سال ۲۰۲۱ راه خود را به گلکسی اس ۲۱ اولترا نیز باز کرد. قلم استایلوس این گوشی طراحی کمی متفاوت تر دارد و ویژگی های کمتری در مقایسه با نمونه موجود در سری نوت دارد. در واقع حکم یک آپشن اختیاری برای گلکسی اس ۲۱ اولترا را دارد و اگر میخواهید آن را در کنار گوشی استفاده کنید باید یک قاب مخصوص برای قرار دادن قلم در کنار گوشی تهیه کنید.

ویژگی های اصلی قلم S Pen

استفاده از قلم S Pen روی گلکسی نوت ۲۰

استفاده از قلم S Pen روی گلکسی نوت ۲۰

قلم S Pen همیشه به عنوان یک راه دقیق تر برای تعامل با گوشی تبلیغ شده است، چیزی که شکیل تر از ضربه زدن به گوشی با انگشتانتان می باشد. اولین نسخه از S Pen  قادر بود تا ۲۵۶ سطح فشار مختلف را تشخیص دهد، عددی که به مرور زمان به ۴۰۹۶ سطح مختلف افزایش پیدا کرد – که قطعا حتی برای دقیق ترین هنرمندان دیحیتال نیز کافی به نظر می رسد.

در سال ۲۰۱۸، S Pen از اتصال بلوتوث نیز برخوردار شد،‌ یعنی جدای از اینکه با لمس نمایشگر کار می کرد،‌می توانست از فاصله ای مشخص نیز با دستگاه تعامل کند. اگر این قلم استایلوس را بالای صفحه حرکت دهید، می تواند بدون لمس صفحه سبب انجام کارهای مختلف یا واکنش هایی در گوشی و مخصوصا در برنامه های سامسونگ شود. این کارها و یا واکنش ها را می توان شخصی سازی نیز کرد.

ویژگی دیگر دست نوشته دیجیتال بود، و نرم افزار سامسونگ می توانست یا نوشته های بد خط شما را همانطور که هستند ذخیره کند یا به متن دیجیتال قابل فهم تبدیل کند. از S Pen می توان برای پر کردن فیلد های متنی استاندارد و یا یادداشت برداری بر روی بخش های مختلف استفاده کرد (از جمله صفحه قفل گوشی).

قاب مخصوص گلکسی اس ۲۱ اولترا برای S Pen

قاب مخصوص گلکسی اس ۲۱ اولترا برای S Pen

شما می توانید از S Pen برای اسکرین شات گرفتن (و اگر لازم بود فقط بخشی از صفحه را انتخاب کنید) و سپس نوشتن یادداشت بر روی آن استفاده کنید. با کمک گوگل ترنسلیت کلمات را نیز برای شما معنی خواهد کرد و می توانید از آن به عنوان دکمه شاتر از راه دور دوربین نیز استفاده کنید – وقتی که می خواهید یک سلفی با فریم بندی خوب بگیرید، به کار می آید.

جدا از اینها همه ی کارهایی که با انگشت خود انجام می دادید هم هست- فقط با دقت بیشتر: انتخاب منوها و گزینه ها، نقاشی بر روی صفحه، انتخاب متن و تصویر و … . می توان گفت که یک مجموعه کامل است، و اگر به استفاده از گوشی خود با S Pen عادت کنید متوجه می شوید که دیگر نمی توان بدون آن با گوشی کار کرد.

طراحی و ظاهر S Pen نیز در این سال ها دستخوش تغییر شده است. به منظور راحتی بیشتر در درآوردن قلم از جای خود یک سری خودکار مانند به آن اضافه شده است و همچنین ضد آب نیز شده است. شما حتی می توانید از نسخه های اخیر S Pen برای باز کردن قفل گوشی خود استفاده کنید.

کدام دستگاه ها با قلم S Pen کار می کنند؟

استفاده از قلم S Pen در گلکسی اس ۲۱ اولترا

استفاده از قلم S Pen در گلکسی اس ۲۱ اولترا

همانطور که گفتیم قلم S Pen همراه همیشگی سری گلکسی نوت سامسونگ بوده است. اگر یک عضو از سری نوت را خریداری کنید، یک قلم S Pen با تمام ویژگی هایش که به صورت خودکار تنظیم شده و آماده است، به همراه گوشی خواهد بود. اگر یک قلم S Pen دیگر داشته باشید (و یا یک نمونه اضافی خریداری کرده باشید) می توانید از چندین قلم S Pen بر روی دستگاه خود استفاده کنید.

تبلت های سری Tab S سامسونگ نیز در جعبه خود قلم استایلوس S Pen را دارند – مثل Galaxy Tab S7 Plus – اما همان مدلی نیست که همراه سری نوت عرضه شده است. پشتیبانی از قلم استایلوس در سری ارزان تر تبلت های سامسونگ یعنی Tab S مشاهده نمی شود. حتی این ویژگی در جدیدترین عضو این سری Galaxy Tab A7 نیز وجود ندارد.   اگر یک دستگاه از S Pen پشتیبانی می کند می بایست در مشخصات آن ذکر شود.

گلکسی اس ۲۱ اولترا از S Pen پشتیبانی خواهد کرد، پایان خانواده گلکسی Note ؟

در سال ۲۰۲۱ قلم S Pen در نهایت به سری گلکسی اس گوشی های سامسونگ آمد: مخصوصا گلکسی اس ۲۱ اولترا. هرچند این قلم به همراه دستگاه عرضه نمی شود و شما می بایست به صورت جدا آن را خریداری کنید. همچنین یک قاب جدا نیز برای قرار دادن S Pen مورد نیاز است که بزرگتر و ضخیم تر از نمونه عرضه شده برای سری نوت می باشد و البته قابلیت های زیادی را نیز عرضه نمی کند (به عنوان مثال میانبر های بلوتوثی در اینجا نیستند).

خریدن و عوض کردن قلم S Pen

قلم S Pen در کنار S Pen Pro

قلم S Pen در کنار S Pen Pro

اگر یک قلم S Pen در کنار دستگاه شما عرضه نشده است و یا آن را گم کرده اید و به یک قلم جدید نیاز دارید، می توانید یک قلم استایلوس که با دستگاه شما سازگار است را به صورت مستقیم از سامسونگ و یا خرده فروشی های دیگری همچون آمازون خریداری کنید. قیمت ها ممکن است نوسان داشته باشند اما در زمان نوشتن این مقاله یک قلم S Pen که با سری گلکسی نوت ۲۰ سازگار باشد برای شما ۴۰ دلار هزینه خواهد داشت (که البته می توانید از بین پنج رنگ مختلف انتخاب کنید).

اگر نوک قلم S Pen شما تمام شد (!)، لازم نیست که یک استایلوس جدید بخرید: سری قلم های S Pen قابل تعویض هستند (حتی ممکن است در دستگاه یا قاب شما سری اضافه نیز قرار گرفته باشد). همچنین سری های اضافی و یا تعویضی به همراه یک ابزار خاص عرضه می شوند تا به شما در بیرون آوردن سری قدیمی کمک کند. این مسئله در مورد همه ی مدل های S Pen صدق می کند.

خبرهای دیگری نیز از استایلوس مشهور سامسونگ در راه است: این شرکت اعلام کرده است که یک قلم بزرگتر و احتمالا با قابلیت های بیشتر با نام S Pen Pro در راه است که احتمالا امسال عرضه خواهد شد. هرچند جزئیات زیادی در این رابطه منتشر نشده است و ما اطلاع نداریم که S Pen Pro چه قابلیت هایی دارد و از چه لحاظ با نمونه های کنونی S Pen متفاوت است.

 

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hamid3pnn

ممنون مفید بود

Mahdi

خیلی قلم کابردی و جالبی هست ممنون

Milad7

اس پن خودش یه دنیاست! افرادی که با سری نوت خصوصا نوت 10 و 20 کار کرده باشند متوجه حرفم میشن!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد